آرژانتین هواپیمای توقیف‌شده مرتبط با ایران را به آمریکا تحویل می‌دهد

وزارت دادگستری آرژانتین اعلام کرد که در پایان یک روند قضایی و دیپلماتیک طولانی، هواپیمای زمین‌گیر‌شده ونزوئلایی به آمریکا تحویل می‌شود. ونزوئلا این هواپیما را از شرکت «ماهان ایر» خریداری کرده بود که توسط آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی شده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزارت دادگستری آرژانتین روز چهارشنبه ۱۳ دی این خبر را به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است.

طبق این گزارش، قاضی فدریکو ویلنا دستور تحویل این هواپیما به ایالات متحده را صادر کرده است.

این هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷، متعلق به شرکت «اِمتراسور» ونزوئلا است که از شرکت ایرانی «ماهان ایر» خریداری شده بود.

شرکت هواپیمایی ماهان ایر، وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران است که ایالات متحده آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده است.

این هواپیما روز ۱۶ خرداد سال گذشته از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد از آن به مقصد اروگوئه پرواز کرد.

اما اروگوئه به این هواپیما اجازه ورود نداد و مجبور شد به آرژانتین بازگردد.

قاضی فدریکو ویلنا نیز از سازمان اطلاعات آمریکا خواست تا اطلاعات لازم برای تعیین هویت خلبان غلامرضا قاسمی و شواهد احتمالی ارتباطش با سپاه قدس «شاخه برون مرزی سپاه پاسداران» را از طریق وزرات امور خارجه آرژانتین در اختیار او قرار دهد.

آرژانتین نیز در پی درخواست آمریکا و همچنین شکایت دو سازمان یهودیان آرژانتین، این هواپیما را در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرد.

ونزوئلا و جمهوری اسلامی به توقیف این هواپیما اعتراض کرده‌اند و ونزوئلا تصمیم جدید آرژانتین برای تحویل دادن این هواپیما به ایالات متحده را «سرقت» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوئنوس آیرس، منابع وزارت دادگستری آرژانتین تایید کردند که قاضی فدرال فدریکو ویلنا دستور «نگهداری، ایمن سازی و توقیف قطعی این هواپیما به نفع سیستم قضایی ایالات متحده را صادر کرده است.

او گفته که تمام قضات در احکام قبلی خود تصمیم گرفتند که این هواپیما باید به ایالات متحده برود.