/

کیوسک امروز؛ فوت سالانه ۶۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات/ ادامه سقوط بورس در ایران/ مشکل برق در ایران مصداق بارز سوء مدیریت/ افتتاح سد چمشیر پرحاشیه / نمایندگان مجلس حامی منافع سرمایه داران

کیوسک امروز سه شنبه بیست و هفتم تیرماه ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون فوت سالانه ۶۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات، ادامه سقوط بورس در ایران، مشکل تامین برق در ایران، افتتاح سد چمشیر علیرغم هشدارهای محیط زیستی و  مشکلات کارگران و مرگ و میر این قشر در ایران پرداخته است.

خواندن این مطلب 27 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

فوت سالانه ۶۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات

عصر ایران به آمار مرگ و میر در اثر مصرف دخانیات در کشور پرداخته است؛ سالانه حدود ۶۰ هزار مرگ و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌ های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات در کشور در حالی گزارش می ‌شود که روند افزایش ۹۰ درصدی دخانیات در زنان و ۳۴ درصدی در مردان در بازه سال ‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ و در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال گزارش می ‌شود؛ موضوعی که زنگ خطر افزایش مصرف مواد دخانیات در گروه‌های تاثیرگذار را به صدا درآورده است.

به گزارش ایسنا، روند افزایش مصرف دخانیات در همین سال‌ های مذکور و در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال را هم شاهد هستیم که در بین مردان ۱۵.۰۶ درصد و در بین زنان ۹۰.۸۸ درصد بوده است. در همین راستا هم سالانه در ایران حدود ۶۰ هزارنفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. همچنین سالانه میانگین بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات در کشور از بین می ‌رود و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه ‌های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود و این جدا از ناتوانی ‌ها، از کارافتادگی ‌ها و…. است که با احتساب آنها هزینه مصرف دخانیات برای کشور بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

همچنین  بر اساس اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال در کل ۱۴.۰۱ میزان شیوع مصرف دخانیات در کشور بوده است که این آمار در زنان ۴.۴۴ درصد و در مردان ۲۵.۸۸ درصد بوده است. گرچه روند مصرف دخانیات نسبت به گذشته کندتر شده اما هنوز هم رشد دارد و مهم است که بدانیم این روند در نوجوانان و جوانان و زنان افزایشی است.

از طرف دیگر دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل به مصرف قلیان عنوان می ‌شود و این درحالیست که مضرات مصرف قلیان چندین برابر مصرف سیگار عنوان می ‌شود و بسیاری به خاطر عطر و طعم، مشتاق به مصرف آن هستند.

ادامه سقوط بورس در ایران

روزنامه اقتصاد ملی نگاهی داشته به سقوط دوباره بورس در ایران و نوشته است؛ بورس تهران باز هم سقوط کرد؛ اتفاقی که وحشت زدگی سهامداران را در پی داشته است. شاخص بورس تهران دیروز با ریزش ۶۴ هزار واحدی به زیر کانال دو میلیون واحد سقوط کرد و در جایگاه یک میلیون و ۹۵۶ واحد ایستاد. بررسی ها نشان میدهد که شاخص بورس تهران طی یک هفته گذشته در حدود ۲۰۱ هزار و ۸۹۹ واحد و در طول یک ماه گذشته ۲۲۶ هزار و ۱۷۷ واحد سقوط کرده است. این یعنی در یک هفته بازار سرمایه ۹.۳ درصد و در یک ماه ۱۰.۳ درصد ریزش داشته است.

 ریزش بازار سرمایه تقریبا از نیمه اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و این در حالی بود که ۱۵ اردیبهشت ماه رکورد زده و در جایگاه ۲ میلیون و ۵۳۵ واحد ایستاده بود. از آن زمان تاکنون تقریبا بازار سهام در مسیر نزولی حرکت کرده و روزهای قرمز بیشتر از روزهای سبز شاخص بوده است. آخرین باری که شاخص در محدوده یک میلیون و ۹۵۰ واحد قرار داشت، ۲۷ اسفندماه سال گذشته و در حدود ۴ ماه قبل .بود. ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ شاخص بورس عدد یک میلیون و ۹۶۰ واحد را ثبت کرده بود.

