/

اطلاعیه کمیته حقیقت یاب سازمان ملل برای ارسال مدارک و شواهد مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل با گذشت بیش از 7 ماه از تشکیل، برای ارسال اطلاعات، مدارک و شواهد مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران، درخواست همکاری کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این اولین بار نیست که کمیته حقیقت یاب سازمان ملل که برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران پس از اعتراضات سراسری مردمی در سال گذشته به ویژه در رابطه با زنان و کودکان، شکل گرفت، تقاضای همکاری و ارسال مدارک و اسناد کرده است.

پیش از این و همزمان با آغاز به کار این کمیته، اعلام شد که فرم ارسال مدارک و شواهد و اسناد در سایت این سازمان به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است و شهروندان می توانند با ارسال مدارک به این کمیته در بررسی های دقیق تر و اطلاع از اوضاع و شرایط حاکم بر ایران کمک کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر قطعنامه‌ای مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین المللی در خصوص اعتراضات ایران و سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تصویب کرد.

مأموریت اعضای این کمیته حقیقت‌یاب مستند کردن سرکوب خیزش اعتراضی در ایران است که از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده‌است، این کمیته همچنین وظیفه دارد شواهد مربوط به نقض موازین حقوق بشر را با هدف شناسایی مقامات مسئول و پیگرد قضایی آن‌ها جمع‌آوری کند.تحقیقات باید شامل «ابعاد جنسیتی تخلفات» باشد و از بازرسان می‌خواهد تا شواهد مربوط به چنین تخلفاتی را جمع‌آوری، تجمیع، تجزیه و تحلیل و حفظ کنند تا متخلفین در آینده مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

این کمیته وظیفه دارد با همه طرف‌های مربوط، از جمله دولت جمهوری اسلامی ، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، نهادهای ذیربط سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشر و جامعه مدنی تعامل کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هرگونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر را رد کرده و وزارت خارجه ایران نیز سفیر آلمان به‌عنوان کشوری که پیش‌نویس قطعنامه را تهیه کرده بود، احضار کرد. جمهوری اسلامی ایران همچنین تشکیل این کمیته را «استفاده عجولانه از سازوکارهای حقوق بشری» خوانده و وزارت خارجه ایران دولت‌های غربی و به ویژه آمریکا را به تهییج «اغتشاشات» متهم کرد.

شورای حقوق بشر در صورت همکاری نکردن جمهوری اسلامی ایران با هیئت حقیقت یاب، فعالیت این هیئت را متوقف نخواهد کرد.

 کمیته حقیقت یاب سازمان ملل اعلام کرده است، افرادی که خواهان همکاری و  خواهان کسب اطلاعات بیشتر هستند به آدرس  اینترنتی ذیل مراجعه کنند.

http://ohchr.org/en/hr-bodies/hrc/ffm-iran/index