Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2017-05-26 09:46:28Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
/

اعلام جرم دادگستری آمریکا علیه جریان انتقال فناوری به چین، روسیه و ایران

وزارت دادگستری ایالات متحده روز گذشته اعلام کرد که پنج پرونده کیفری علیه افرادی که فناوری حساس آمریکا را به «کشورهای متخاصم» از جمله ایران، چین و روسیه منتقل کرد‌ه‌اند، تشکیل شده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

وزارت دادگستری ایالات متحده روز گذشته اعلام کرد که پنج پرونده کیفری علیه افرادی که فناوری حساس آمریکا را به «کشورهای متخاصم» از جمله ایران، چین و روسیه منتقل کرد‌ه‌اند، تشکیل شده است.

به گزارش فرانیوز، این موارد اولین اقدامات اجرایی توسط «نیروی ضربت فناوری مخرب» وزارت دادگستری ایالات متحده است که با هدف مقابله با تلاش‌های «کشورهای متخاصم» برای دستیابی غیرقانونی به فناوری حساس ایالات متحده «برای پیشبرد رژیم‌های خودکامه و تسهیل نقض حقوق بشر» انجام می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا تا کنون ۴ نفر در مورد با این پرونده‌ها بازداشت شده‌اند، اما چند متهم دیگر همچنان آزاد هستند.

در یکی از این پرونده‌ها یک شهروند چینی به نام شیانگ جیانگ کیائو متهم شده که با نقض تحریم‌های ایالات متحده تلاش کرده است که «گرافیت ایزو استاتیک» به ایران بفرستد. این ماده‌ای با تکنولوژی پیشرفته است که در نوک دماغه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دامیان ویلیامز دادستان ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک عنوان کرد: «رژیم ترور و سرکوب در ایران و کسانی که به این رژیم کمک می‌کنند، امنیت ملی ما را به طور جدی تهدید می‌کنند. این دفتر بی‌وقفه به کار خود برای محاکمه کسانی که منافع رژیم ایران را پیش می‌برند و در نتیجه ایمنی و امنیت مردم آمریکا را تهدید می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

یکی دیگر از این پرونده‌ها که روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال شهر لس‌آنجلس تشکیل شده، مهندس نرم‌افزاری را که سابق بر این در شرکت اپل مشغول به کار بوده است، به سرقت اطلاعات انحصاری این شرکت در رابطه با تولید خودروهای بدون سرنشین متهم می‌کند.

بر اساس این پرونده، این فرد اندکی پیش از آخرین روز کاری خود در شرکت اپل در سال ۲۰۱۸ به این سرقت دست زده و سپس در شبی که ماموران اف‌بی‌آی در حال بازرسی خانه او بوده‌اند، خود را با هواپیما از سان‌فرانسیسکو به چین رسانده است.

یکی از متهمان لیمینگ لی ۶۴ساله است که در اوایل ماه جاری به اتهام سرقت هزاران پرونده حساس از شرکتی در کالیفرنیا که در آن مشغول به کار بوده، بازداشت شد. از جمله مواردی که لی متهم به سرقت آنها شده، فناوری‌هایی بوده است که می‌تواند برای تولید زیردریایی‌های هسته‌ای و هواپیماهای نظامی به کار رود. لی متهم است که از این فناوری‌ها برای کمک به رقبای چینی فعال در حوزه‌های مرتبط استفاده کرده است.

او از زمان دستگیری‌اش تحت بازداشت به سر می‌برد و وکیل او حاضر به اظهارنظری در رابطه با پرونده او نشده است.

همچنین در ماه جاری دو تبعه روس به نام‌های اولگ سرگیویچ پاتسولیا و واسیلی سرگیویچ بسدین در ایالت آریزونا به اتهام همدستی در تلاش برای انتقال قطعات هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی روسیه بازداشت شده‌اند.

متیو اولسن، عضو بخش امنیت ملی وزارت دادگستری ایالات متحده نیز گفت: «این اتهامات نشان می‌دهند که وزارت دادگستری متعهد است تا از دسترسی دشمنان خارجی، از جمله روسیه، چین و ایران به فناوری‌های حساس جلوگیری کند».

اولسن افزود: «ما افرادی که قوانین آمریکا را نقض می‌کنند تا به رژیم‌های استبدادی و سایر کشورهای دشمن امکان استفاده از فناوری پیشرفته را برای تهدید امنیت ملی آمریکا و تضعیف ارزش‌های دموکراتیک در سراسر جهان فراهم کنند، تحمل نخواهیم کرد.»