احتمال به رسمیت شناختن طالبان از سوی سازمان ملل متحد

معاون دبیر کل سازمان ملل از احتمال به رسمیت شناختن حکومت افغانستان از سوی این سازمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد به رسمیت شناختن امارت اسلامی به مسئولیت‌پذیری حکومت فعلی افغانستان کمک کند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

معاون دبیر کل سازمان ملل از احتمال به رسمیت شناختن حکومت افغانستان از سوی این سازمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد به رسمیت شناختن امارت اسلامی به مسئولیت‌پذیری حکومت فعلی افغانستان کمک کند.

 به گزارش فرانیوز، امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه از تصمیم‌گیری‌ بر سر به رسمیت شناختن حکومت حاکم بر افغانستان طی هفته‌های آینده خبر داد.

 او که در دانشکده بین‌المللی دانشگاه پرینستون در آمریکا سخن می گفت ، خبر داد که تا دو هفته آینده آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) این مقام سازمان ملل گفته این امیدواری وجود دارد که به رسمیت شناختن امارت اسلامی به مسئولیت‌پذیری حکومت فعلی افغانستان کمک کند.

خانوم محمد گفت که تعامل با طالبان کمک خواهد کرد که آنها در قبال اعمالشان پاسخگو باشند.

او گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم که آنها همچنان بدتر شوند، این همان چیزی است که وقتی شما درگیر نمی شوید اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان کرد که طالبان در حال قوی‌تر شدن هستند زیرا کشورهای همسایه از نظر اقتصادی با آنها در تعامل هستند تا اطمینان حاصل کنند که افغانستان در هرج و مرج فرو نمی‌رود و از درون منفجر نمی‌شود.

طالبان از زمان به قدرت‌ رسیدن در افغانستان در تابستان ۱۴۰۰ و تشکیل حکومت در کابل، محدودیت‌های گسترده‌ای را برای زنان از جمله در زمینه تحصیل و اشتغال اعمال کرده‌ است اما خانم محمد معتقد است از آنجایی که طالبان (امارت اسلامی) آشکارا به‌دنبال به رسمیت شناخته‌شدن است، این ابزار می‌تواند اعمال نفوذ ما بر حکومت فعلی افغانستان را بیشتر کند.

حکومت طالبان در تصمیمی، فعالیت زنان در دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان را ممنوع کرد. دفتر سازمان ملل متحد در کابل نیز در واکنش به این تصمیم، اعمال این محدودیت برای زنان را «غیرقانونی» خواند و هشدار داد که چنین تصمیمی ممکن است باعث توقف فعالیت این نهاد در افغانستان شود، اما حکومت طالبان می‌گوید منع زنان افغانستان برای کار در دفتر سازمان ملل متحد در این کشور یک موضوع داخلی است.

همچنین سازمان ملل متحد گفته است که اگر این سازمان نتواند طالبان را ترغیب کند تا به زنان اجازۀ کار در این نهاد را بدهد، آماده است در ماه می تصمیم خروج از افغانستان را اتخاذ کند.

وزیران خارجه گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد برتر جهان نیز روز سه‌شنبه ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) از طالبان خواستند تا تصمیم‌شان را در مورد ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیر حکومتی و سازمان ملل متحد به «صورت فوری» تغییر دهند.