بیمارستان غزه
/

ارتش اسرائیل مدعی شد شلیک نادرست راکت توسط جهاد اسلامی باعث انفجار بیمارستان غزه شد

ارتش اسرائیل مدعی شد که انفجار مهیبی که بر اساس گزارش‌ها در روز سه‌شنبه در بیمارستان شهر غزه باعث کشته شدن صدها نفر شد، آن‌گونه که حماس می‌گوید ناشی از حمله هوایی اسرائیل نبوده، بلکه عامل آن شلیک موشک توسط گروه جهاد اسلامی بوده است.

خواندن این مطلب 13 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، اعلام کرد که دست‌کم ۵۰۰ نفر در انفجاری در بیمارستان الاهلی کشته شدند و حمله هوایی اسرائیل را عامل این قتل عام دانست و آن را یک «قتل عام وحشتناک» خواند.

با این حال نیروهای اسرائیلی، جهاد اسلامی را که یک سازمان فلسطینی کوچک‌تر و حتی تندروتر از گروه تروریستی حماس که در بسیاری از اهداف و نگرش‌های حماس از جمله موضع شدیداً ضد اسرائیلی مشترک است، مقصر دانستند.

حوالی ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت محلی، انفجاری در بیمارستان الاهلی شهر غزه را لرزاند.

این بیمارستان در مرکز نوار غزه واقع شده است، جایی که پس از حمله عوامل حماس به جوامع اسرائیلی که صدها غیرنظامی کشته شدند، اسرائیل حملات دقیقی را علیه گروه تروریستی حماس انجام می‌دهد.

صحنه‌های وحشتناک انفجار بیمارستان به طور گسترده منتشر شد که نشان می‌دهد آتش ساختمان این بیمارستان را فراگرفته و محوطه بیمارستان مملو از اجساد کشته‌شدگان از جمله کودکان است.

بسیاری از خبرگزاری‌ها روایتی را که توسط حماس مطرح شده بود، منتشر کردند، مدعی شدند حملات هوایی اسرائیل باعث این قتل‌عام بوده است.

بعضی از نمایندگان کنگره آمریکا نیز به این موضوع پیوستند، به‌عنوان‌مثال نماینده چپ‌گرایی چون رشیده طلیب در شبکه اجتماعی X نوشت: که اسرائیل بیمارستان را «به تازگی بمباران کرد و باعث کشته شدن ۵۰۰ فلسطینی (پزشکان، کودکان، بیماران) شد».

اما با انتشار اطلاعات بیشتر، از جمله فیلم‌های هوایی جمع‌آوری‌شده توسط یک پهپاد نظامی، این گونه روایت‌ها از این رویدادها شروع به فروپاشی کرد.

ارتش اسرائیل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «رسانه‌ها در سرتاسر جهان به سرعت سرفصل‌های حماس را بدون بررسی واقعیت منتشر کردند».

ارتش اسرائیل اضافه کرد: «اکنون می‌دانیم که یک موشک جهاد اسلامی که اسرائیل را هدف قرار گرفته بود، به بیمارستان غزه اصابت کرده است».

ویدئویی که توسط ارتش اسرائیل به اشتراک گذاشته شده نشان می‌دهد که موشکی که به سوی اسرائیل شلیک شده بود «در ساعت ۱۸:۵۹ – همان لحظه‌ای که یک بیمارستان در غزه هدف قرار گرفت – مسیر اشتباهی را طی کرد و منفجر شد».

این ویدئو نشان می‌دهد که یک موشک در آسمان پرتاب می‌شود و سپس در هوا منفجر می‌شود، و ترکش‌های آن سقوط می‌کنند و به دنبال آن یک انفجار در زمین رخ می‌دهد و آتش ساختمانی را فرامی‌گیرد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که در زمان وقوع انفجار هیچ حمله هوایی، زمینی یا دریایی از سوی ارتش اسرائیل انجام نشده است.

دانیل هاگاری افزود: رادارهای ارتش شلیک راکت از نوار غزه را در همان لحظه وقوع انفجار شناسایی کردند.

او ادامه داد: ارتباطات رادیویی رهگیری شده بین گروه‌های مسلح فلسطینی نشان می‌دهد که جهاد اسلامی این موشک‌ها را شلیک کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «می‌توانم تایید کنم که تحلیل سیستم‌های عملیاتی ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که یک سلسله موشک توسط تروریست‌ها در غزه شلیک و از نزدیکی بیمارستان الأهلی در غزه عبور کرد، در همان زمانی که به این بیمارستان حمله شد».

وی افزود که اطلاعات از منابع متعدد نشان می‌دهد که جهاد اسلامی «مسئول پرتاب نافرجام موشکی» است که به بیمارستان اصابت کرد.

ارتش اسرائیل تصویری را به اشتراک گذاشت که می‌گفت توسط رادار گرفته شده است و مسیر موشک‌هایی را نشان می‌دهد که گفته می‌شود از غزه به سمت اسرائیل شلیک شده و بیمارستان الاهلی تقریباً مستقیماً در خط آتش قرار دارد.

آقای هاگری افزود که از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس، حدود ۴۵۰ موشک که توسط سازمان‌های تروریستی به سمت اسرائیل شلیک شده بود، در منطقه نوار غزه سقوط کرد.

همزمان با انتشار اطلاعات بیشتر از انفجار بیمارستان غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در شبکه اجتماعی  X نوشت که «تروریست‌های وحشی در غزه کسانی بودند که به بیمارستان غزه حمله کردند، نه ارتش اسرائیل».

او ادامه داد: «کسانی که کودکان ما را به طرز وحشیانه‌ای به قتل رساندند، فرزندان خود را نیز می‌کشند».

به طور گسترده گفته شده است که اعضای گروه تروریستی حماس که در حمله وحشیانه خود به جوامع اسرائیلی در تاریخ ۷ اکتبر ۱۴۰۰ نفر از جمله کودکان را را کشته اند، از ساکنان غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

همزمان نخست‌وزیر استرالیا در یک نشست خبری در واکنش به حمله به بیمارستانی در غزه، هر گونه هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها را محکوم کرد و خواستار رعایت قوانین بین‌المللی و حفاظت از جان غیرنظامیان شد.

دیدبان حقوق بشر نیز حمله به بیمارستانی در غزه را «وحشت‌آور و فراتر از حد بیان» خواند و از رهبران جهان خواست برای جلوگیری از چنین بی‌رحمی‌های گسترده و از بین رفتن جان انسان‌ها اقدام کنند.

پزشکان بدون مرز نیز با ابراز «وحشت» از حمله به بیمارستانی در غزه، این اقدام را «کشتار جمعی» و «مطلقا غیرقابل پذیرش» خواند و گفت: هیچ چیز این حمله تکان‌دهنده به بیمارستانی را که بیماران، کادر درمانی و آوارگان جنگ در آن بودند، توجیه نمی‌کند. این خونریزی باید متوقف شود.