سنتکام

آمریکا پهپادهایی را در خاک یمن هدف گرفت

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، از حمله ایالات متحده به یک ایستگاه کنترل پهپاد حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی و ۱۰ پهپاد متعلق به این گروه در یمن خبر داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، شبکه سی‌بی‌اس آمریکا و خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش دادند که این هواپیماهای بدون سرنشین آماده پرتاب بودند.

حوثی‌ها پیشتر در روز چهارشنبه گفتند که نیروهای دریایی آنها عملیاتی را علیه یک «کشتی تجاری آمریکا» در خلیج عدن انجام داده است که ساعاتی بعد از شلیک موشک‌هایی به سوی ناوشکن گرِیولی آمریکا بود.

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، ساعتی بعد تایید کرد که این حمله در حدود ساعت یک و نیم صبح روز پنجشنبه – اول فوریه – به وقت محلی انجام شده است.

سنتکام گفت که علاوه بر ده پهپاد یک ایستگاه کنترل زمینی این دستگاه های پرنده را هدف گرفته است.

سنتکام پیشتر گفت که نیروهای حوثی یمن در حدود ساعت ۸:۳۰ شب چهارشنبه به وقت صنعا یک موشک بالستیک ضدکشتی به سوی خلیج عدن شلیک کرده‌اند.

به گفته سنتکام این موشک «با موفقیت» توسط ناو جنگی کارنی در منطقه ساقط شد.

سنتکام همچنین نوشت: «در ساعت ۹:۱۰ شب، ناو کارنی سه دستگاه پرنده بدون سرنشین ایرانی را در مجاورت خود سرنگون کرد. جراحات یا خساراتی گزارش نشد.»

سنتکام جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

طبق این گزارش، این سی وهشتمین حمله شبه نظامیان حوثی به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن از ۱۹ نوامبر تا کنون است.

شبه نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران در یمن در همین روز اعلام کردند که به حملات خود به ناوهای جنگی آمریکا و بریتانیا در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

سخنگوی نظامی حوثی تصریح کرد چنین تصمیمی در راستای «دفاع از خود» است و تمامی کشتی‌های جنگی آمریکایی و بریتانیایی که در «تجاوز» به یمن مشارکت می‌کنند، هدف مشروعی برای آنها خواهند بود.

حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در ماه‌های اخیر به تجارت جهانی ضربه زده است و از جمله روز چهارشنبه شرکت امنیت دریایی امبری اعلام کرد، موشکی که از یمن شلیک شده بود به یک کشتی تجاری در سواحل این کشور جنگ‌زده اصابت کرده است.

ایالات متحده و بریتانیا برای حفاظت از خطوط کشتیرانی در دریای سرخ حملاتی را به اهداف حوثی‌ها در یمن انجام داده‌اند و این گروه شبه‌نظامی را به فهرست گروه‌های تروریستی بازگردانده‌اند.

خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن در ماه‌های گذشته بعد از شروع جنگ اسرائیل و حماس در معرض حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های مورد حمایت ایران قرار داشته است.

این گروه می‌گوید که در حمایت از حماس و اهالی غزه به کشتی‌ها حمله می‌کند که موجب تغییر مسیر بسیاری از آنها و افزایش هزینه بیمه و حمل و نقل شده است چون دریای سرخ یک مسیر مهم باربری است. این حملات با عملیات نظامی آمریکا – از روز ۱۲ ژانویه به بعد – روبرو شده که در موارد متعدد سایت‌های موشکی و راداری حوثی‌ها در یمن را هدف گرفته است.

آمریکا می‌گوید که ایران «مشارکتی گسترده» در طراحی عملیات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دارد، اتهامی که ایران رد کرده است.