غزه
/

رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل: غزه «جهنم روی زمین»؛ پرچم آبی سازمان ملل امنیت به ارمغان نمی‌آورد

فیلیپ لازارینی رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد، که به اونروا معروف است می‌گوید: «انکار انسانیت فلسطینی‌ها به جامعه جهانی این امکان را داده که حملات اسرائیل به غزه را تحمل کنند».

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای لازارینی این اظهارات را در نشست دوحه در قطر مطرح کرد و با حمایت از درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه گفت که این مسئله برای پایان دادن به «جهنم روی زمین» در غزه حیاتی است.

او گفت که آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد، دیگر امکانات چندانی را برای فعالیت در غزه ندارد.

این مقام سازمان ملل گفت: «با هر توصیفی، قطعا بدترین وضعیتی است که تا به حال دیده‌ام».

به گفته او «مردم برای حمایت به محل‌های وابسته به سازمان ملل می‌آیند، اما حتی پرچم آبی سازمان ملل هم دیگر امنیت به ارمغان نمی‌آورد» و «وضعیت فاجعه‌باری فراهم شده است.»

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز تأثیر جنگ غزه بر سلامت ساکنان آن باریکه را «فاجعه‌بار» خواند و گفت: «سیستم درمانی غزه به زانو درآمده و در حال فروپاشی است.»

آقای گبریسوس در یک نشست در ژنو گفت که اقدامات اسرائیل در خصوص انتقال و محصور کردن آوارگان فلسطینی در یک «منطقه بسیار کوچک»، شرایط را برای گسترش بیماری‌های مختلف فراهم می‌کند.

به گفته او در این «منطقه امن» به ازای هر ۷۵۰ نفر فقط یک دوش حمام و برای هر ۱۵۰ نفر فقط یک توالت وجود دارد.

آقای گبریسوس همچنین گفت که از ۳۶ بیمارستان اصلی باریکه غزه تنها ۱۴ بیمارستان، آن هم تا حدودی امکان پذیرش بیماران را دارند.

او شرایط را برای کارکنان بخش بهداشت و درمان «غیر ممکن» خواند و گفت که آنها در «معرض تیر مستقیم» هستند.

سازمان بهداشت جهانی تا کنون ۵۰۹ حمله را به نیروهای خدمات بهداشت و درمان از آغاز درگیری‌ها در هفتم اکبتر ثبت کرده است که ۴۴۹ حمله در غزه و کرانه باختری و ۶۰ حمله در اسرائیل بوده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته از شکست شورای امنیت سازمان ملل در درخواست برای آتش‌بس در نوار غزه متاسف است و گفت این نهاد «فلج» شده است.

وی که در قطر صحبت می‌کرد، افزود: «اقتدار و اعتبار این نهاد به شدت تضعیف شده است» اما « من می‌توانم قول بدهم که تسلیم نمی‌شوم».

روز جمعه، ایالات متحده آمریکا قطعنامه‌ای را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه بود وتو کرد و گفت که چنین اقدامی «خطرناک و غیرواقعی» خواهد بود.