/

احضار بیش از صد وکیل به دادسرای اوین برای امضا «ندامت نامه»

بیش از صد وکیل از شهرهای مختلف کشور به شعبه ۷ دادسرای امنیت اوین احضار و از آنها خواسته شده که تعهدنامه‌ای با مضمون «ابراز ندامت» نسبت به حمایت از اعتراضات را امضا کنند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

بیش از صد وکیل از شهرهای مختلف کشور به شعبه ۷ دادسرای امنیت اوین احضار و از آنها خواسته شده که تعهدنامه‌ای با مضمون «ابراز ندامت» نسبت به حمایت از اعتراضات را امضا کنند.

به گزارش فرانیوز، طی روزهای اخیر موجی از احضار وکلای دادگستری که وکالت معترضان بازداشتی را پذیرفته و یا در حوزه حقوق بشر فعالیت داشته‌اند روی داده که به تسویه حساب قوه قضاییه با وکلای مستقل تعبیر شده است.

عادل مقدس، عضو هیات مدیره کانون وکلای بوشهر که در جریان احضارهای دسته‌جمعی وکلا تعدادی از وکلا را هنگام مراجعه به شعبه احضار کننده در دادسرای امنیت تهران همراهی کرده است، روز چهارم خردادماه گفت: «آمارهای مختلفی درباره تعداد وکلای احضار شده اعلام شده اما به نظر می‌رسد بیش از ۱۰۰ تن از وکلای کشور» احضار شده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از این است که بسیاری از وکلای احضار شده از امضا ندامت نامه سر باز زده و فقط متنی مبنی بر «رعایت قانون» را امضا کردند.

ابوذر نصر‌الهی یکی از وکلایی که در موج اخیر احضارها، به دادسرای امنیت اوین احضار شد به وکلاپرس گفته است، احتمال دارد بعد از خاتمه احضارها، وکلایی که حاضر به امضای تعهدنامه “لزوم پایبندی به قانون و اصول نظام” نشده‌اند مجدداً به دادسرا احضار شوند.

وکلا از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به دادسرای امنیت تهران احضار شده‌اند که اغلب این احضارها توسط شعبه ۷ دادسرای امنیت اوین صورت گرفته است و در این احضارها عنوان اتهامی ذکر نشده است.

نصرالهی می‌گوید، ۳۱ اردیبهشت به همراه وکلایی که از سراسر کشور احضار شدند به دادسرای امنیت تهران مراجعه کرده و با توجه به این که معتقد بوده جرمی مرتکب نشده حاضر به دادن تعهد نشده است.

نصرالهی می‌افزاید: «با توجه به فرمان عفو رهبر جمهوری اسلامی به همکارانی که احضار شده بودند، پیشنهاد شد تا در صورت تمایل تعهدنامه‌ای را – که فرم آن از قبل آماده شده بود – امضا کنیم تا قرار موقوفی تعقیب صادر شود.»

این وکیل دادگستری درباره علت احضار خود و همکارانش گفته است، در خصوص عناوین اتهامی صحبت نشده اما برخی از مطالبی که در فضای مجازی از سال‌ها قبل منتشر کرده بود به عنوان دلیل ارائه شده است که به‌زعم دادسرا می‌توانست از مصادیق فعالیت تبلیغی علیه نظام باشد.

او ادامه می‌دهد: «با توجه به این که معتقد بودم مرتکب جرمی نشده‌ام، حاضر به دادن تعهد نشدم؛ با این توضیح که بنا به سوگند وکالتی همواره تلاش کرده‌ام در چارچوب قانون قدم بردارم.»

این وکیل افزود که سرپرست دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین به وکلای احضار شده گفته که «قصدی برای بازداشت وکلا در این برهه وجود ندارد» اما «در صورت عدم امضای تعهدنامه، پرونده در جریان رسیدگی قرار می‌گیرد» و به همین دلیل «احتمال دارد بعد از خاتمه احضارها، وکلایی که حاضر به امضای تعهد نشده‌اند مجدداً به دادسرا احضار شوند.»

دست‌کم دو وکیل، ابوذر نصرالهی و محمدهادی جعفرپور، تایید کرده‌اند که احضار دسته‌جمعی وکلا از سراسر کشور به دادسرای امنیت تهران «توسط بهروز حسنی اعتماد» انجام شده است.

بهروز حسنی اعتماد پیش‌تر به عنوان وکیل فعالیت می‌کرد، اما در یک سال اخیر در دادگاه‌های شماری از معترضان از جمله در دادگاه محسن شکاری، اولین معترض اعدام شده اعتراضات اخیر در ایران به عنوان «نماینده دادستان» حاضر شده است.