حمله اسرائیل به حماس و جهاد

اسرائیل شب گذشته ۲۰۰ مرکز مرتبط با حماس و جهاد اسلامی در غزه را مورد هدف قرار داد

همزمان با ادامه حملات هوایی و پهپادی ارتش اسرائیل به مواضع گروه‌های تروریستی حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه، اعلام شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فردا به اسرائیل سفر خواهد کرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ارتش اسرائیل صبح امروز ۲۵ مهرماه اعلام کرد که شب گذشته ۲۰۰ هدف مرتبط با گروه‌های تروریستی حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه را بمباران کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل در حملات دیشب یک مقر تجمع نیروهای حماس نیز مورد هدف قرار گرفت که در این حمله تعدادی از این نیروها کشته شدند و همچنین یک بانک متعلق به حماس نیز تخریب شد.

ارتش اسرائیل می‌افزاید که کشتی‌های نیروی دریایی نیز حملاتی را از علیه مراکز فرماندهی حماس و مکان‌های ذخیره سلاح در شهر غزه انجام داده‌اند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که در شمال این کشور چهار شبه‌نظامی که از لبنان قصد نفوذ به اسرائیل داشته‌اند را کشته است. گفته شده این چهار نفر قصد داشتند با عبور از موانع مرزی، یک وسیله انفجاری را به خاک اسرائیل منتقل کنند.

در همین حال ارتش آمریکا گروهی متشکل از ۲ هزار تفنگدار دریایی را به آب‌های نزدیک سواحل اسرائیل اعزام کرد تا به دو ناو هواپیمابر این کشور که هم‌اکنون در شرق دریای مدیترانه مستقر هستند، ملحق شوند.

ایالات متحده بارها اعلام کرده که سربازان پیاده این کشور در جنگ اسرائیل مداخله نخواهند کرد و «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود: «ما وضعیت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را تغییر دادیم اما دولت آمریکا قصدی برای اعزام نیروی نظامی به اسرائیل ندارد».

با این حال وال‌استریت ژورنال نوشت به گزارش این نشریه معلوم نیست که چه تعداد از این نیروها، در صورت استقرار، به اسرائیل خواهند رفت، اما مقامات گفته‌اند که حداقل برخی از آنها می‌توانند برای حمایت از نیروهای اسرائیلی وارد آن کشور شوند.

دو مقام نظامی پنتاگون هدف از ارسال این ۲۰۰۰ تفنگ‌دار دریایی را، ارسال پیامی برای ایران و حزب‌الله لبنان برشمرده‌اند.

در همین حال اعلام شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فردا عازم اسرائیل خواهد شد و با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفتگو خواهد داشت. گفته شده که او بعد از اسرائیل به اردن نیز سفر خواهد کرد.

به گفته آنتونی بلینکن، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر روز چهارشنبه خود به منطقه، برای آزادی گروگان‌های در بند حماس نیز رایزنی خواهد کرد و برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه به‌گونه‌ای که حماس نتواند از این کمک‌ها سوءاستفاده کند، برنامه‌ریزی خواهد کرد.

با اعلام سفر بایدن به اسرائیل جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش عنوان کرد که انتظار ندارد سفر رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل، عملیات زمینی در غزه را به تعویق بیندازد یا پیچیده کند.

او به سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور همچنین گفت که «حماس باید نابود شود» و این دقیقاً هدف نظامی ماست».

در همین حال شامگاه دیشب حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از احتمال «اقدام پیش‌دستانه» علیه اسرائیل در ساعات آینده خبر داد و هشدار داد که اسرائیل دست به هر اقدامی که در غزه بزند با عواقب آن مواجه خواهد شد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: «همه گزینه‌ها و سناریوهای ممکن در مقابل حزب‌الله قرار دارد. رهبران مقاومت اجازه نخواهند داد که رژیم صهیونیستی هر اقدامی را در منطقه انجام دهد. هر اقدام پیش‌دستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است».

او پیش‌تر هم اسرائیل را تهدید کرده بود که اگر عملیات زمینی علیه غزه را آغاز کند جبهه‌های دیگری در جنگ گشوده خواهد شود و جمهوری اسلامی نمی‌تواند ساکت بماند.