افزایش شمار اعدام‌شدگان خیزش انقلابی به هشت نفر

در حالی که اعدام معترضان و بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» همچنان ادامه دارد، از شروع اعتراضات تاکنون هشت تن از معترضان با حکم دستگاه قضایی اعدام شده‌اند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از مرکز مشاوره حقوقی «دادبان»، نهادهای امنیتی با هدف ایجاد رعب و وحشت به آنها اتهامات واهی و سالی حیات وارد کردند در حالی که هیچ مدرک مستندی جز اعتراف اجباری زیر شکنجه های وحشتناک و اعتراف متهمان علیه یکدیگر وجود نداشت و قاضیهایی که زیر نفوذ نهادهای امنیتی چنین احکامی را صادر کردند.

محسن شکاری نخستین معترضی بود که با اتهام واهی «محاربه» با حکم قاضی ابوالقاسم صلواتی اعدام شد.

مجیدرضا رهنورد از بازداشت شدگان در بامداد ۲۱ آذر به اتهام «محاربه» در مشهد اعدام شد. هادی منصوری قاضی دادگاه او حق انتخاب وکیل به این جوان معترض کشته شده نداد و او هرگز فرصت دفاع پیدا نکرد.

مجیدرضا ۲۱ آذر ۱۴۰۱ در روندی غیر قانونی و در جریان محاکمه ای بدون وکیل تعیینی حکم اعدامش صادر شد.

وکیل تسخیری مجیدرضا در دادگاه علیه او این گونه صحبت کرد: موکل در آن روز به دلایل مختلف شرایط روحی مناسبی نداشته و چاقو را در آستین خود پنهان میکند چاقو حدود ۳۰ سانتی متر بوده است و در این پرونده مسلم است که متهم ۲ نفر را به شهادت رسانده و ۴ نفر دیگر را مجروح کرده است مستندات پرونده کامل است اما متهم با چاقوی آشپزخانه این اقدام را انجام داده است.

۱۷ دی ۱۴۰۱، جان محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی با حکم اعدام قاضی آصف الحسینی در جریان پرونده روح الله عجمیان گرفته شد.

این متهمان از داشتن وکیل محروم ،بودند حکم های صادر شده آنها براساس اعترافات اجباری و شکنجه های شدید بوده است آنچنانکه محمد مهدی کرمی برای دادن اعترافات اجباری تهدید به تجاوز شده بود.

سحرگاه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز با حکم قاضی مرتضی براتی جان سه انسان بر بالای دار رفت.

سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی در جریان پرونده ای به نام «خانه اصفهان که پر از تناقضات و ابهامات بود اعدام شدند.

میلاد زهره وند از بازداشت شدگان خیزش انقلابی و زندانی سیاسی پنج شنبه دوم آذر ۱۴۰۲ به صورت مخفیانه در زندان ملایر اعدام شد.

پیشتر در ارتباط با مرگ علی ،نظری مامور اطلاعات سپاه پاسداران در جریان خیزش انقلابی به اعدام محکوم شده بود.