/

طرح دو حزبی سنای آمریکا برای تشدید تحریم‌های جمهوری اسلامی

رئیس کمیته روابط خارجی سنا به همراه یک سناتور جمهوریخواه، در طرحی مشترک، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شدند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز بر اساس بیانیه‌ای که روی وبسایت کمیته روابط خارجی سنا قرار گرفته است، سناتور باب منندز رئیس این کمیته و از حزب دموکرات به همراه سناتور بیل هاگرتی از حزب جمهوری‌خواه، پیش‌نویس طرحی را با هدف اعمال تحریم‌های مداوم ایالات متحده بر برنامه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ارائه کردند.

این دو سناتور آمریکایی عنوان کردند؛ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه موشک‌های بالستیک و پهپادهای جمهوری اسلامی در اکتبر ۲۰۲۳ منقضی می‌شود.

در این بیانیه‌ با اشاره به نزدیک شدن به «غروب برجام» در توافق هسته‌ای، آمده است؛ این قانونگذار خواستار حفظ تحریم‌های فعلی و همچنین وضع تحریم‌های بیشتر علیه برنامه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی شدند.

این پیشنویس برای اینکه به قانون تبدیل شود، ابتدا باید در کمیته و بعد در صحن سنا تصویب شود و سپس در مجلس نمایندگان به رای گذاشته می‌شود.

طبق این طرح، توسعه و تکثیر فناوری موشک‌های بالستیک و پهپادی همچنان مشمول تحریم‌های ایالات متحده خواهد بود، حتی اگر این گسترش محدودیت‌های سازمان ملل، توسط روسیه و چین منع شود.

بر اساس این طرح دولت آمریکا باید درباره فعالیت موشکی جمهوری اسلامی، از جمله راهبردهایی برای تضمین تجدید محدودیت‌های سازمان ملل متحد و بازدارندگی از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های جمهوری اسلامی است، گزارشی جامعی به کنگره بدهد.

منندز و هاگرتی همچنین بر ضرورت مقابله با برنامه خطرناک جمهوری اسلامی تاکید کردند.

آنها از متحدان آمریکا نیز خواستند به تهدیدات ناشی از برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی رسیدگی کنند.

پیش‌تر نیز سناتور جیم ریش، عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با انتشار توییتی به تحریم افراد و نهادهای مرتبط یا برنامه موشکی جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

او با یادآوری این که ممنوعیت‌ها علیه موشک‌‌های بالستیک ایران در ماه اکتبر سال جاری میلادی منقضی می‌شوند، گفت: به غروب خطرناک دیگری از برجام نزدیک می‌شویم.

وی افزود: در شرایطی که تحریم‌های امروز، یک شروع محسوب می‌شود، دولت جو‌ بایدن گرفتار شده و نتوانسته است استراتژی گسترده‌تری در مورد ایران ارائه دهد.