بحران کم‌آبی در کشور؛ یک مقام مسئول: وضعیت بسیار وخیم است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به بحران تامین آب شرب در همه مناطق کشور تصریح کرد که در نیمه شرقی و بخش‌هایی از شمال کشور وضعیت آب بسیار وخیم است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از سایت «اکو ایران»، احمد وظیفه گفت: وضعیت بارندگی در خراسان رضوی ۵۳ درصد منفی و در کرمان و سیستان بلوچستان ۴۸ درصد منفی بوده است.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به فصل آبی گذشته رخ داده است و ذخایر آبی پایتخت در شرایط هشدار قرار دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: وضعیت تامین آب شرب در اکثر مناطق کشور به خصوص در کلانشهرها مسئله‌ساز شده است.

وی تصریح کرد: در صورت تداوم کم‌بارشی در برخی شهرها از جمله مشهد تامین آب شرب ممکن نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در اینباره گفته است: با توجه به منابع آبی محدود، سرانه آب تهران از حدود شش هزار متر مکعب در سال ۱۳۱۰ به ۵۰۰ مترمکعب در سال ۱۳۸۴ رسیده است و این نشان دهنده رشد بی رویه جمعیت در تهران است.

داوود ملایی افزود: استان تهران با حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد صنایع کشور را در خود جای داده است و شرکت آب و فاضلاب استان تهران تامین آب شرب و بهداشتی و صنعتی ۱۸ هزار و ۹۱۶ کیلومتر مربع شامل ۱۳ شهرستان و ۴۹ شهر را برعهده دارد.

همچنین معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس نظام طی روزهای اخیر شرایط بی آبی سیستان و بلوچستان را با عاشورا مقایسه کرد و گفت: ۳ ماه است مردمان روستای کلانی سیستان و بلوچستان یک قطره آب دریافت نکرده‌اند و یک تانکر آب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

این اظهارات در حالی است که عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی اواخر اردیبهشت ماه و در دومین همایش بهینه‌سازی اماکن و تاسیسات که در استان البرز درباره ذخایر آبی کشور با خوش‌بینی صحبت کرده بود.

او ادعا کرده بود: ما با حکمرانی درست آب و در نظر گرفتن بارندگی سالانه و تکیه بر آن و احصای نیاز‌ها می‌توانیم آب مورد نیاز دو میلیارد تن را تأمین کنیم.