/

رئیس ام‌آی‌سیکس خبر داد: مشاجرات داخلی در بالاترین سطح رژیم تهران به دنبال فروش پهپاد به روسیه

رئیس آژانس اطلاعات خارجی بریتانیا، ام‌آی سیکس، با خلاف وجدان خواندن ارسال تسلیحات از سوی جمهوری اسلامی به روسیه خبر داد که بر اساس ارزیابی‌های این سازمان، ارسال سلاح از ایران به روسیه موجب دامن زدن به اختلافات داخلی در «بالاترین سطح» در حکومت تهران شده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ریچارد مور طی یک سخنرانی عمومی با انتقاد از جمهوری اسلامی برای دامن زدن به درگیری‌های بیشتر در اوکراین از طریق ارسال پهپاد و دیگر تسلیحات به روسیه  گفت: «این اقدام جمهوری اسلامی حتی «مشاجرات داخلی در بالاترین سطح رژیم تهران را برانگیخته است».

اشاره وی به اختلافات داخلی در سطوح جمهوری اسلامی بر سر حمایت تسلیحاتی از روسیه است.

رییس سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا “ام‌آی۶”، روز گذشته در جریان دومین سخنرانی خود از زمان انتصاب به این سمت در سال ۲۰۲۰، تصمیم رژیم جمهوری اسلامی برای فروش پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین را “خلاف وجدان” خواند.

روسیه در جریان تهاجم خود به اوکراین، بارها از پهپادهای ساخت ایران برای هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و غیرنظامیان در خاک اوکراین استفاده کرده است.

هفته گذشته نیز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست که از حمایت نظامی از روسیه و به‌خصوص تجهیز پهپادی این کشور دست بردارد.

در روزهای اخیر، یک بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موجی از واکنش‌ها را در داخل ایران برانگیخت.

جمعی از سفیران و دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با تاکید بر این که «روسیه نیز چون چین، تمامیت ارضی ایران را وجه‌المصالحه اهداف و منافع خود» قرار داده، تاکید کردند که «فقدان سیاست خارجی متوازن»، اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی در «شرق‌گرایی یک سویه و غرب‌ستیزی افراطی» تاکنون خسارات غیرقابل جبرانی را به منافع ایران وارد ساخته و سبب «میل شدید کشورهای فرصت‌طلب برای سودجویی یک‌طرفه» شده است.

همچنین روزنامه «جمهوری اسلامی» در شماره روز ۲۴ تیر ماه خود با اشاره به این که «هم‌پیمانی» مقام‌های تهران با مسکو و ایستادن‌شان در کنار روسیه در جریان جنگ اوکراین، تاکنون «هزینه‌های بسیار» برای ایران در پی داشته، نوشت: حمایت ایران از روسیه «تکیه بر باد» است و «روس‌ها نامرد تمام تاریخ» در قبال ایران بوده‌اند.