حمله اسرائیل به غزه
/

از قطع رابطه تا فراخواندن سفرا؛ کشورهای آمریکای لاتین به جنگ اسرائیل و حماس واکنش دیپلماتیک نشان دادند

به دنبال تداوم جنگ بین اسرائیل و حماس و حمله زمینی این کشور به غزه، تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین به این جنگ واکنش دیپلماتیک نشان دادند.

خواندن این مطلب 16 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ابتدا دولت چپ‌گرای بولیوی روز سه‌شنبه ۹ آبان با متهم کردن اسرائیل به «جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در نوار غزه» روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را به طور کامل قطع کرد.

اسرائیل از تصمیم بولیوی برای قطع روابط دیپلماتیک دو کشور به شدت انتقاد کرد.

لیور هایات،‌ سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفته: «تصمیم دولت بولیوی برای قطع رابطه با اسرائیل، به مثابه تسلیم شدن در برابر تروریسن و رژیم آیت‌الله در ایران است». در ادامه این بیانیه آمده: «بولیوی با این اقدام،‌ خود را در کنار سازمان تروریستی حماس قرار داده است.»

بدنبال اعلام تصمیم بولیوی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل، رهبران شیلی و کلمبیا هم در قبال تحولات اخیر خاورمیانه اعلام موضع کردند.

دولت‌های شیلی و کلمبیا نیز اعلام کردند سفرای خود را برای مشاوره از اسرائیل فراخواندند. در همین زمینه، رئیس جمهور برزیل نیز از ادامه حملات هوایی اسرائیل به غزه انتقاد کرد.

گابریل بوریک، رئیس‌جمهور شیلی، با انتشار مطلبی در شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق، نوشت کشورش «نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوق بشر» از سوی اسرائیل را «به‌شدت محکوم» می‌کند. خورخه کارواخال سفیر شیلی در اسرائیل هم برای مشورت به کشورش فراخوانده شد.

گوستاوو پترو‌ رئیس‌جمهوری کلمبیا هم در اشاره‌ای به احتمال قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل روی شبکه ایکس نوشت: «اگر اسرائیل قتل‌عام مردم فلسطین را متوقف نکند، ما نمی‌توانیم در آنجا حضور داشته باشیم».

گوستاوو پترو، رئیس جمهوری کلمبیا، نیز اعلام کرد که سفیر این کشور از اسرائیل فرخوانده شده است.

آقای پترو همچنین اسرائیل را به «کشتار مردم فلسطین» متهم کرد و خواستار پایان حملات اسرائیل به غزه شد.

این موضع‌گیری‌های کشورهای آمریکای لاتین، ساعاتی پس از حمله اسرائیل به اردوگاه جبالیا در نوار غزه اعلام شد؛‌ حمله‌ای که به گفته منابع فلسطینی دست‌کم ۵۰ کشته غیرنظامی به‌جا گذاشته است. اسرائیل اما، بدون رد کردن احتمال «آسیب‌های جانبی»، ادعا می‌کند که در این حمله،‌ تونل‌های حماس را هدف قرار داده و چندین شبه‌نظامی و از جمله یک چهره شاخص این گروه را کشته است.

ماریا نلا پرادا، وزیر ریاست جمهوری بولیوی، در یک کنفرانس خبری در لاپاز گفت: «ما خواستار پایان دادن به حملات به نوار غزه هستیم، حملاتی که تاکنون جان هزاران غیرنظامی را گرفته و باعث آوارگی اجباری فلسطینی‌ها شده است».

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، به دنبال گزارش‌ها درباره حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا و کشته شدن ده‌ها نفر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برای اولین بار، شاهد جنگی هستیم که اکثر کشته‌شدگان را کودکان تشکیل می‌دهند… بس کنید! تو را به خدا بس کنید»!

رئیس جمهور برزیل هفته گذشته نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را متهم کرده بود که قصد دارد غزه را نابود کند، «اما فراموش می‌کند که نه تنها سربازان حماس، بلکه زنان و کودکان نیز در آنجا حضور دارند».

