ارتش اسرائیل هشدار داد: «حزب‌الله»، لبنان را به جنگ می‌کشاند

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۲۲ اکتبر پس از تبادل آتش میان‌مرزی که نگرانی از درگیری‌های گسترده‌تر را به دنبال داشت، اعلام کرد که تشدید حملات حزب‌الله احتمال کشیدن لبنان به جنگ را افزایش می‌دهد.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، با تشدید درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل طی ساعات گذشته، اسرائیل، حزب‌الله لبنان را به تلاش در راستای تشدید تنش نظامی، متهم کرد.

به گزارش العربیه، جاناتان کنریکاس، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل، هشدار داد: «حزب‌الله لبنان را به جنگی می‌کشاند که از آن چیزی عایدش نمی‌شود، اما چیزهای زیادی از دست خواهد داد».

به گفته مقام‌های اسرائیلی، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان با حماس متحدند؛ از این رو در جریان درگیری تل‌آویو و حماس، اسرائیل در مرز شمالی‌اش با حزب‌الله تبادل آتش کرده است و این گروه را به تشدید خطرناک تنش متهم می‌کند.

پیش از این نیز در روزهای گذشته، بسیاری از کشورهای غربی و تحلیل‌گران از احتمال گسترش جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر و مشارکت تمام‌قد حزب‌الله در آن، ابراز نگرانی کرده‌اند.

واشینگتن نیز طی روزهای گذشته بارها نسبت به مداخله حزب‌الله یا ایران دراین منازعه، هشدار داده است.

سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل تاکید کرد: «حزب‌الله بازی بسیار بسیار خطرناکی را آغاز کرده است. آن‌ها دارند وخامت اوضاع را تشدید می‌کنند. ما هر روز حملات بیشتری را شاهدیم. آیا دولت لبنان واقعا مایل است به خاطر تروریست‌ها در غزه، آنچه را از رفاه و حاکمیت لبنان باقی مانده است، به خطر بیندازد؟ این سوالی است که مقام‌های لبنانی باید از خودشان بپرسند و به آن پاسخ دهند.»

روز دوشنبه ۲۴ مهر و در دهمین روز جنگ اسرائیل با گروه حماس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز خطاب به جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان طی سخنانی هشدار داد که عزم اسرائیل را امتحان نکنند.

نتانیاهو در سخنانش در پارلمان اسرائیل گفت: «من پیامی برای ایران و حزب‌الله دارم، ما را در شمال اسرائیل امتحان نکنید. اشتباهی را که یکبار مرتکب شدید دوباره تکرار نکنید. رئیس‌جمهور بایدن به شما گفت که این کار را نکنید. من هم همان را به شما می‌گویم: مراقب باشید».

نتانیاهو خطاب به نمایندگان پارلمان کشورش گفت: «ما آماده ادامه جنگ در جنوب اسرائیل می‌شویم. در شمال هم آماده‌ایم.»

تبادل آتش اخیر به کشته شدن چهار عضو حزب‌الله و یکی از اعضای گروه جهاد اسلامی در لبنان منجر شد. حزب‌الله تعداد کشته‌شدگان را شش نفر از جنگجویانش اعلام کرد که بالاترین آمار روزانه از زمان آغاز خشونت‌ها در دو هفته گذشته است. در همین حال، گفته می‌شود سه سرباز اسرائیلی هم بر اثر شلیک نیروهای حزب‌الله زخمی شده‌اند که حال یکی از آن‌ها وخیم است.

همزمان نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، هشدار داد که این گروه ممکن است مشارکتش را در درگیری اخیر حماس و اسرائیل افزایش دهد. او گفت: «بگذارید واضح بگوییم، اگر موضوعی پیش بیاید که مداخله بیشتر ما را طلب کند، وارد عمل خواهیم شد».

به گزارش عرب‌نیوز، این مقام ارشد حزب‌الله روز شنبه با تاکید بر اینکه گروهش در حال حاضر «در دل» جنگ اسرائیل و حماس قرار دارد، افزود: «پیوستن حزب‌الله به جنگ باعث می‌شود سه لشکر ارتش اسرائیل به جای آماده شدن برای جنگ در غزه، در شمال بمانندم.

نعیم قاسم هشدار داد که اگر اسرائیل حمله زمینی به نوار غزه را آغاز کند، بهای گزافی خواهد پرداخت.

او افزود: «برای حزب‌الله، درگیری در مرز لبنان و اسرائیل هدف مشخصی دارد. ما در تلاش‌ایم دشمن را تضعیف کنیم و به آن‌ها بفهمانیم که آماد‌گی کامل داریم».

نعیم قاسم در تازه‌ترین اظهارات در مراسم تشییع یکی از مبارزان حزب‌الله، ضمن تاکید بر اینکه گروه او با حماس متحد است، هشدار داد: «آیا معتقدید که اگر بخواهید مقاومت فلسطین را درهم بشکنید، دیگر مبارزان مقاومت در منطقه وارد عمل نخواهند شد؟ ما در قلب نبردیم و به موفقیت می‌رسیم».

معاون دبیرکل حزب‌الله درباره دیدار مقام‌های خارجی که طی دو هفته گذشته به لبنان سفر کرده و خواسته‌اند این گروه در آخرین نبرد حماس و اسرائیل شرکت نکند، گفت: «پاسخ حزب‌الله به مقام‌های لبنانی این بود که ما بخشی از نبردیم».

نعیم قاسم با اشاره به مقام‌هایی که اخیرا به بیروت سفر کرده‌اند، گفت: «ما به کسانی که با ما تماس می‌گیرند، می‌گوییم تجاوز (اسرائیل) را متوقف کنید تا پیامدهای درگیری و احتمال گسترش آن متوقف شود.»