الی کوهن

احضار سفیران اسپانیا و بلژیک در تل‌آویو به دلیل اظهارات مقامات این دو کشور در حمایت از فلسطین

در پی اظهارات پدرو سانچز و الکساندر دو کرو، نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک، در کنفرانس مطبوعاتی در گذرگاه رفح، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، سفیران اسپانیا و بلژیک در تل‌آویو را برای تذکر احضار کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، الی کوهن سخنان رهبران اسپانیا و بلژیک در گذرگاه رفح در دقایقی پیش از آزادی نخستین گروه از گروگان‌های گرفتار حماس را محکوم کرد و آن‌ها را نادرست خواند.

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به این سخنان گفت: «اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و با یک سازمان تروریستی مرگ‌بار مبارزه می‌کند».

علاوه بر وزیر خارجه اسرائیل، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد که رئیس دولت اسرائیل «اظهارات نخست‌وزیران بلژیک و اسپانیا را به‌شدت محکوم می‌کند». به گفته این دفتر، «این سخنان حماس را مسئول کامل جنایت علیه بشر نمی‌دانند»، در حالی‌ که به گفته دفتر نتانیاهو، مسئول کشته‌ شدن شهروندان غزه گروهی جز حماس نیست، زیرا این گروه «از شهروندان غزه به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند».

پیش از این واکنش‌ها، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، در کنفرانس خبری در گذرگاه رفح گفته بود: «ما خشونت نمی‌خواهیم، ​​زیرا خشونت باعث به راه افتادن چرخه خشونت‌های جدید می‌شود. ما صلح می‌خواهیم. این همان چیزی است که دیروز با نتانیاهو درباره آن صحبت کردیم.»

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، نیز گفته بود: «آتش‌بس موقت در غزه مطلوب است، اما آتش‌بس دائم هدف نهایی است.»

پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، در این نشست خبری گفت: «حتی اگر اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به‌رسمیت نشناسد، اسپانیا به‌تنهایی چنین خواهد کرد».

پیش از او، وزیر خارجه اسپانیا نیز تاکید کرده بود که «تشکیل کشور مستقل فلسطین تنها راه برقراری صلح در خاورمیانه است».‌

آتش‌بس موقت بشردوستانه به مدت چهار روز بین اسرائیل و حماس روز جمعه، از ساعت ۷ صبح به وقت محلی، آغاز شد. 

توافق آتش‌بس بشردوستانه شامل آزادی پنجاه گروگان اسرائیلی از غزه در ازای آزادی ۱۵۰ فلسطینی محبوس در زندان‌های اسرائیل و همچنین ورود صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، پزشکی، و سوخت به تمام مناطق نوارغزه می‌شود. بنا بر آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه حماس است در جریان بمباران نوار غزه از سوی ارتش اسرائیل در ۴۸ روز گذشته، ۱۴۸۵۴ نفر، از جمله ۶۱۵۰ کودک و چهار زن، کشته‌ شده‌اند.

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل، روز جمعه اعلام‌ کرد که پس از آتش‌بس چهار روزه، ارتش اسرائیل دوباره به نوار غزه حمله خواهد کرد.