دبیر کل سازمان ملل
/

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید به تلاش‌ها برای آتش‌بس ادامه می‌دهد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته از شکست شورای امنیت سازمان ملل در درخواست برای آتش‌بس در نوار غزه متاسف است و گفت این نهاد «فلج» شده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وی که در قطر صحبت می‌کرد، افزود: «اقتدار و اعتبار این نهاد به شدت تضعیف شده است» اما « من می‌توانم قول بدهم که تسلیم نمی‌شوم».

روز جمعه، ایالات متحده آمریکا قطعنامه‌ای را که خواستار آتش بس فوری در غزه بود وتو کرد و گفت که چنین اقدامی خطرناک و غیر واقعی خواهد بود.

این رأی گیری پس از آن صورت گرفت که آقای گوترش ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد را به کار برد تا «هر موضوعی که به نظر او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند» به شورا امنیت ارجاع کند.

وی توضیح داده بود: «ما با خطر شدید فروپاشی کمک‌رسانی بشردوستانه مواجه هستیم».

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر می‌گوید کشورش به تلاش‌ها برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل و حماس برای آتش‌بس «امید کم» به آن ادامه خواهد داد.

توقف یک هفته‌ای اخیر در جنگ که با میانجی‌گری قطر به دست آمده بود، منجر به آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی و صدها زندانی فلسطینی شد.

وی امروز در سخنانی در مجمع دوحه گفت که گروگان‌ها به لطف مذاکرات و نه در نتیجه اقدامات نظامی اسرائیل از غزه آزاد شدند.

او افزود که تلاش‌ها برای میانجی‌گری علیرغم بمباران مداوم غزه توسط اسرائیل ادامه دارد و به همین دلیل «احتمال به دست آمدن» یک نتیجه موفقیت‌آمیز سخت‌تر شده است.

نخست وزیر قطر با این حال گفت که «تسلیم نمی‌شویم» و به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم.

ارتش اسرائیل در آخرین اطلاع‌رسانی خود گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته «بیش از ۲۵۰ محل تروریستی» را هدف قرار داده است.

در اطلاعیه‌ای که در کانال تلگرام ارتش اسرائیل منتشر شد آمده است: «نیروهای ارتش اسرائیل ذخایر تسلیحاتی را شناسایی و منهدم کرده و حملات هدفمندی را به سایت‌های نظامی انجام داده‌اند».

درعین حال یک مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل متحد هشدار داده است که با ادامه نبردها نیمی از جمعیت غزه از گرسنگی رنج می‌برند.

کارل اسکا، معاون مدیر برنامه غذای سازمان ملل، گفت که فقط کسری از تدارکات مورد نیاز امکان ورود به این ناحیه را پیدا کرده است و از هر ده نفر نه نفر قادر نیستند هر روز غذایی برای خوردن پیدا کنند.

آقای اسکا گفت که شرایط در غزه تحویل کمک‌ها را «تقریبا غیرممکن» می‌کند.