مهسا امینی
/

اعتصاب غذای ۵ فعال سیاسی زندانی در ایران همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی

پنج فعال سیاسی و مدنی زندانی در ایران اعلام کردند که روز شنبه ۲۵ شهریور، همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی اعتصاب غذا می‌کنند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به  گزارش فرانیوز، مصطفی تاج زاده، حسین رزاق، سعید مدنی، مهدی محمودیان و محمد نجفی پنج زندانی سیاسی و مدنی هستند که تصمیم به اعتصاب غذا در روز ۲۵ شهریور سالروز مهسا امینی گرفته اند.

بی‌بی‌سی فارسی در این باره نوشت: این پنج زندانی در نامه‌ای که کپی آن به دست این رسانه رسیده است، می‌گویند که در اعتراض به «تداوم سیاست‌های سرکوبگرانه و ضد زن حکومت» و در همبستگی با «خواسته‌های معترضان از جمله توقف حجاب اجباری» اعتصاب می‌کنند.

آنها از این راه «همبستگی» خود را «با همه کوشندگان خشونت‌پرهیز، برای ایرانی مستقل، آزاد، توسعه‌یافته و به دور از هرگونه تبعیض» اعلام می‌کنند.

در این نامه آمده: «خیزش شکوهمند «زن، زندگی، آزادی»، یک سال پیش همچون طوفانی فراگیر سراسر حیات و زندگی ایرانیان و بویژه دختران و زنان ایرانی را دگرگون کرد و فصلی نو در مبارزات مردم برای نیل به دموکراسی، توسعه و تحقق تعیین حق سرنوشت ملت گشود».

امضاکنندگان این نامه میگویند که «جنبش مقدس «مهسا» شوکی بزرگ برای ارکان نظام سراسر بحران و همه حافظان وضع موجود بود».

آنها با اشاره به حضور گسترده جوانان و نوجوانان در جریان اعتراضات اخیر در ایران نوشتند که «خیزش مهسا» نشان داد که جوانان و نوجوانان ایران «با وجود همه شدائد و سختی‌ها، عزم خود را برای ساختن ایرانی آزاد و برابر و توسعه‌یافته جزم کرده‌اند؛ و با احیای حق تعیین سرنوشت آینده‌ای درخشان را برای همه ما رقم خواهند زد».

این زندانیان سیاسی می‌گویند: «ما جمعی از زندانیان سیاسی، ضمن ارج نهادن همه تلاش‌ها و از خود گذشتگی‌های رهروان خیزش «مهسا» و با بزرگداشت یاد همه شهدای این جنبش و اظهار همدردی با خانواده‌های صدها جان‌باخته، در سالگرد آغاز اعتراضات و به منظور اعلام همبستگی با خواست و اراده زنان و مردان و نسل جوان، بویژه دختران ایران زمین، برای تحقق همه خواسته‌های به حق از جمله توقف حجاب اجباری و در اعتراض به تداوم سیاست‌های سرکوب‌گرانه، ضد ملی و ضد زن، بویژه لایحه ارتجاعی موسوم به «عفاف و حجاب»، روز شنبه ۲۵ شهریور اعتصاب غذا می‌کنیم.»