//

اعتصاب غذای علی یونسی و امیرحسین مرادی در حمایت از سالگرد خیزش انقلابی ایرانیان

دو دانشجوی نخبه محبوس در زندان اوین در آستانه سالگرد خیزش انقلابی ایرانیان تا تاریخ شنبه بیست و پنجم شهریور سالگرد کشته شدن ژینا مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد دست به اعتصاب غذای تر زده‌اند.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آیدا خواهر علی یونسی روز ۲۳ شهریور ماه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که علی یونسی و امیرحسین مرادی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف پس از بازداشت در ۲۲ فروردین ۱۳۹۹، هر یک توسط دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۶ سال زندان محکوم شدند که ۱۰ سال از این حبس قابلیت اجرا دارد.

نهادهای حقوق بشری بین‌المللی بارها نسبت به ادامه بازداشت این دو دانشجو و فشارها بر آنها برای گرفتن اعتراف اجباری واکنش نشان داده‌اند.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل ضمن افشای شکنجه جسمی و ضرب و شتم شدید آنها در زندان اعلام کرده بود که وزارت اطلاعات برای اخذ «اعترافات اجباری» این دو نفر را از بند ۲۰۹ زندان اوین به مکانی خارج از زندان منتقل کرده و به آنها گفته شد که در این مکان جدید مقررات زندان اعمال نمی‌شود و با تهدید به مرگ و خشونت جنسی، این دو دانشجوی نخبه به اعتراف اجباری تن دادند.

سال گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی پس از نزدیک به سه سال از بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی و صدور حکم زندان بلندمدت برای این دو دانشجوی نخبه، برای چندمین بار اعتراف اجباری از این دو زندانی پخش کرد.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد جهانی نجوم سال ۹۶ است.

امیرحسین مرادی، نیز دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶، است.