مک کارتی

برای اولین بار در تاریخ آمریکا؛ رئیس مجلس نمایندگان برکنار شد

در اقدامی بی سابقه در تاریخ آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان این کشور برکنار شد و پاتریک مک‌هنری نماینده کارولینای شمالی سه‌شنبه شب به‌طور موقت ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده گرفت.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه ۱۱ مهر ماه برابر با سوم اکتبر در یک رای‌گیری تاریخی کوین مک‌کارتی از حزب جمهوری‌خواه، را از ریاست این مجلس برکنار کرد.

کوین مک‌کارتی رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان آمریکا در نخستین واکنش به برکناری خود در «ایکس» نوشت: «من دیگر به دنبال کاندیداتوری برای ریاست مجلس نخواهم بود».

او افزود: «ممکن است امروز یک رای را از دست داده باشم، اما برای چیزی که به آن اعتقاد داشتم جنگیدم. خدمت کردن به آمریکا باعث افتخار من بود.»

رویترز نوشت مجلس نمایندگان در اقدامی که نخستین بار در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید، با ۲۱۶ رای موافق در برابر ۲۱۰ رای مخالف به برکناری مک‌کارتی رای داد.

این اولین بار است که مجلس نمایندگان آمریکا به برکناری یک رئیس مجلس رای می‌دهد. گفته شده این رای‌گیری همچنین می‌تواند زمینه را برای یک مناقشه بی‌سابقه در مجلس نمایندگان آمریکا فراهم کند.

حزب جمهوری‌خواه با اکثریتی شکننده یعنی ۲۲۱ کرسی در مقابل ۲۱۲ کرسی دموکرات، کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دارد.

مت گاتز و دیگر جمهوری‌خواهان تندرو، کوین مک‌کارتی را متهم می‌کنند به اندازه کافی برای کاهش هزینه‌های دولت فدرال در مذاکرات با دولت بایدن تلاش نکرده است.

۲۰۸ نماینده دموکرات به همراه هشت نماینده جمهوری‌خواه رای به برکناری کوین مک‌کارتی دادند.

بعد از این رأی‌گیری، گاتز با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: «مک‌کارتی توافقاتی را که با ما در ژانویه حاصل شده بود، نقض کرد. مک‌کارتی مجلس نمایندگان را فلج کرد و لوایح تخصیصی را در نظر نگرفت. بهترین راه برای پیشبرد دستور کار محافظه‌کاران، پیشبرد انتخاب رئیس جدید مجلس است».

ترامپ طی بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» در واکنش به این برکناری، نوشت: «چرا جمهوری‌خواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند، چرا با دموکرات‌های چپ افراطی که کشور ما را ویران می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند؟»

کنگره آمریکا اواخر روز شنبه برای جلوگیری از تعطیلی دولت، با تصویب یک بسته بودجه کوتاه‌مدت موافقت کرد، اما این بودجه مبلغ کمک به اوکراین را کاهش داده است.

طرح برکناری به این دلیل ارائه شد که مک‌کارتی با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت همکاری کرد. در بودجه‌ای که کنگره در ساعات پایانی مهلت در آخرین روز ماه سپتامبر به تصویب رساند، بودجه دولت برای ۴۵ روز به تصویب رسید تا از تعطیلی دولت به‌طور موقت جلوگیری شود.

پیش‌تر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از مک‌کارتی انتقاد کرده بود که در مصوبه بودجه دولت فدرال آمریکا تصمیمی برای افزایش کمک آمریکا به اوکراین گرفته نشده است. همین مساله موجب اختلاف بین بایدن و مک‌کارتی شده است.

برخی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه می‌گویند منابع مالی که برای اوکراین تخصیص داده می‌شود می‌تواند صرف امنیت در مرزهای کشور شود. آن‌ها همچنین نسبت به سرعت ضدحملات اوکراین و هدر رفتن این منابع مالی در سیستم فساد‌آمیز اوکراین اظهار نگرانی می‌کنند.

قرار است ۱۱ اکتبر، انتخابات برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان برگزار شود.

در همین حال، پاتریک مک‌هنری، نماینده جمهوری‌خواه از کارولینای شمالی، به طور موقت رئیس مجلس نمایندگان شده است.