تجمعات اعتراضی مهسا امینی
/

رئیس پارلمان اروپا خواستار لغو ممنوع الخروجی خانواده مهسا امینی شد

رئیس پارلمان اروپا شنبه ۱۸ آذرماه از حکومت جمهوری اسلامی خواست با لغو ممنوع الخروجی مادر، پدر و خواهر مهسا ژینا امینی، به آنها اجازه دهد برای دریافت جایزه حقوق بشری «ساخاروف» به فرانسه سفر کنند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ماموران امنیتی روز ۱۷ آذرماه در فرودگاه خمینی تهران از سفر مژگان افتخاری، امجد امینی و اشکان امینی اعضای خانواده مهسا امینی به فرانسه جلوگیری و پاسپورت‌های آنها را توقیف کردند.

روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من از حکومت ایران می خواهم که تصمیم ممنوع الخروجی مادر، پدر و برادر مهسا امینی را لغو کند».

رئیس پارلمان تصریح کرده است که آنها باید سه‌شنبه آینده (روز ۱۲ دسامبر)، در محل پارلمان اتحادیه اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه حضور یابند تا جایزه ساخاروف در همراهی «با زنان شجاع ایران» را دریافت کنند.

روبرتا متسولا تاکید کرده است:«حقیقت را نمی‌توان پنهان کرد.»

مجد امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی، اعلام کرد او و خانواده‌اش که جمعه گذشته هنگام سفر برای دریافت جایزه حقوق بشر ساخاروف اتحادیه اروپا ممنوع‌الخروج شدند، به خواست وزارت اطلاعات با این ممنوعیت مواجه شده‌اند و دادستانی تهران از این اتفاق ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

پارلمان اروپا ۲۷ مهرماه جایزه حقوق بشری ساخاروف را به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران اهدا کرد.

جایزه آزادی تفکر و عقیده ساخاروف عالی‌ترین جایزه‌ای است که اتحادیه اروپا سالانه به فعالان حقوق بشر یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های حقوق بشری اهدا می‌کند.

علاوه بر مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی»، دو فعال حقوق بشر از نیکاراگوئه و زنانی که برای حق دسترسی به سقط جنین در لهستان، السالوادور و آمریکا مبارزه می‌کنند، به عنوان نامزدهای نهایی اعلام شده بودند.

نلسون ماندلا، الکسی ناوالنی، ملاله یوسف‌زی، کوفی عنان و گزارشگران بدون مرز از دیگر برندگان این جایزه در سال‌های گذشته بوده‌اند.

اما این اولین بار نیست که نام ایرانی‌ها با جایزه ساخاروف گره می‌خورد. در سال ۱۳۹۱ نیز این جایزه به طور مشترک به نسرین ستوده حقوقدان و وکیل دادگستری و جعفر پناهی فیلمساز منتقد تعلق گرفته بود.