ابراز نگرانی ۲۰ سناتور دموکرات از توافق امنیتی احتمالی آمریکا و عربستان

تعدادی از سناتورهای دموکرات با ارسال نامه‌ای خطاب به جو بایدن، نگرانی خود را نسبت به هر گونه تضمین امنیتی یا کمک هسته‌ای آمریکا به ریاض ابراز کردند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در این نامه که به امضا ۲۰ سناتور دموکرات رسیده است، تأکید شده که اگر دولت بایدن بخواهد جهت مدیریت یک توافق بزرگ برای برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی، تمام خواسته‌های ریاض را برآورده کند، با مقاومت کنگره روبرو خواهد شد.

گفته می‌شود که عربستان سعودی عادی‌سازی روابط با دولت اسرائیل را در صورت تحقق یک شرط، آن هم انعقاد پیمان دفاعی با آمریکا، خواهد پذیرفت، پیمانی که آمریکا را به دفاع از عربستان سعودی در برابر تهدیدهای نظامی ملزم کند.

سناتورها نوشتند: «از لحاظ تاریخی، تضمین‌های امنیتی از طریق معاهدات دفاعی تنها به نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده ارائه شده است: دموکراسی‌هایی که منافع و ارزش‌های ما را به اشتراک می‌گذارند».

آنها از عربستان سعودی به عنوان یک رژیم استبدادی انتقاد کردند که به طور منظم منافع ایالات متحده در منطقه را تضعیف می‌کند، سابقه عمیقاً نگران کننده حقوق بشری دارد و یک برنامه سیاست خارجی تهاجمی و بی‌پروا را دنبال می‌کند.

قانونگذاران نوشتند: «درجات بالایی از شواهد لازم است تا نشان دهد که یک معاهده دفاعی الزام‌آور با عربستان سعودی … همسو با منافع ایالات متحده است، به ویژه اگر چنین تعهدی مستلزم استقرار منابع دائمی جدید قابل توجهی در منطقه باشد».

سناتورها همچنین نگران هستند در زمانی که ایالات متحده در تلاش است تا جاه‌طلبی‌های تسلیحات هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند، یک توافق گسترده با ریاض به برنامه هسته‌ای غیرنظامی در عربستان سعودی کمک کند.

در این بیانیه آمده است که ایالات متحده باید سعودی‌ها را به رعایت «استاندارد طلایی» بخش ۱۲۳ قانون انرژی اتمی ایالات متحده که چارچوبی برای همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد می‌کند، ملزم کند. بر اساس این قانون هر کشوری که بخواهد کمک آمریکا در امور هسته‌ای را دریافت کند باید ۹ معیار تعین شده از سوی ایالات متحده در مورد مقابله با گسترش سلاح هسته‌ای را رعایت کند.

این سناتورها همچنین نگران این موضوع هستند که برقراری روابط دیپلماتیک میان ریاض و تل‌آویو با میانجیگری آمریکا ایده دو کشور مستقل در این منطقه به خطر بیفتد.

سناتورها از اسرائیل می‌خواهند متعهد شود که هیچ بخشی از کرانه باختری را به خاک خود ضمیمه نکند، ساخت‌وساز شهرک‌سازی و توسعه شهرک‌ها را متوقف کند و پایگاه‌های غیرقانونی در این سرزمین را از بین ببرد. آنها می‌گویند که اسرائیل باید اجازه دهد شهرها، شهرک‌ها و مراکز جمعیتی فلسطینی گسترش یابد و همچنین به فلسطینی‌ها اجازه سفر آسان بین مناطق فلسطینی هم‌جوار را بدهد.

قانونگذاران نوشتند: «این عناصر برای هرگونه صلح پایدار در خاورمیانه و حفظ آینده اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک ضروری هستند».

مذاکرات بین ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی در هفته‌های اخیر سرعت گرفته است و نتانیاهو در ماه سپتامبر در سازمان ملل گفت که اسرائیل در آستانه پیشرفت در روابط با عربستان است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال، دو هفته پیش با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داد که اصول کلی چارچوب مورد توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل، در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها و تضمین‌های امنیتی و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی ایالات متحده به عربستان تنظیم شده است.