عزه

بیست و هفتمین روز جنگ غزه؛ آغاز عملیات گسترده تخریب تونل‌های حماس

عملیات نظامی زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه که از شامگاه جمعه ۵ آبان ماه آغاز شد همچنان ادامه دارد و تخریب تونل‌های حماس توسط بخش مهندسی ارتش اسرائیل آغاز شده است.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پایگاه خبری والا نیوز اسرائیل اعلام کرد که همزمان با درگیری‌های شدید نیروهای پیاده با تروریست‌های حماس، مهندسان ارتش در حال آغاز عملیات گسترده‌ای برای تخریب تونل‌های حماس در مناطقی از نوار غزه هستند که از زمان آغاز حمله زمینی تحت کنترل اسرائیل قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، مهندسان رزمی از انواع مختلف ربات‌ها و وسایل انفجاری برای تخریب تونل‌ها، منفجرکردن تله‌های انفجاری نصب شده توسط حماس و کشتن تروریست‌ها استفاده می‌کنند.

فرماندهان ارتش اسرائیل اعلام کردند که نیروهایشان وارد این تونل‌ها نخواهند شد و فقط با تخریب ورودی تونل‌ها و ویران کردن آنها، نیروهای حماس را درون آنها محبوس و نابود خواهند کرد.

این گزارش می‌گوید که تاکنون حدود ۱۰۰ تونل را بدون احتساب تونل هایی که در حملات هوایی مورد اصابت قرار گرفته اند، توسط ارتش اسرائیل تخریب شده است.

در عین حال ارتش اسرائیل از کشته شدن سرهنگ دوم سلمان حباکا، فرمانده گردان ۵۳ تیپ ۱۸۸ زرهی اسرائیل در نبرد با حماس در شمال غزه خبر داد.

 او ارشدترین افسری است که در جریان عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه کشته شده است و با کشته شدن او تعداد سربازان کشته شده در جریان حمله زمینی اسرائیل به ۱۸ نفر رسیده است.

از سوی دیگر و در حالی که حملات هوایی ارتش اسرائیل از زمین و هوا به غزه ادامه دارد، تعداد بیشتری از فلسطینی‌های زخمی و دارنده گذرنامه خارجی امروز از گذرگاه مرزی رفح عبور کرده و وارد مصر شدند. از روز گذشته این گذرگاه مرزی برای خروج افراد خارجی و دو تابعیتی و برخی مجروحان باز شده است.

گفته شده که تا ظهر امروز «دو اتوبوس حامل ۱۰۰ مسافر با پاسپورت خارجی» از این گذرکاه عبور کرده اند. مقامات مصری و فلسطینی هر دو می گویند انتظار می رود ۴۰۰ خارجی و دوتابعیتی در کنار ۶۰ تا ۱۰۰ بیمار و مجروح امروز از این گذرکاه عبور کنند.

ساعاتی پیش از آن، اسماعیل خیرات، دستیار وزیر امور خارجه مصر در دیدار با دیپلمات‌های خارجی در قاهره از آمادگی کشورش برای تسهیل خروج و اسکان شهروندان خارجی نوار غزه از طریق گذرگاه رفح خبر داده بود.

بر این اساس مصر آماده است هفت هزار شهروند خارجی یا دوتابعیتی از ۶۰ کشور مختلف را از غزه خارج کند.

از روز چهارشنبه دهم آبان خروج تدریجی تعدادی از شهروندان خارجی و دوتابعیتی همراه گروهی از افراد دارای جراحت‌های شدید از غزه آغاز و بیش از ۳۰۰ نفر وارد مصر شدند.

پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای نوشت با باز شدن گذرگاه رفح برای افراد دارای گذرنامه خارجی، ۲۲ تن از کارکنان این سازمان هم توانستند از غزه خارج شوند.

با این‌ حال ۲۰ هزار مجروح همچنان در غزه هستند که به دلیل محاصره، دسترسی محدودی به مراقبت‌های بهداشتی دارند.

۳۰۰ کارمند فلسطینی سازمان پزشکان بدون مرز و خانواده‌هایشان همچنان در غزه هستند.

این سازمان تاکید کرد همه کسانی که می‌خواهند از غزه خارج شوند باید بتوانند بدون فوت وقت این‌ کار را انجام دهند و در عین‌ حال باید حق بازگشت به غزه را هم داشته باشند.

وزارت بهداشت غزه نیز که توسط حماس اداره می‌شود می‌گوید که از زمان آغاز جنگ حماس با اسرائیل، بیش از ۹۰۰۰ فلسطینی کشته شده اند. سخنگوی این وزارتخانه، می‌گوید ۹۰۶۱ نفر در غزه کشته شده اند که ۳۷۶۰ نفر آنها زیر ۱۸ سال هستند.

آماری که توسط از سوی وزارت بهداشت غزه منتشر می‌شود قابل راستی‌آزمایی نیست و اعلام نمی‌شود که چند نفر از این کشته‌شدگان عضو گروه‌های تروریستی در غزه بودند.

در همین حال رسانه‌های اسرائیل از کاهش نسبی حملات راکتی به شهرهای مرکزی اسرائیل خبر داده و آن را با ورود نیروهای ارتش به عمق بیشتری از غزه ارتباط داده‌اند؛ با این حال احتمال افزایش حملات موشکی از سوی لبنان و یمن نیز وجود دارد.

در سوی دیگر درگیری‌های پراکنده بین ارتش اسرائیل و نیروهای حزب‌الله در لبنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که به دنبال شلیک موشک به سمت یک پهپاد اسرائیلی از لبنان، حملات توپخانه‌ای را به محل پرتاب این موشک ترتیب داده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که پهپادش در این حمله آسیب‌ندیده اما حزب‌الله لبنان مدعی شده که این پهپاد را ساقط کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده تعداد نیروهای کشته شده حزب‌الله در حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل به ۵۰ نفر افزایش یافته است.