نرگس محمدی
//

جایزه نوبل صلح امروز به نرگس محمدی اعطا می‌شود

قرار است امروز در اسلو، پایتخت نروژ جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی داده شود. همسر و دو فرزند این فعال حقوق بشر زندانی روز گذشته، در یک کنفرانس خبری در اسلو شرکت کردند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دو فرزند خانم محمدی و همسرش به نروژ سفر کرده‌اند تا این جایزه را به نیابت از وی دریافت کنند.

خانم محمدی در حال حاضر در حال گذراندن حکم زندان ۱۶ سال زندان خود است و در زندان اوین به سر می‌برد.

در ۶ اکتبر امسال کمیته انتخاب جایزه صلح نوبل اعلام کرد کرد که خانم محمدی برنده جایزه ۲۰۲۳ این نهاد شده و قرار است در مراسمی در دهم دسامبر خانواده‌اش به نمایندگی از وی این جایزه را دریافت کنند.

همسر و دو فرزند نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی و برنده حایزه صلح نوبل، روز شنبه ۱۸ آذر، یک روز قبل از مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به او در یک کنفرانس خبری در اسلو شرکت کردند.

کیانا رحمانی، دختر خانم محمدی، در این نشست خبری پیام مادرش را قرائت کرد که با اشاره به اسامی پنج زن روزنامه‌نگار و هم بندش؛ نیلوفر حامدی، الهه محمدی، ویدا ربانی، سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی آغاز شد.

نرگس محمدی در این پیام گفته است: «تاریکی و فساد ناشی از سرکوب اطلاعات و نشر آزاد بخشی از تاریخ رنج ایرانیان است. در مقابل آن، بازداشت و زندانی شدن خبرنگاران و توقیف مطبوعات همراه با ادامه فعالیت‌ها علیه آن، بخشی از مبارزات و مقاومت مردم ایران بوده است».

او در ادامه ضمن اشاره به بازداشت ۱۰۰ روزنامه‌نگار در جریان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز «جنبش زن، زندگی، آزادی» گفت: «این ظلم از بدو تاسیس حکومت استبدادی و در ۲۰ سال اول حکومت دینی آغاز شد که طی آن ۲۵۰ رسانه توقیف و ۸۰۰ روزنامه‌نگار احضار، بازداشت و زندانی شدند.»

خانم محمدی در پایان پیامش بر نقش موثری که رسانه‌های خارج از ایران در انعکاس صدای معترضان در ایران و افشای حقایق در باره خفقان و سرکوب آزادی‌ها ایفا کرده‌اند تاکید کرد و گفت: مردم ایران به چنین حمایتی نیاز دارند.

فرزندان نرگس محمدی از زمانی که حدود ۹ سال پیش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در ایران زندانی شده بود، او را ندیده‌اند.

او به خاطر مبارزه برای حقوق زنان در ایرن، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شده است.

دوقلوهایش از طرف او این جایزه را دریافت خواهند کرد. از سال ۱۴۰۱، نرگس محمدی از تماس تلفنی با خانواده‌اش که در تبعید در پاریس زندگی می‌کنند منع شده است.

به دنبال اعطای جایزه نوبل به نرگس محمدی، درخواست های بسیاری از داخل و خارج ایران برای آزادی او مطرح شد، اما این درخواست ها بدون پاسخ ماند و او همچنان در زندان است.