//

بازی جدید زاکانی؛ شهرداری تهران شلیک نیروهای حکومتی به چشم معترضان را منکر شد

شهرداری تهران، با نصب بیلبوردی در سطح شهر حاوی تصویر پینوکیو به همراه سه فردی که چشمانشان پانسمان شده است، معترضان آسیب دیده در خیزش انقلابی که با شلیک نیروهای حکومتی چشم خود را از دست داده اند را به دروغگویی متهم کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

شهرداری تهران، با نصب بیلبوردی در سطح شهر حاوی تصویر پینوکیو به همراه سه فردی که چشمانشان پانسمان شده است، معترضان آسیب دیده در خیزش انقلابی که با شلیک نیروهای حکومتی چشم خود را از دست داده اند را به دروغگویی متهم کرد.

به گزارش فرانیوز، شهرداری تهران به‌تازگی بیلبوردی در بزرگراه‌ها نصب کرده که در آن، کاریکاتوری از پینوکیو کنار سه فرد با چشمان پانسمان‌شده‌ دیده می‌شود و زیر این تصویر نوشته شده است: «در دروغگویان خیری نهفته نیست.»

اندکی پس از انتشار تصویر بیلبوردهای شهرداری در شبکه های اجتماعی، معترضانی که از ناحیه چشم آسیب‌دیده‌اند، با انتشار تصاویر خود و مدارک پزشکی‌شان به مجموعه تحت مدیریت علیرضا زاکانی پاسخ دادند.

الهه توکلیان، مرسده شاهین‌کار، محسن کفشگر، ضحا موسوی از جمله افرادی هستند که به این اقدام شهرداری تهران پاسخ داده اند.

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های حکومتی نیز با انتشار مطالبی، معترضان آسیب‌دیده از ناحیه چشم را به دروغگویی متهم کردند.

روزنامه دولتی ایران تصویری از نیلوفر آقایی منتشر کرد و با طرح این ادعا که آسیب‌ چشمی او «فریب و دروغ» بوده است، نوشت: «یک آشوبگر دیگر شفا یافت.» سایت رجا نیوز، رسانه منتسب به جریان پایداری، نیز با همین ادعا به این معترض حمله کرد.

نیلوفر آقایی کارشناس ارشد مامایی است که در تجمع کادر درمان مقابل سازمان نظام پزشکی در آبان‌ ماه، در پی اصابت گلوله پینت‌بال ماموران یگان ویژه بینایی یک چشمش را از دست داد و پس از پروتز چشم، با برخی رسانه‌های خارج از ایران مصاحبه کرد.

کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز در مقابل، با فراگیر کردن هشتگ‌های «کدام دروغ»، «شهرداری تهران»، «چشم‌هایش»، «دروغگو شمایید» و «شلیک به چشم معترضان» از آسیب‌دیدگان حمایت کردند.

روزنامه گاردین پیش‌تر در گزارشی نوشته بود که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌طور سازمان‌یافته به‌ صورت، چشم و اندام جنسی زنان شلیک می‌کنند. گزارش تحقیقی گاردین بر اساس جمع‌آوری اطلاعات و راستی‌آزمایی و مصاحبه با ۱۰ تن از پزشکان و پرستاران در نقاط مختلف کشور تهیه شده بود.

بر مبنای گزارشی هم که نیویورک‌تایمز در آذرماه منتشر کرد، چشم‌پزشکان سه بیمارستان فارابی، رسول اکرم و لبافی‌نژاد در تهران تخمین زدند که بخش‌های آنان بیش از ۵۰۰ بیمار با جراحت شدید چشمی را پذیرش کرده‌اند

اوایل آذرماه امسال در حالی‌ که دو ماه از خیزش سراسری ایرانیان گذشته بود، بیش از ۱۴۰ چشم‌پزشک در نامه‌ای به رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران، اعلام کردند تعداد زیادی از مردم بر اثر اصابت ساچمه و پینت‌بال نیرو‌های امنیتی و انتظامی، بینایی یک یا هر دو چشم خود را از دست داده‌اند.

پیش از آن هم بیش از ۲۳۰ پزشک متخصص چشم در نامه‌ای به رئیس انجمن چشم‌پزشکی هشداری مشابه داده بودند. سازمان سازمان حقوق بشر ایران نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد شلیک ماموران به چشم معترضان هدفمند است.