بازداشت ۱۱ نفر در ترکیه به اتهام جاسوسی علیه ایران برای موساد

سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) در اطلاعیه‌ای از بازداشت ۱۱ نفر با اتهام جاسوسی برای موساد خبر داد. این افراد از ایرانی‌هایی که به ترکیه تردد داشته و یا ساکن این کشور بودند، برای موساد جاسوسی می‌کرده‌اند.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) در اطلاعیه‌ای از بازداشت ۱۱ نفر با اتهام جاسوسی برای موساد خبر داد. این افراد از ایرانی‌هایی که به ترکیه تردد داشته و یا ساکن این کشور بودند، برای موساد جاسوسی می‌کرده‌اند.

به گزارش فرانیوز، روزنامه صباح که یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه است گزارش داد که بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی میت و دادستانی کل استانبول که یک سال و نیم به طول انجامیده است، موساد علیه یک شرکت و ۲۳ شهروند ایرانی جاسوسی می‌کرده است.

بر اساس این گزارش سازماندهی این گروه جاسوسی را فردی به نام سرکان اوزدمیر یکی از افسران سابق نیروهای مسلح ترکیه، بر عهده داشته است. فردی که گفته می‌شود به دلیل عضویت در جماعت گولن، پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ ترکیه از این کشور خارج شده بوده است.

در این گزارش همچنین از فردی به نام سلجوق کوچوک کایا نام برده شده است که جلسات متعددی را در این زمینه با اعضای موساد داشته است و آموزش‌های لازم را از آنها گرفته است. کوچوک کایا با مدیران موساد که خود را «خوزه جوره ساتیا، توماس آلفونسو و رائول» معرفی می‌کرده‌اند در چند کشور اروپایی دیدار کرده است.

بنا بر گزارش میت، کوچوک کایا اطلاعات یک شرکت و ۲۳ شهروند را که شامل اطلاعات تماس‌ها، محل کار و سکونت فرد و اعضای خانواده‌های آنها، به‌علاوه اطلاعات حساب‌های بانکی و پروازهای آنها بوده، برای موساد جمع‌آوری می‌کرده است.

او همچنین طی این آموزش‌ها روش برقراری ارتباط پنهانی آژانس را آموخته بود و می‌توانست از طریق آن با سایر عوامل سازمان ارتباط برقرار کند.

بر اساس این گزارش، تیم او منازل و محل کار خانواده‌های افراد مذکور را زیر نظر داشت و اطلاعاتی در مورد پروازهای خارج از کشور، مکالمات تلفنی، حساب‌های بانکی و املاک این اشخاص را به موساد گزارش می‌کرد.

دادستانی استانبول قرار بازداشت ۱۳ تن را در این زمینه صادر کرد که ۱۱ تن از آنها توسط پلیس بازداشت شدند و ۲ تن از آنها متواری هستند.

آنکارا همچنین طی سال‌های گذشته شبکه‌های جاسوسی روسیه و برخی عوامل اطلاعاتی حکومت ایران برای ربودن مخالفان جمهوری اسلامی در این کشور را بازداشت کرده است.

رسانه‌های ترکیه در آذرماه ۱۳۹۹ خبر دادند که «میت»، سازمان اطلاعات ترکیه، اعضای یک شبکه ۱۱ نفره مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی که توسط یک قاچاقچی مواد مخدر مدیریت می‌شد و اقدام به «ربودن یا کشتن مخالفان حکومت ایران می‌کرد» را بازداشت کرد.

این شبکه ۱۱ نفره در آخرین اقدام خود، فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال» که به تازگی در ایران اعدام شده را به ترکیه کشاند و پس از ربودنش، او را به ایران منتقل کرد.

دو سال پیش نیز عنوان شد که یک شبکه موساد متشکل از ۱۵ عرب فلسطینی به اتهام جاسوسی برای موساد در ترکیه شناسایی و این افراد بازداشت شدند.

روز گذشته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شد اعضای شبکه‌ یکی از سازمان‌های جاسوسی را شناسایی و بازداشت کرده که قصد «دست‌اندازی به اطلاعات مترددین ایرانی به خارج از کشور» را داشته‌اند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره شناسایی شبکه‌ای از رابطین و عوامل اجرایی در چندین سازمان و دستگاه کشور ، آمده است: سازمان جاسوسی بیگانه، نام افراد هدف از میانِ ایرانیانِ متردد به خارج از کشور را به یک سرپُل اعلام می‌کرده است. آن سرپُل، اسامی را به مرتبطین خود ابلاغ می‌کرد و هر یک از آن‌ها به نفر بعدی منتقل می‌کردند تا نهایتاً به متصدیان سامانه‌های اداری در چندین سازمان کشوری می‌رسید.

این وزارت مدعی شده است از میان مترددین ایرانی به خارج، افراد دارای مسئولیت در مناصب مختلف یا دسترسی به اطلاعات مهم در نهادهای حساس کشور و دارندگان تخصص‌های ویژه در رشته‌های مختلف، مورد رصد متمرکز سرویس جاسوسی مذکور بوده اند.