ایلان ماسک
/

ایلان ماسک دعوت حماس برای سفر به غزه را رد کرد

ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس، دعوت مقام‌های گروه افراطی حماس برای سفر به نوار غزه و بازدید از ویرانی‌های ناشی از جنگ با اسرائیل را رد کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای ماسک که روز ششم آذر به اسرائیل سفر کرده بود، شامگاه هفتم آذر در همین شبکه و در پاسخ به یک روزنامه‌نگار که خبر درخواست حماس را منتشر کرده بود، نوشت: «در حال حاضر کمی خطرناک به نظر می‌رسد، اما اعتقاد دارم رونق و موفقیت بلندمدت غزه برای همه طرف‌ها خوب است.»

ایلان ماسک، کارآفرین و مالک شبکه اجتماعی «ایکس»، در سفر به اسرائیل قول داد تا زمان آزاد شدن تمام گروگان‌های در اسارت حماس، از یک نماد به نشانه حمایت از آنها استفاده کند و بر گردن خود بیاویزد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نماد کوچک فلزی را ملکی شم توف، پدر عمر شم توف، یکی از گروگان‌های اسرائیلی، به ایلان ماسک اهدا کرد و روی آن نوشته شده است «قلب ما در غزه گروگان است.»

این نمادها که در اسرائیل بسیار رایج است، به کشتار ۱۵ مهر حماس، و انتقال ۲۴۰ گروگان به غزه اشاره می‌کند.

ایلان ماسک در ۲۴ آبان، موافقت خود را با پست یهودی‌ستیزانه در ایکس اعلام کر‌د و گفت کاربری که به تئوری توطئه «جایگزین بزرگ» اشاره کرده است، ««حقیقت واقعی» را می‌گوید.

به دنبال این پست، تعدادی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی، همکاری خود با ایکس و انتشار تبلیغات در این شبکه اجتماعی را به حال تعلیق درآوردند.

کاخ سفید نیز از ماسک به دلیل «ترویج نفرت‌انگیز یهودستیزانه و نژادپرستانه» که «بر خلاف ارزش‌های اصلی آمریکایی‌ها است» انتقاد کرد.

ایلان ماسک گفته است که با یهودستیزی و هر چیزی که «نفرت و درگیری را ترویج می کند» مخالف است و اعلام کرده است که ایکس سخنان نفرت‌انگیز را ترویج نمی‌کند.

آقای ماسک روز ششم آذر بعد از سفر به اسرائیل از یک کیبوتص که مورد حمله حماس قرار گرفته بود بازدید کرد.

او که در هفته‌های گذشته به‌دلیل افزایش مضامین یهودی‌ستیزانه در شبکه اجتماعی ایکس مورد انتقاد بسیار قرار گرفته پس از بازدید از کیبوتص «کفار عزه» همراه با بنیامین نتانیاهو، با رئیس‌جمهور اسرائیل و بنی گانتز، وزیر دفاع سابق و عضو فعلی کابینه جنگ اسرائیل، نیز دیدار کرد.

وزیر ارتباطات اسرائیل روز دوشنبه در پیامی در شبکه ایکس نوشت دولت این کشور با شرکت اینترنتی ماهواره‌ای «استارلینک» که مالک آن ایلان ماسک است یک قرارداد امضا کرده است.

اسامه حمدان، از مسئولان ارشد حماس، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در بیروت، پایتخت لبنان، گفت این گروه از ایلان ماسک دعوت می‌کند از غزه بازدید کند تا «عمق کشتار و ویرانی اعمال شده علیه مردم غزه» را از نزدیک و به شکل ملموس ببیند.