افتتاح سفارت جدید اسرائیل در ۲۵ کیلومتری مرز ایران

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل عصر امروز برای افتتاح سفارت این کشور در عشق‌آباد راهی ترکمنستان خواهد شد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل عصر امروز برای افتتاح سفارت این کشور در عشق‌آباد راهی ترکمنستان خواهد شد.

به گزارش فرانیوز، تایمز اسرائیل در رابطه‌با حضور وزیر امور خارجه اسرائیل در عشق‌آباد نوشت: سفر الی کوهن به ترکمنستان اولین سفر یک وزیر اسرائیلی به این کشور آسیای مرکزی در حدود ۳۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

این رسانه اسرائیلی نوشت: الی کوهن در سفر برنامه‌ریزی‌شده به ترکمنستان قرار است سفارت اسرائیل در شهر عشق‌آباد پایتخت این کشور آسیای مرکزی را که تنها کمتر از ۲۵ کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد، افتتاح کند که به لحاظ فاصله جغرافیایی، نزدیک‌ترین سفارت اسرائیل به مرزهای ایران خواهد بود.

به نوشته تایمز اسرائیل، استقرار این سفارتخانه در شهر عشق‌آباد راه وسوسه‌انگیزی برای اسرائیل خواهد بود برای ورود به جمهوری اسلامی، در جهت تلاش برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران.

اسرائیل یک دهه است که در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، سفیر دارد، اما او تاکنون در چند هتل و یک دفتر موقت مستقر بوده است.

الی کوهن که هم اکنون در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان به سر می‌برد، قرار است فردا (پنجشنبه) با سردار بردی محمداف رئیس‌جمهوری و رشید مرادوف وزیر امور خارجه و همچنین با وزیر کشاورزی ترکمنستان ملاقات کند.

وزیر امور خارجه اسرائیل پیش از سفر به ترکمنستان، در آذربایجان با مقامات ارشد این کشور نیز ملاقات‌هایی انجام داد.

مقامات اسرائیل از آذربایجان به‌عنوان یکی دیگر از «متحدان کلیدی» خود در مرز شمالی ایران یاد می‌کنند.

کوهن پیش سفر به جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفت: موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان در مرز ایران، روابط ما را بسیار مهم و دارای ظرفیت‌های بالا می‌سازد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، جمهوری آذربایجان «احتمالاً به اسرائیل اجازه می‌دهد تا از پایگاه‌های موجود در خاک خود برای انجام پرواز شناسایی بر فراز ایران و اعزام عوامل اطلاعاتی به این کشور برای مختل کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی استفاده کند.»