آتش سوزی امان کانادا را برید؛ اعلام وضعیت فوق‌العاده در بریتیش کلمبیا

مقامات استان بریتیش کلمبیا در غرب کانادا، به دنبال گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی و تخلیه هزاران شهروند، در این استان وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آتش‌سوزی‌ها در نزدیکی شهر ۳۶ هزار نفری «وست کلوونا» در بریتیش کلمبیا شدت گرفته و هزاران نفر از شهر ۱۵۰ هزاری «کلوونا» تخلیه شده‌اند.

مقام‌های کانادا هشدار دادند که ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده زمان دشواری خواهد بود. این در حالی است که حریم هوایی منطقه بسته شد تا زمینه برای پرواز هواپیماهای آبپاش فراهم شود.

در بریتیش کلمبیا تنها ظرف ۲۴ ساعت، فرمان تخلیه از حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر به حدود ۱۵ هزار نفر رسید و برای ۲۰ هزار ساکن دیگر نیز هشدار تخلیه صادر شد.

دولت محلی بریتیش کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته اوضاع به‌شدت وخیم شده و ما در روزهای آینده با اوضاع بسیار چالش‌برانگیزی روبرو خواهیم شد.

به گفته آتش‌نشان‌ها، آتش‌سوزی عظیمی شهر یلونایف، مرکز و بزرگ‌ترین شهر استان نواحی شمال غرب کانادا را تهدید می‌کند. آن‌ها هشدار داده‌اند که اگرچه توانسته‌اند آتش‌های حومه این منطقه را تا حد زیادی اطفا کنند، اما بادهای شدید همچنان شعله‌ها را به سمت شهر می‌برد و ممکن است تا آخر هفته به مناطق شهری برسد.

مقامات سازمان آتش‌نشانی با «بحرانی و چالش‌برانگیز» خواندن این وضعیت، اعلام کردند که آتش‌سوزی به حدود ۱۵ کیلومتری شهر یلونایف رسید و دو طرف تنها بزرگراه خارج از شهر که باز مانده بود، شعله‌‌های آتش به چشم می‌خورد.

سازمان آتش‌سوزی‌های طبیعی بریتیش کلمبیا گفت که ابعاد این آتش که اوایل عصر پنجشنبه ۱۱۰۰ هکتار بود حالا ۶۸۰۰ هکتار تخمین زده می‌شود.

مقام‌های وست کلوونا گفتند که تا کنون بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از شهر تخلیه شده‌اند و به هزاران نفر هشدار داده‌اند که با دریافت کوچک‌ترین هشدار برای ترک منطقه آماده باشند.

در همین حال آتش‌سوزی جنگلی دیگری در «سرزمین‌های شمال غربی» کانادا باعث شده که حدود ۲۲ هزار نفر شهر «یلونایف» و مناطق اطراف آن را ترک کنند.

در همین رابطه وزیر محیط‌زیست کانادا با اعلام اینکه وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها به بدترین حالت و در غرب شهر «یلونایف» به یک تهدید واقعی تبدیل شده است، دستور تخلیه ۲۰ هزار نفر ساکن آن را صادر کرد.

شین تامپسون در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: شهر در خطر فوری نیست اما در صورت نباریدن باران ممکن است آتش‌سوزی در آخر هفته به اطراف شهر سرایت کند.

وزیر محیط‌زیست کانادا اضافه کرد: اگر تا آخر هفته [در شهر] بمانید، احتمال دارد جان خود و دیگران را به خطر بیندازید.

کانادا هم اکنون شاهد بدترین فصل آتش‌سوزی‌های طبیعی از زمان شروع ثبت رکوردهاست، به‌طوری‌که ۱۱۰۰ آتش فعال تا روز سه‌شنبه در حال سوختن بود. کارشناسان می‌گویند بهاری خشک‌تر از معمول به این وضع دامن زده است.

تاکنون در مجموع ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق طبیعی در آتش‌سوزی‌های امسال کانادا سوخته که حدوداً معادل مساحت یونان است.