اف‌بی‌آی دو نفر را به اتهام ایجاد ایستگاه پلیس‌مخفی چین در نیویورک دستگیر کرد

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز گذشته ۲۸ فروردین‌ماه، دو نفر را در شهر نیویورک به اتهام اداره یک ایستگاه پلیس‌مخفی به نمایندگی از رژیم چین، دستگیر کرده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز گذشته ۲۸ فروردین‌ماه، دو نفر را در شهر نیویورک به اتهام اداره یک ایستگاه پلیس‌مخفی به نمایندگی از رژیم چین، دستگیر کرده است.

به گزارش فرانیوز، دادستان‌ها این دو را لو جیان وانگ، ۶۱ساله و چن جین پینگ، ۵۹ساله معرفی و اعلام کردند که این دو به‌عنوان عوامل حزب کمونیست چین در نیویورک از رژیم دستور گرفته بودند تا مخالفان چینی ساکن در ایالات متحده را ردیابی و ساکت کنند.

بر اساس گزارش یک سازمان غیرانتفاعی با نام Safeguard Defenders که در اسپانیا مستقر است، این ایستگاه پلیس‌مخفی اداره شده توسط رژیم چین در نیویورک، یکی از بیش از ۱۰۰ ایستگاه پلیس‌مخفی چین است که در ۵۳ کشور جهان فعالیت دارد.

به گفته «بریون پیس»، دادستان منطقه‌ای ایالات متحده، این تلاش نقض گسترده حاکمیت ایالات متحده توسط حزب کمونیست چین و نقض آشکار قوانین بین‌المللی را آشکار کرد.

«بریون پیس» در یک کنفرانس خبری در بروکلین، اعلام کرد که این پرونده نشان می‌دهد چگونه حکومت چین با ایجاد یک ایستگاه پلیسی مخفی در وسط شهر نیویورک به طرز فاحشی در برابر حاکمیت کشور آمریکا تخلّف کرده است.

پیس گفت که دو متهم به درخواست حزب کمونیست چین ایستگاه پلیسی مخفی را در نیویورک بنا کرده و با هماهنگی با وزارت امنیت عمومی حکومت چین، طرح‌های سرکوب بین‌المللی را اجرا کردند.

او با اشاره به اینکه این دو متهم بنا بر دستورات رژیم چین و کمک به یافتن یک ناراضی چینی ساکن ایالات متحده اقدام کرده بودند گفت: این زوج زمانی که متوجه شدند FBI در حال تحقیق در مورد سایت است، به دنبال ازبین‌بردن شواهد توطئه بودند و با حذف ارتباطات خود با یک مقام وزارت امنیت عمومی چین، تحقیقات ما را مختل کردند.

علاوه بر اتهامات توطئه و ممانعت از اجرای عدالت، اسناد دادگاه نشان می‌دهد که لو جیان وانگ حداقل از سال ۲۰۱۵ برای رژیم کمونیستی چین در ایالات متحده کارکرده است و دارای «رابطه طولانی مدت» با مقامات چینی بوده است.

مقامات امنیتی چینی در جریان بازدید شی جین پینگ از ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵، از لو جیان وانگ خواسته بودند تا در برابر تظاهرات گروه معنوی فالون گونگ که از سال ۱۹۹۹ در چین شدیداً سرکوب شده است، یک اجتماع موافقان رژیم چین را سازماندهی کند.

کنسولگری چین در نیویورک به لو دستور داد تا مطالبی را در روزنامه‌هایی منتشر کند که فالون گونگ را هدف قرار می‌دهد، هر چند او ادعا کرد این کار را نکرده است، اما لو اعتراف کرد که به آوردن اعضای انجمن خود به واشنگتن با اتوبوس کمک کرده است.

او به بازپرسان گفت که افراد نه‌تنها از نیویورک بلکه از فیلادلفیا نیز سفر می‌کردند. هر عضو انجمن او به ازای هر سفر ۶۰ دلار از سفارت چین دریافت می‌کرد و هر اتوبوس یک نقطه تماس داشت که پرداخت نقدی از سفارت انجام می‌شد.

بر اساس اسناد دادگاه، لو جیان وانگ در تهدیدهای خشونت‌آمیز علیه یک مخالف چینی و خانواده او و تلاش برای وادارکردن این فرد به بازگشت به چین برای دستگیری او توسط مقامات حزب کمونیست چین دست داشته است.

دادستان منطقه‌ای ایالات متحده، گفت، لو همچنین مامور دیگری را از طریق ایستگاه پلیس‌مخفی استخدام کرد تا «یکی از ساکنان ایالات متحده را در خاک ایالات متحده ردیابی کند» و این فرد را از طرف رژیم ساکت کند تا «از ایدئولوژی اقتدارگرایانه رژیم چین محافظت کند.»