/

استفاده از اشعار فرخی یزدی دردسر آفرین شد؛ تعطیلی یک موسسه آموزشی به دلیل جهت‌گیری در خیرش سراسری!

یک موسسه آموزشی در ایران به دلیل آنچه جهت‌گیری در اعتراضات سال گذشته خوانده شده، تعطیل شد.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ایران در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «موسسه آموزشی گاج به دلیل جهت‌گیری در حوادث سال گذشته تعطیل شده است».

این مقام دولتی با برنامه «فرامتن» که از شبکه افق تلویزیون حکومتی ایران پخش می‌شود، گفتگو کرده است.

وی توضیحات بیشتری درباره اینکه منظورش از «جهت‌گیری» موسسه گاج چه بوده و چه روالی برای تعطیلی این مرکز آموزشی طی شد، ارائه نداده است.

اشاره کوتاه محمودزاده درباره یک آزمون خاص و انتقادات تند برخی رسانه‌های اصولگرا از گاج در سال گذشته نشان می‌دهد، دلیل تعطیلی این موسسه آموزشی به آزمون روز جمعه ۱۸ آذرماه برای پایه دوازدهم رشته علوم انسانی برمی‌گردد.

گفته می‌شود، انتشارات گاج به جهت گیری و طرح سئوالات تحریک آمیز در جریان اعتراض‌های سال گذشته متهم شده است.

بخشی از نمونه سوالاتی که ادعا شده عامل تعطیلی این موسسه کنکوری بوده سال گذشته منتشر شده بود از اشعار کتب درسی برگزیده شده است.

به طور مثال یکی از اشعار فرخی یزدی در این سوالات آمده که از کتاب های درسی انتخاب شده است.

پافشاری پی حق خود اگر ملت داشت    مال او غارت یک دسته عیاش نبود

پول تصویبی مجلس نبد از ماه به ماه    گرد آن کهنه حریف این همه کلاش نبود

معنی دولت قانونی اگر این باشد     نامی از دولت و قانون به جهان کاش نبود

بخشی از شعری که در آزمون سراسری «گاج» آمده بود را بخوانید:

«این اسیری تا به کی،‌ای ملت بی‌دست و پای/ گر برای حفظ آزادی ز مادر زاده‌ایم»

«آخر‌ای مظلوم از مظلوم، چون خود یاد کن/، چون ببینی ظالم از ظالم حمایت می‌کند»

«معنی دولت قانونی اگر این باشد/ نامی از دولت و قانون به جهان کاش نبود»

همزمان با اعتراضات سال گذشته و در ۲۲ آذر روزنامه اصولگرای فرهیختگان در گزارشی با عنوان «کاسبان کنکور به شعر و ایران هم رحم نکردند» به انتقاد از سوالات ادبیات فارسی یکی از آزمون‌های آزمایشی گروه انتشاراتی گاج، پرداخت.

روزنامه فرهیختگان در آن شماره خود، با انتشار تصویری از سوالات آن آزمون نوشت: «موسسه انتشاراتی گاج روز جمعه ۱۸ آذرماه آزمونی برای پایه دوازدهم علوم انسانی برگزار کرد و تمام اشعاری که برای سوال یکی از درس‌ها انتخاب‌شده، اشعاری ناامیدکننده و سیاه است. درحالی‌که این موسسه آموزشی با توجه به رسالتی که دارد باید درکنار آموزش‌وپرورش به نسل جدید فکر کند. مطمئنا پیامد‌های چنین کار‌هایی نمی‌تواند برای نسل جدیدی که این همه سوال دارد، خوب باشد.»

این روزنامه اصولگرا معتقد بود گاج با انتخاب اشعاری از فرخی یزدی به تهییج جوانان پرداخته است.

فرهیختگان نوشت: «اشعاری که برای این آزمون انتخاب شده همه اشعاری هدف‌دار و سیاه بوده‌اند؛ اشعاری که در دوره‌ای خاص گفته شده، اما با هدف درکنار هم قرار گرفته و مطمئنا کسی که طراحی سوالات را برعهده داشته، با نگاهی خاص این اشعار برای آزمون انتخاب کرده است.»

این روزنامه اصولگرا در ادامه با انتشار برخی ابیات درج شده در این آزمون نوشته است: «در این سه‌ماهی که از اتفاقات در کشور گذشته، صحبت‌های زیادی شده و درمورد ابعاد مختلف این وقایع تقریبا حرف‌ها زده شده است. ما برای حل مسائل موجود نیازمند گفتگو هستیم و چاره‌ای جز این نیست، اما متاسفانه در این زمینه نسبت به آداب گفتگو و تسلط بر موضوع دچار مشکل بوده و با فرهنگ و ادبیات گفتگو غریبه هستیم و تلاش نمی‌کنیم به این سمت‌وسو حرکت کنیم. آن‌ها را آرام کنیم. حرف‌شان را بشنویم و برایشان وقت بگذاریم، نه اینکه با چنین کار‌هایی مانند انتخاب این شعر‌ها آن‌ها را تهییج کنی و به خیابان‌ها بفرستی.»

تعداد زیادی از مردم از اقشار و طیفهای مختلف جامعه در جریان خیزش سراسری همراهی خود را با این اعتراضات که جرقه شروع آن کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بود، اعلام کرده بودند.

میرزا محمد فرخی یزدی ملقب به تاج الشعرا (۱۲۶۸ خورشیدی – ۲۵ مهر ۱۳۱۸) شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه و دموکرات صدر مشروطیت، سردبیر نشریات حزب کمونیست ایران از جمله روزنامه طوفان و همچنین نماینده مردم یزد در دوره هفتم مجلس شورای ملی بود.

فرخی یزدی در حدود ۱۵ سالگی و به دلیل اشعاری که علیه مدرسان و مدیران مدرسه یزد می‌سرود، از مدرسه اخراج شد.

در سال ۱۳۰۷ ش فرخی یزدی به عنوان نماینده مجلس شورای ملی در دوره هفتم قانون‌گذاری، از طرف مردم یزد انتخاب شد.

فرخی به دلیل فعالیت های سیاسی و انقلابی خود به سی ماه زندان محکوم شد و نهایتا در بیمارستان زندان، به وسیله تزریق آمپول هوا توسط پزشک احمدی کشته شد، اگرچه گواهی رئیس زندان حاکی از فوت فرخی بر اثر ابتلا به مالاریا و نفریت است. مدفن فرخی نامعلوم بوده، ولی احتمالاً در گورستان مسگرآباد به‌طور ناشناس دفن شده‌است.