شورای امنیت
/

احتمال رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه آتش‌بس غزه

پس از به تعویق انداختن رای‌گیری در بعد از ظهر دوشنبه برای جلوگیری از وتوی دوم آمریکا، انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل امروز سه‌شنبه در مورد قطعنامه‌ای که توسط کشورهای عرب حمایت می‌شود رای‌گیری کند.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که شورای امنیت در ساعت پنج بعدازظهر روز دوشنبه اعلام کرد که رای‌گیری تا صبح روز سه‌شنبه به تعویق افتاده است.

در همین رابطه دیپلمات‌ها گفتند که مذاکراتی در حال انجام است تا ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، را مجاب کنند تا به این قطعنامه رای ممتنع یا «آری» دهد.

پیش‌نویس قطعنامه خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» در غزه، «آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها» و اجازه دسترسی بدون مانع برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به تعداد زیادی از غیرنظامیان در غزه که نیاز به غذا، آب و دارو دارند شده بود.

دیپلمات‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که انتظار می‌رود زبان بخشی از این پیش‌نویس به «تعلیق» خصومت‌ها یا زبانی مشابه تغییر پیدا کند تا حمایت احتمالی آمریکا جلب شود.

متن جدید پیش‌نویس مانند قطعنامه‌ای که در ۹ اکتبر توسط ایالات متحده وتو شد، به صراحت از حماس نام نبرده است.

اما به طور مبهم «همه حملات بی‌رویه علیه غیرنظامیان» را محکوم می‌کند.

اهمیت قطعنامه شورای امنیت در این است که از نظر قانونی الزام آور است، اما در عمل بسیاری از طرف‌ها تصمیم می‌گیرند که درخواست‌های شورا برای اقدام را نادیده بگیرند.

آمریکا قطعنامه شورای امنیت را که تقریباً همه اعضای شورا و ده‌ها کشور دیگر، خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شده بودند را در ۹ دسامبر، وتو کرد.