نرگس محمدی
//

فرزندان نرگس محمدی به نمایندگی از مادرشان جایزه صلح نوبل را دریافت کردند

کیانا و علی، فرزندان نرگس محمدی، دیپلم و مدال نوبل صلح را به نمایندگی از مادرشان، در اسلوی نروژ دریافت کردند. نرگس محمدی همزمان با برگزاری این مراسم در زندان و اعتصاب غذاست.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نرگس محمدی و تقی رحمانی دو فرزند دارند که دوقلو هستند، یک پسر و یک دختر؛ کیانا و علی.

پیام نرگس محمدی توسط فرزندان او – علی و کیانا – خوانده شد.

در این پیام آمده است که «تاثیر این جایزه بر جنبش اخیر در ایران بیش از قدرت مبارزه من خواهد بود. من یکی از میلیون‌ها زن ایرانی هستم که برای رفع تبعیض بپاخاستم. این پیام را از پشت میله‌های زندان می‌نویسم.»

در بخش دیگری از پیام نرگس محمدی آمده است که «سالهاست مسئله ما بقا و زندگی کردن شده است. ما در تقلای زنده ماندن هستیم.»

خانم محمدی در بخش دیگری از پیام خود گفته است که «حکومت ایران در عرصه اقتصادی امتیازات ویژه‌ای به نزدیکان خود داده که این جامعه را به فقر سوق داده است؛ تبعات این‌ها زیست مردم را دچار مشکل کرده است.»

او افزوده است: «مردم ایران برای تحقق آزادی و دموکراسی تلاش کردند».

او گفته است که «جهان شاهد این است که حکومت با سرکوب، اعدام، کشتار و زندان در برابر مطالبات مردم این کشور ایستاده است.»

در این پیام آمده است که «حکومت هیچ حوزه‌ای خارج از حیطه خود را باز نگذاشته است.»

بریت رایس اندرسن، رئیس کمیته نوبل، در سخنان افتتاحیه مراسم اعطای جایزه نوبل صلح امسال گفت نرگس محمدی از حقوق اولیه خود و تمام مردم سرزمینش دفاع کرده است.

او افزود کمیته نوبل این جایزه را به دلیل مبارزه شجاعانه خانم محمدی با سرکوب زنان در ایران و تلاش برای آزادی به او اهدا کرده است.

به گفته خانم اندرسن، خانم محمدی دهه‌هاست مورد ستم قرار گرفته است اما ساکت نشد.

پس از خروج آقای رحمانی و فرزندان از ایران به دنبال فشارهای فزاینده و بازداشت نرگس محمدی، وضعیت دختر و پسر آنها، بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

این دوقلوهای ۱۷ ساله، هشت سال پیش ایران را ترک کردند تا با پدرشان تقی رحمانی، فعال سیاسی در پاریس زندگی کنند. از آن زمان تا امروز آنها مادرشان را ندیده‌اند و حدود یک سال و نیم از آخرین تماس تلفنی آنها با نرگس محمدی می‌گذرد.

صندلی نرگس محمدی در کنار دو فرزندش در این مراسم خالی نگه داشته شد. به گفته خانم اندرسن، خانم محمدی خواسته است که دو فرزندنش در غیاب او جایزه را بگیرند.

رییس کمیته نروژی نوبل در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی گفت او با محدودیت‌ها برای زنان از جمله حجاب اجباری مبارزه کرده و با وجود پرداخت بهای سنگین هیچ مجازاتی نرگس محمدی را متوقف نکرده است. او افزود اراده نرگس محمدی تزلزل‌ناپذیر است.

او افزود: این جایزه امسال تاکیدی بر مبارزه زنان در ایران و دیگر نقاط جهان برای رفع تبعیض است. سرانجام رویای زنان ایران برای آینده بهتر به تحقق خواهد پیوست.

خانواده سلطنتی نروژ شامل پادشاه، ملکه و ولیعهد بهمراه همسرش  هم در زمان اهدای جایزه در مراسم امروز حضور پیدا کردند.

مژگان شجریان و گلشیفته فراهانی از جمله چهره‌های حاضر در مراسم امروز هستند.