حال در این شرایط وضعیت در بورس تهران عجیب شده است؛ چرا که گسترده شدن ترس و وحشت در میان سرمایه گذاران، منجر به سقوط پی در پی شاخص ها شده است. این اتفاق در شرایطی است که تصمیمات متغیر و زیگزاگی بر بی اعتمادی ها و شرایط مبهم بازار افزوده است. بر همین اساس این روزها تنها اتفاقی که به طور متوالی رخ میدهد، خروج پول حقیقی از بازار است.

علیرغم هشدارهای محیط های زیستی؛ سد چم شیر پرحاشیه افتتاح شد

روزنامه امروز به افتتاح سد چمشیر پرداخته و نوشته است؛ سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا و واحد اول نیروگاه این سد، دیروز با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد. سد چمشیر تنها سازه کنترلی است که روی رودخانه زهره احداث شده است. مهم ترین هدف از احداث این سد تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره سازی سیلاب در ماه های پراب و رهاسازی آب در طول سال به ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر ماه می تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تامین امنیت غذایی شود.

از آغاز اعلام ساخت بدنه بتنی سد چمشیر در سال ۱۳۹۱، مدافعان و کارشناسان زیست‌ محیطی، درباره قرار گرفتن سد چشمیر بر بستر نمکی هشدار داده بودند. سازمان حفاظت از محیط ‌زیست ایران هم در واکنش، بارها اعلام کرد که این سد به دلیل مشکلات زیست‌ محیطی آبگیری نخواهد شد.

علاوه بر هشدارهای کارشناسان زیست ‌محیطی نسبت به تبعات ناشی از بهره‌‌ برداری از سد چمشیر، چندی پیش شماری از باستان شناسان نیز نسبت به خطرات بهره‌ برداری از این سد در بروز فاجعه ‌ای دیگر برای تاریخ و نابودی ۱۴۳ محوطه باستانی از دوران ایلامی تا سلجوقیان ابراز نگرانی کردند. این سد با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزهای لازم از  از سازمان‌های ذیربط با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو از سال ۹۱ شروع شد.

مشکل برق در ایران مصداق بارز سوء مدیریت

روزنامه مردم سالاری به معضل بی برقی در ایران پرداخته و نوشته است؛ مشکلات انرژی در کشور ما به دو بخش در دو نیمه سال تقسیم میشود؛ نیمه نخست سال با مشکل کمبود برق مواجه هستیم و در نیمه دوم سال با مشکل کمبود گاز. این در حالیست که کشور ما دارای پتانسیل های فراوان انرژی از گاز گرفته تا منابع تجدیدپذیر است تا بتواند از آن برای تولید مطلوب انرژی برق استفاده کند؛ اما سوء مدیریتی که منحصر به همین دولت هم نیست موجب شده در این مسیر ناکام بماند.

 این روزها اگر در بزرگراه ها و خیابان های بزرگ شهر دقت کنید میبینید که چراغ های روشنایی یکی در میان روشن میشوند که نخستین نتیجه آن کاهش امنیت رانندگی و نیز عابران در شبهاست. اما دلیل این خاموشی های برنامه ریزی شده، صرفا کمبود برق است. امسال به دلیل مصوبه سال ۱۴۰۰مجلس، ساعت رسمی کشور در نیمه نخست سال تغییر نکرد و همین امر باعث شد هوا در عصرها یک ساعت نسبت به سال های قبل زودتر تاریک شود که به معنای ضرورت استفاده از روشنایی برق، یک ساعت زودتر از سال های گذشته و به تبع آن افزایش مصرف انرژی است؛ اما این تنها سیاست نادرستی نیست که زمینه ساز کمبود برق شده است.

