ایلان ماسک
/

ایلان ماسک برای گذاشتن تراشه در مغز انسان مجوز گرفت

نورالینک، شرکت متعلق به ایلان ماسک، روز سه‌شنبه خبر داد که از یک شورای تخصصی مستقل مجوز کار گذاشتن تراشه در مغز انسان را «دریافت کرده است».

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، شرکت نورالینک می‌خواهد با قرار دادن یک تراشه در مغز انسان، به افراد دارای نارسایی مغزی کمک کند تا بتوانند حرکت کنند و با محیط و دیگران ارتباط برقرار کنند.

از اهداف دیگر قرار دادن این تراشه در مغز انسان، امکان کنترل کامپیوتر از راه فعالیت مغزی است. این شرکت ابتدا آزمایش خود را روی میمون و پس از آن روی یک خوک انجام داده بود.

این شرکت در اوایل سال ۲۰۲۲ به دنبال تأییدیه این سازمان بود که آژانس این درخواست را رد کرد.

به گفته کارمندان، سازمان غذا و دارو نگرانی هایی دارد و باید در مورد آزمایش انسانی مورد توجه قرار گیرد. مشکلات عمده شامل باتری لیتیومی دستگاه، امکان رفتن سیم های ایمپلنت به داخل مغز و چالش استخراج ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز است.

روزنامه گاردین در این باره نوشته است که اکنون نورالینک دنبال داوطلبان دچار فلج می‌گردد تا در دوره شش ساله آزمایش انسانی این پروژه مشارکت کنند.

نورالینک اعلام کرده است که در جست‌وجوی بیمارانی است که در اثر آسیب به نخاع‌شان دچار فلج چهار اندام اصلی یا فلج کامل شده‌اند. قرار است در بخشی از مغز داوطلبان که کنترل حرکت را بر عهده دارد تراشه‌ای کار گذاشته شود تا آنها بتوانند تنها با فکر مثلا با کی‌بورد تایپ کنند.

شرکت نورالینک تاکنون بیشتر مدارک لازم برای اجرای طرح خود روی انسان‌ها را در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا قرار داده است؛ با این همه این شرکت از برنامه اعلامی قبلی خود عقب است. ابتدا قرار بود این اتفاق در سال جاری میلادی رخ دهد. اما در نهایت این کار به سال ۲۰۲۳ موکول شد.

سال گذشته، بازرس کل وزارت کشاورزی آمریکا، به درخواست دادستان فدرال، شروع به تحقیق در مورد حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته کرد. رویترز پیش از این گزارش داده بود که این شرکت از سال  2018پس از آزمایشات، حدود هزار و۵۰۰ حیوان از جمله بیش از ۲۸۰ گوسفند، خوک و میمون را کشته است.

ماسک در طول سال‌ها، طرحی بلند پروازانه برای نیورالینک ارائه کرده است. او اواخر سال گذشته گفت که آنقدر به ایمنی دستگاه اطمینان دارد که مایل است آنها را در مغز فرزندانش کاشت کند.

ماسک تصور می کند که هم افراد ناتوان و هم سالم به سرعت کاشت های جراحی را در مراکز محلی انجام دهند. هدف این دستگاه‌ها درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از چاقی، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی تا فعال کردن توانایی مرور وب و تله پاتی است.