او همچنین در مصاحبه‌ای گفته بود: «چه کسانی قربانیان بزرگ این جنگ هستند؟ تنها به این خاطر که حماس یک اقدام تروریستی علیه اسرائیل انجام داد، نباید به معنا این باشد که اسرائیل میلیون‌ها انسان بی‌گناه را بکشد».

به دنبال حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال جاری دست کم یک هزار و ۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند و گفته می‌شود بیش از ۲۳۰ نفر نیز توسط این گروه ربوده شده‌اند.

اسرائیل از آن زمان حملات سنگینی علیه غزه انجام داده است و از چهار روز پیش عملیات زمینی خود را در غزه آغاز کرده است. وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس می‌گوید بیش از هشت هزار نفر در حملات اسرائیل کشته شدند که بیش از سه هزار و ۴۰۰ نفر از آنها کودکان بودند.

همزمان پادشاهی اردن اعلام کرد ملک عبدالله، پادشاه این کشور، در گفت‌وگویی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، بر «اهمیت آتش‌بس و وقفه انسان‌دوستانه در جنگ غزه برای اطمینان از ارسال مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه» به این منطقه تاکید کرده است.

بر اساس این اطلاعیه که شامگاه سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، بازتاب یافته است، رهبر اردن « ضمن تصریح اینکه تنها راه‌حل مناقشه فلسطین و اسرائیل راه‌حل دو دولتی است، خواستار افزایش تلاش‌ها برای توقف جنگ و تلاش برای رسیدن به افق سیاسی شد».

کاخ سفید نیز در اطلاعیه‌ای گفت که رهبران دو کشور درباره تعهد مشترک خود برای افزایش کمک‌ها به غیرنظامیان در غزه گفت‌وگو کردند.

بر اساس این اطلاعیه، آقای بایدن و ملک عبدالله همچنین بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از این امر که فلسطینی‌ها به اجبار از غزه آواره نشوند، تاکید داشتند.

در عین حال با شدت گرفتن حملات اسرائیل به غزهف عفو بین‌الملل اسرائیل را به استفاده از فسفر سفید در حمله به جنوب لبنان متهم کرد. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد ارتش اسرائیل در حمله روز ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) خود به ظیرا در جنوب لبنان به شکل غیرقانونی از «فسفر سفید» استفاده کرده است. استفاده از فسفر سفید تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه محدود شده است.

عفو بین‌الملل با اشاره به نتایج تحقیقات خود، روز سه‌شنبه نهم آبان در گزارشی خواست تا این حمله به‌عنوان یک جنایت جنگی بررسی شود.

پیش از این سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ۲۱ مهر ارتش اسرائیل را به استفاده از بمب فسفر سفید در حمله به لبنان و نوار غزه متهم کرد. ارتش اسرائیل در واکنش به این گزارش آن را نادرست خواند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، ارتش اسرائیل طی عملیات نظامی روزهای ۱۰ تا ۱۶ اکتبر در امتداد مرز جنوبی لبنان از گلوله‌های توپ حاوی فسفر سفید به‌عنوان سلاح آتش‌زا استفاده کرده است.

فسفر سفید یک ماده محترقه است که بیشتر برای ایجاد یک صفحه از دود متراکم یا نشانه‌گذاری اهداف استفاده می‌شود.

این ماده هنگامی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، در دمای بسیار بالا می‌سوزد و مناطق اطرافش را آتش می‌زند.

افرادی که در معرض فسفر سفید قرار می‌گیرند ممکن است دچار آسیب تنفسی، نارسایی اندام‌ها و سایر صدمات وحشتناک و تغییردهنده زندگی شوند؛ از جمله سوختگی‌هایی که درمان آن بسیار دشوار است و نمی‌توان با آب از بینشان برد. سوختگی‌هایی که تنها ۱۰ درصد از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیز اغلب کشنده هستند.