حوثی ها

آمریکا حوثی‌های یمن را دوباره به فهرست سازمان‌های تروریستی بازگرداند

دولت آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ دی گروه حوثی‌های یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند را دوباره به فهرست ویژه تروریست‌های بین‌المللی بازگرداند.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که گروه «انصارالله» که بیشتر با نام «حوثی‌ها» شناخته می‌شود را به‌عنوان گروهی «تروریستی» قلمداد می‌کند. این اقدام از ۳۰ روز دیگر اجرایی خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته است که حوثی‌ها از ماه نوامبر حملات بی‌سابقه‌ای را علیه ناوگان حمل‌ونقل دریایی در دریای سرخ و خلیح عدن انجام داده‌اند.

در این اطلاعیه همچنین گفته شده است که «حملات حوثی‌ها به کشتیرانی بین‌المللی جان دریانوردان را به خطر انداخته و جریان آزاد تجارت و حقوق و آزادی‌های کشتیرانی را مختل کرده است.»

آمریکا می‌گوید اگر حوثی‌ها حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کنند، با بررسی مجدد ممکن است از فهرست تروریستی خارج شوند.

ایالات متحده می‌گوید تا زمانی که این ۳۰ روز سپری شود، دولت آمریکا با طرف‌های ذی‌نفع، ارائه‌دهندگان کمک، و شرکایی که برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه و واردات تجاری کالاهای حیاتی در یمن نقش دارند، به طور جدی در تماس خواهد بود.

اعمال تحریم اقتصادی علیه شورشیان حوثی علاوه بر حملات نظامی آخرین اقدام دولت جو بایدن برای متوقف کردن حملات این گروه شبه‌نظامی به کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ است.

مقامات آمریکایی می‌گویند تحریم‌های اقتصادی علیه حوثی‌ها به شکلی تنظیم و اجرا خواهد شد که به جمعیت ۳۲ میلیونی یمن که از جمله فقیرترین و گرسنه‌ترین مردم جهان هستند کمترین آسیب را برساند.

اما سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی و موسسات خیریه از هم‌اکنون نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، حوثی‌های یمن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. اما جو بایدن در اولین فرمان‌های اجرایی خود با استناد به تاثیر منفی تحریم‌ها روی وضعیت مردم عادی یمن، این تصمیم را لغو کرد.

حملات نظامی آمریکا به مواضع حوثی‌ها که از ۲۱ دی‌ماه آغاز شد، نتوانسته است حملات پهپادی و موشکی این گروه به شناورها در آب‌های نزدیک یمن را متوقف کند.

آمریکا با مشارکت بریتانیا و چند کشور دیگر از هفته گذشته چند حمله گسترده علیه مواضع نظامی حوثی‌ها در یمن انجام داده و می‌گوید چنانچه هدف قرار دادن کشتی های تجاری از سوی این گروه متوقف نشود ممکن است به این حملات ادامه و وسعت دهد.

حملات این گروه به خطوط کشتیرانی از ماه نوامبر گذشته و «در واکنش به عملیات نظامی اسرائیل در غزه» شروع شد.

این گروه می‌گوید به کشتی‌هایی حمله می‌کند که متعلق به اسرائیل یا تحت مدیریت این کشورند یا درحال حرکت به سوی بنادر اسرائیل‌اند. با این حال بسیاری از کشتی‌هایی که هدف گرفته شده هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند.

حوثی‌ها که بخشی از شبکه گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران در سطح منطقه هستند در واکنش به «حملات اسرائیل به نوار غزه» حمله خود به شناورها را آغاز کرده و می‌گویند «تا زمانی که مرگ غیرنظامیان در نوار غزه متوقف نشود و کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها نرسد به حملات ادامه خواهند داد».

حوثی‌های یمن که تحت عنوان گروه «انصارالله» شناخته می‌شوند به برداشتی از مذهب شیعه اعتقاد دارند و ابتدا یک جنبش شورشی بر پایه مناسبات قبیله‌ای بودند که قفط در بخش‌های شمالی یمن فعالیت داشت.

در پی تحولات موسوم به بهار عربی که به بی‌ثباتی تعدادی از حکومت‌های عربی از جمله یمن منجر شد، فعالیت این گروه گسترش یافت و در سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن، را تصرف کرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ با هدف بازگرداندن قدرت به دولت یمن وارد جنگ شد ولی در نهایت به اهداف خود نرسید و از سال گذشته آتش‌بس بین دو طرف برقرار بوده است.

حدود دو سوم از جمعیت یمن در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها زندگی می‌کنند.