عدم استفاده کافی از انرژی های تجدیدپذیر و همچنین عدم سیاست گذاری صحیح در بهره گیری از پتانسیل های بخش خصوصی در حوزه نیروگاهی موجب شده همه ساله شاهد افزایش شکاف بین تولید و مصرف برق در کشور باشیم. به تازگی ابراهیم خوش گفتار، رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت های تولید کننده برق، عدم نفع ناشی از خاموشی های برق را ۱۰۹ هزار میلیارد تومان ذکر کرده و گفته: ۲٫۲ میلیارد دلار در نیروگاه های حرارتی سرمایه گذاری شده اما سرمایه گذاران فقط ۷۰ میلیون دلار دریافت کرده اند.

 شرکت های تولید کننده برق از سال ها پیش بر ضرورت تغییر مکانیزم های حمایتی و همچنین مکانیزم قیمتی برق تاکید کرده و هشدار داده بودند که در صورت عدم توجه به این موضوع، به زودی با ناترازی برق مواجه خواهیم شد؛ اتفاقی که هم اکنون رخ داده است. بر اساس آمارها در فصل تابستان حداقل با ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق مواجه هستیم و با توجه به توان اندک دولت برای ساخت نیروگاه های دولتی باید سرمایه گذاران را تشویق کرد تا ظرفیت تولید برق را با ساخت نیروگاه های جدید افزایش دهند. اما این امر مستلزم بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است که توسط بخش خصوصی باید تأمین شود و طبیعتا برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری باید موانع رفع شود. اما نه  تنها سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه ندارند بلکه سرمایه گذارانی که در دهه های ۱۳۸۰ و ۹۰ اقدام به ساخت نیروگاه کردند، برای دریافت مطالبات خود از دولت با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

یک فعال صنفی؛ نمایندگان مجلس ثابت کردند حامی منافع سرمایه داران هستند

روزنامه کار و کارگر به مشکلات کارگران و مرگ و میر این قشر در حین کار پرداخته است؛ بیست و چهارم تیرماه، سخنگوی شورای نگهبان از بازگشت طرح اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به دلیل ایرادات طرح به مجلس خبر داد. نکته اینجاست که آیا توقف اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی برای دو سال ملغی می شود و آیا منابع مورد نیاز برای تامین اجتماعی فراهم خواهد شد تا بتواند بیش از ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی در نوبت بیمه را زیر چتر حمایت خود در آورد؟ در حال حاضر وضعیت کارگران ساختمانی مناسب نیست و شرایط اشتغال و رفاه آنها با حد مطلوب فاصله بسیاری دارد.  

بیمه کرگران ساختمانی کردستان از ۱۳۹۸ به دست انداز افتاده است

 به گفته میکائیل صدیقی، عضو هیئت مدیره  کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی و رئیس کانون انجمن های بخش ساختمان استان کردستان، از سال ۱۳۹۸ هیچ کارگر ساختمانی جدیدی در استان کردستان بیمه نشده و در عین حال در این مدت بیمه تعدادی از کارگران به دلایل مختلف قطع شده است. رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کردستان بحث «اصلاحیه ماده بیمه کارگران ساختمانی» و توقف طولانی آن در مجلس را از معضلات اصلی کارگران ساختمانی کشور می داند و میگوید: این طرح ۴ یا ۵ سال است در مجلس منتظر اصلاح است و مدام رفت و برگشت میکند.

 این فعال کارگری با یادآوری قول وزیر کار در روز جهانی کارگر امسال که وعده داد امسال ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه می شوند، اضافه میکند: اگر امسال ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه نشوند و اگر به قول خود عمل نکنند، معنایی جز بی توجهی به منافع کارگران نخواهد داشت.

بیمه کارگران ساختمانی وقتی بیشتر اهمیت خود را نشان میدهد که در نظر بگیریم سال گذشته بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، ۱۹۰۰ کارگر در سراسر کشور بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده اند و بیش از نیمی از جانباختگان، کارگران ساختمانی بوده اند. عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی با بیان این مطلب می گوید: هر چند وزارت کار، آمار غیر واقعی ۷۱۱ فوتی در سال قبل را اعلام کرده اما آمار قابل اعتماد همان داده های پزشکی قانونی ست. سال قبل بیش از ۸۵۰ کارگر ساختمانی در اثر حادثه کار جان خود را از دست داده اند.