اجلاس قاهره

برگزاری اجلاس قاهره و ارائه «نقشه راه» مصر برای صلح اسرائیل و فلسطین

در نشست قاهره که از آن با عنوان اجلاس صلح یاد شده است، عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر، یک نقشه‌ راه برای پایان دادن به بحران انسانی در نوار غزه و ایجاد صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پیشنهاد کرد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روز شنبه ۲۹ مهر، همزمان با آغاز سومین هفته جنگ میان اسرائیل و حماس، اجلاس بین‌المللی بزرگی برای پایان دادن به جنگ اسرائیل-غزه در قاهره برگزار شد.

این اجلاس به دعوت عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر برگزار شده و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم در آن شرکت و سخنرانی کرده است.

از کشورهای عربی-اسلامی، فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، محمد سودانی نخست‌وزیر عراق، محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه، هیثم بن طارق سلطان عمان، ولیعهد کویت، ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش و رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی حضور داشتند.

نخست‌وزیران ایتالیا، اسپانیا، یونان، وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه و نروژ، شارل میشل رئیس شورای اروپا و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این نشست شرکت کردند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در سخنان افتتاحیه خود از رهبران جهان دعوت کرد تا با ترسیم «نقشه راه» برای پایان دادن به «فاجعه انسانی» در نوار غزه و احیای روند صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به توافق برسند.

رئیس‌جمهوری مصر گفت که این نقشه راه شامل ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، توافق آتش‌بس و مذاکرات منتهی به «راه‌حل دو دولت» برای حل اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌هاست.

رئیس جمهوری مصر همچنین گفت که «مساله فلسطینی‌ها از طریق وادار کردن آنها به ترک خانه‌هایشان حل و فصل نخواهد شد.»

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در نیز این اجلاس گفت که آوارگی اجباری فلسطینیان جنایت جنگی خواهد بود.

او همچنین گفت که «جان همه غیرنظامیان مهم است.» او حملات هوایی بی‌وقفه اسرائیل را «نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه» و «جنایت جنگی» خواند.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها نیز در سخنانش در این نشست گفت: «ما ترک [سرزمین‌های فلسطینی را] نمی‌کنیم، در سرزمین خود می‌مانیم.»

دبیرکل سازمان ملل نیز درخواست «آتش‌بس انسان‌دوستانه» کرد و گفت هیچ چیز نمی‌تواند حمله حماس را توجیه کند و هیچ چیز هم نمی‌تواند «مجازات جمعی» مردم غزه را توجیه کند.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا از دیگر مقامات حاضر در این نشست نیز گفت: «من مستقیم با دولت اسرائیل در باره وظیفه‌شان در احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی و اهمیت حفظ جان غیرنظامیان در غزه صحبت کرده‌ام.

«با وجودی شرایط بسیار دشوار، من خواستار انضباط و حرفه‌ای‌گری و خویشتنداری ارتش اسرائیل شده‌ام.»

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا خواستار جلوگیری از گسترش جنگ شد و کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان گفت هیچ مداخله نظامی نمی‌تواند به این بحران خاتمه دهد و تنها راه حل، سیاسی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه دیپلمات نوشت بعید است بیانیه مشترکی از این اجلاس حاصل و صادر شود زیرا حساسیت‌هایی در مورد هر گونه توافق آتش‌بس وجود دارد و اینکه آیا به حمله حماس به اسرائیل و حق این کشور در دفاع از خود اشاره شود یا نه.

این خبرگزاری اضافه کرد غیبت نماینده‌ای از سوی آمریکا و برخی دیگر از رهبران اصلی غربی، انتظارات را از رسیدن این اجلاس به یک راه‌حل کاهش داده است.

در حالی که رهبران و مقامات ارشد ده‌ها کشور جهان در مصر گردهم آمده‌اند تا راه‌حلی برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه پیدا کنند، گروه حماس بار دیگر اسرائیل را با حملات موشکی هدف قرار داد.

گروه شبه نظامی حماس ظهر روز شنبه ۲۹ مهر به سوی بیش از ۱۰ شهر در جنوب و مرکز اسرائیل راکت شلیک کرد.

ارتش اسرائیل هم در واکنش به حملات راکتی حماس، چندین موضع این گروه در غزه را بمباران کرد.

اسرائیل پس از حمله حماس به این کشور در روز ۱۵ مهر تاکید کرده است که این گروه شبه‌نظامی را نابود خواهد کرد.