//

انتشار متن کامل لایحه «حجاب و عفاف»؛ از جزای نقدی تا ممنوعیت فضای مجازی و ممنوع‌الخروجی

متن کامل لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» در روز پنجشنبه پنجم مرداد ماه منتشر شد که بر اساس آن عدم رعایت حجاب اجباری مجازاتهایی از جزای نقدی تا ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و ممنوع‌الخروجی از کشور را در پی دارد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این لایحه را منتشر کرده است. لایحه مزبور مدتی قبل از سوی قوه قضائیه تهیه و تنظیم و به دولت ابراهیم رئیسی ارسال شده بود.

محتوای این لایحه متشکل از پنج فصل با عناوین کلیات، وظایف عمومی دستگاه‌های اجرایی، تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرایی، وظایف عمومی و مسئولیت اجتماعی، و جرایم و تخلفات، در قالب ۷۰ ماده است.

در این لایحه، علاوه بر «برخورد میدانی» با زنان، بر اعمال گسترده‌تر «تفکیک جنسیتی» در دانشگاه‌ها، مراکز اداری، آموزشی، پارک‌ها و اماکن گردشگری، حتی بر تفکیک جنسیتی در «بخش درمان بیمارستان»‌ها نیز تاکید شده است.

این لایحه که به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده است به سه دستگاه اطلاعاتی شامل وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان اطلاعات فراجا، همچنین خود فرماندهی انتظامی، بسیج و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مجوز برخورد میدانی با زنان را داده است.

بر اساس فصل اول این لایحه هر رفتار مروج «برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی، بدپوششی… [و] ازدواج دیرهنگام» ممنوع اعلام شده است.

در فصل دوم لایحه، وزارت امور خارجه به انعقاد پیمان‌ها و تأسیس و تقویت جنبش‌های جهانی برای حفظ و دفاع از کیان خانواده…در میان کشورهای جهان موظف شده است.

در فصل سوم از صدا و سیما خواسته شده تا برنامه‌هایی به منظور تحقق اهداف این لایحه تهیه کند، از دعوت و انعقاد قرارداد با هنرمندانی که سبک زندگی آنها مغایر فرهنگ حجاب و عفاف است! خودداری کند.

طبق این لایحه صدا و سیما باید از تولید و پخش صوت و تصویر مروج «فساد، برهنگی، بی‌حجابی، و بی‌عفتی» جلوگیری کند.

اعمال گزینش بدو خدمت و رعایت حجاب برای کلیه معلمان، دانشجو معلمان، و کارکنان اعم از رسمی، پیمانی یا قراردادی الزامی شده است!

همچنین در فصل سوم «راه اندازی و گسترش دانشگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی مختص بانوان» از دیگر نکات قابل‌توجه است.

وزارت بازرگانی نیز موظف شده «از ورود البسه ممنوعه و مجسمه‌ها، عروسک‌ها، مانکن‌ها و تابلوها و محصولات مروج برهنگی» جلوگیری کند.

وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) موظف شده‌اند افراد مخالف حجاب اجباری در رسانه‌های مجازی را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.

فرماندهی انتظاهی جمهوری اسلامی نیز ملکف به «ایجاد و تقویت سامانه‌های هوشمند شناسایی مرتکبین رفتارهای خلاف قانون با استفاده از ابزارهایی از قبیل دوربین‌های ثابت و سیار» شده است.

در این لایحه بر زمینه‌سازی برای آموزش بسیجیان به منظور اجرای «امر به معروف و نهی از منکر لسانی» تاکید شده است.

طبق فصل چهارم، «التزام عملی به عفاف و حجاب شرط جذب، به کارگیری، استخدام، ارتقا، ترفیع، رتبه‌بندی، انتصابات و برخورداری از امتیازات استخدامی در دستگاه‌های اجرایی» بتیذ در دستور کار قرار گیرد.

درفصل پنجم تاکید شده است: «هر شخص در فضای مجازی یا غیرمجازی به اصل حجاب توهین کند یا برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی را ترویج کند… در مرتبه اول به جزای نقدی درجه چهار و به تشخیص مقام قضایی ممنوعیت از خروج از کشور و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال … محکوم می‌شود.»

همچنین آمده است که «هرکس در انظار یا اماکن عمومی یا معابر مرتکب بدپوششی شود در مرتبه اول معادل حداکثر جزای نقدی درجه شش و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه پنج محکوم می‌شود.»

با قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، موجی از اعتراضات سراسر ایران و بسیاری از شهرهای عمده جهان را فراگرفت.

در جریان خیزش سراسری، زنان هنرمند، فعال مدنی، و ورزشکار پرشماری با انتشار تصاویر بدون روسری، مخالفت‌ خود را با حجاب اجباری اعلام کردند که با سرکوب توسط توسط نهادهای مختلف جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند.