/

کیوسک امروز؛ یک سال حبس برای نماینده افشاگر ماجرای شاسی بلند‌ها/ بازتاب لغو کنسرت مجید سالاری/ برگزاری اردوی کودکان کار بدون حضور دختران/ هجوم ریزگردها به جان مردم/ کاسبی کاسبان فیلترینگ با معیشت مردم

کیوسک امروز چهارشنبه بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون صدور حکم حبس برای نماینده افشاگر ماجرای شاسی بلندها، لغو کنسرت مجید سالاری به دلیل زنانه بودن صدای خواننده، برگزاری اردوی کودکان کار بدون حضور دختران، هجوم ریزگردها در ایران و از بین رفتن کسب و کارهای خرد به دلیل فیلترینگ پرداخته است.

خواندن این مطلب 21 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

یک سال حبس برای علیرضا بیگی نماینده افشاگر ماجرای شاسی بلندها

آفتاب نیوز نوشته: احمد علیرضابیگی، نماینده مدعی واگذاری خودروهای شاسی بلند به مجلسی ها، از برگزاری دومین جلسه دادگاه خود در روز یکشنبه هفته جاری به اتهام نشر اکاذیب خبر داد. هنوز یک روز از تشکیل این جلسه دادگاه و درخواستش برای رسیدگی پرونده اش در محکمه سیاسی نگذشته بود که رأی یک سال حبس او در دادگاه بدوی صادر شد و امروز (سه شنبه) این رأی در سامانه الکترونیکی قضائی بارگزاری شد.

علیرضا بیگی که پیش از این خبرداده بود اولین جلسه دادگاهش به دلیل نقص در پرونده و عدم ثبت شکایت توسط شاکی از سوی رئیس دادگاه به بازپرسی برگشته است گفت که رأی دادگاه بدوی او مبنی بر صدور یک سال حبس صادر شده است و در صورت تأیید رأی در دادگاه تجدید نظر به دلیل اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان این پرونده را خارج از وظایف نمایندگی تشخیص داده است، حکم یک سال حبس او از زمان تأیید حکم قابل اجرا خواهد بود.

این رفتارها و نوع برخوردها مسبوق به سابقه است. پیشتر نیز با روزنامه نگاران و خبرنگارانی که دست به افشاگری درخصوص مسائل محتلفی از جمله سیسموتی گیت قالیباف، پول های دزدیده شده و همچنین انتشار خبر کشته شدن مهسا امینی به دست گشت ارشاد زدند، برخوردهای قضایی صورت گرفته که منجر به صدور حکم حبس و… برای این افراد شده است.

بازتاب لغو کنسرت مجید سالاری؛ دلیل بی نظمی بود نه صدای زنانه خواننده

روزنامه آفتاب یزد به حواشی های پیش آمده پس از لغو کنسرت مجید سالاری پرداخته و نوشته است؛ کنسرت مجید سالاری، خواننده بندرعباسی که پس از استقبال مخاطبان در تاریخ ۲۴ تیرماه قرار بود ۲۵ تیرماه هم روی صحنه برود، طبق اعلام برگزارکنندگان لغو شد. برخی میگویند “زنانه بودن” صدای خواننده باعث لغو این کنسرت شده است. در این رابطه پیشتر حمید خسرو تهیه کننده کنسرت در پاسخ به این که فرضیه لغو کنسرت به علت زنانه بودن صدا تا چه حد صحت دارد؟ پاسخ داد: سالن دلایل خود را داشت و توضیح دقیقی هم ارائه نمی داد؛ اما زنانه بودن صدای خواننده پیش از این هم برای مجید سالاری ایجاد مشکل کرده بود و حتی چند سال هم برای گرفتن مجوز تلاش کرد. البته از دیگر دلایل مشکل پوشش برخی از مخاطبان بود. ولی من هنوز دلیل اصلی را نمیدانم.

لغو کنسرت ها یا عدم دریافت مجوز برای برگزاری کنسرت ها چیز جدیدی نیست؛ ‌اما این روزها، “عدم رعایت حجاب اجباری توسط تماشاگران” و “زنانه بودن صدای خواننده” به راحتی منجر به لغو کنسرت ها میشود. به نظر می آید حکومت حداقل درمورد حجاب اجباری، از موضع خود عقب نرفته و در عین حال این عقب نشینی نیز میان مردم و اصناف دیده نمیشود.

برگزاری اردوی کودکان کار بدون حضور دختران

روزنامه ابرار به کودکان کار پرداخته است؛ مهری سادات موسوی با بیان اینکه اوقات فراغت برای کودکان کار و خیابانی به اندازه افراد بزرگسال ارزشمند و مغتنم است اظهار کرد: بسیاری از این کودکان دوست دارند در فعالیت ها، ورزش ها و بازی های بدنی مشارکت داشته باشند، اما وسایل کافی یا دسترسی به یک سرگرمی سالم و مطمئن برای این کار را ندارند؛ به همین دلیل مجبور میشوند با دوستان خود در خیابان های شلوغ بازی کنند و پرسه بزنند و اینگونه فضاهای عمومی مانند خیابان ها، بازارها یا هر مکان شلوغی به زمین بازی آنها تبدیل میشود. کودکی آنان تحت الشعاع شرایط اجتماعی اقتصادی و فرهنگی خاصی که در آن محصور شده اند قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با وجود نگرانی ها و پیش بینی خطرات احتمالی در سال جاری در نهایت اولین اردوی ویژه کودکان کار و خیابان برای دو گروه دختران و پسران برنامه ریزی شد که اردوی پسران در اوایل تیرماه با موفقیت برگزار شده است. به گفته موسوی، طی برگزاری این اردو ۹۶ کودک پسر از ۷ استان آذربایجان غربی، قم، کرمان، خراسان ،رضوی ،اردبیل، یزد و اصفهان شرکت کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طی تابستان سال جاری اردوهای تابستانی ویژه کودکان کار و خیابان برگزار خواهد شد و برنامه سازمان برای اردوهای کودکان دختر کار و خیابان چیست؟ توضیح داد: این اولین اردوی تابستانی کودکان کار و خیابان سازمان بود که تا به حال برگزار شده است. اما برای اردوی ویژه دختران معذوریت هایی وجود دارد که به جد به دنبال مرتفع کردن آن و زمینه سازی برای اجرای اردویی فرهنگی تفریحی برای این افراد هستیم. ظاهرا “معذوریت ها” حتی از اردوی دختران کودک کار هم جلوگیری به عمل می آورد.

هجوم ریزگردها به جان مردم

روزنامه ستاره صبح به معضل ریزگردها در شهرهای مختلف پرداخته که مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است؛ بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، وزش باد و نفوذ توده گرد و خاک در بخش هایی از استان خراسان رضوی روز گذشته شعاع دید افقی را در مشهد به ۸۰۰ متر کاهش داد. این توده گرد و خاک به بسیاری از شهرهای خراسان رضوی نفوذ کرده و شعاع دید افقی در تایباد را به  ۵۰۰ متر، قوچان به  ۶۰۰ متر، سبزوار به ۸۰۰، خواف به هزار، گلمکان به هزار و ۲۰۰ و درگز به هزار و ۴۰۰ متر کاهش داده است.

بر اساس داده های سامانه پایش کیفی هوای کشور، ساعت ۱۱ دیروز شاخص کیفیت هوا در مشهد به ۵۰۰ واحد یعنی حالت خطرناک برای همه گروهها رسید. این شرایط سبب لغو حرکت قطار مسافربری مشهدـسرخس و برعکس در نوبت صبح شده است.

توفان گرد و غبار در سیستان

 مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از مراجعه ۲۵۳ نفر از شهروندان سیستانی در پی وقوع توفان روز گذشته به مراکز درمانی خبر داد. مجید محبی به ایرنا گفت: در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۲۵۳ نفر از مردم این مناطق راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد هشت نفر اکنون بستری هستند. مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است. خشک شدن تالاب بین المللی هامون و خشک سالی در سیستان، آب و هوا را گرم و خشک و خشن کرده و زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.

کاسبی کاسبان فیلترینگ با معیشت مردم؛ محدودیت ها کسب و کارهای خرد را از بین برد

به گزارش روزنامه کار و کارگر، در پی انتشار برخی اخباری که نشان از فروش سیمکارت های بدون فیلتر با قیمت های نجومی ۱۰ تا ۹۰ میلیون تومانی دارد، بار دیگر توجه به مشاغل و کسب و کارهای خرد که بر بستر برخی اپلیکیشن های پرکاربرد فضای مجازی شکل گرفته بودند، محل بحث شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی در خصوص بحث فیلترینگ و مسدود کردن فیلتر شکن های رایگان و به کار افتادن فیلتر شکن های پولی چنین گفت: وقتی سفره ای پهن می شود باید همه مردم از آن سهم ببرند. این معنا ندارد که فیلتر شکن های رایگان را از دسترس خارج کنیم و بعد عده ای با استفاده از پول مردم، سودهای چند هزار میلیاردی ببرند. شورای عالی فضای مجازی باید ورود کند و این بازار سیاه را بر هم بزند.

فیلترینگ سیاستی شکست خورده و ظلم به مردم است

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در این باره اظهار داشت: دولت نه از مردم دلسوزتر است و نه سطح شعور بالاتری دارد که تشخیص بدهد چه چیزی برای مردم مفید است و چه چیزی مضر؛ مردم ما خودشان این ها را می دانند. سیاست فیلترینگ شکست خورده است که قبلا هم در خصوص ماهواره و ویدئو تجربه کرده بودیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به مشکلات معیشتی مرتبط با این موضوع اشاره کرد و گفت: نه تنها بسیاری از کسب و کارها به تعطیلی کشیده شدند، بلکه آسیب های اجتماعی و امنیتی نیز شکل گرفتند و هنوز هم با ادامه روند فیلترینگ، استمرار دارد. وی افزود: نمی شود که بخشی از جامعه اپلیکیشن های پرکاربرد که مردم در آن جا حضور دارند را فیلتر کنند و بعد بخش هایی دیگر از همین جامعه، فیلتر شکن به مردم بفروشند تا وارد آن فضا شوند.