/

سقوط شدید و دوباره شاخص بورس ایران

طی دو روز گذشته روند کاهش ارزش بازار بورس ایران شدت بیشتری پیدا کرد و در مجموع ۱۱۳ واحد سقوط کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده روز گذشته، شاخص کل بورس تهران ۴۹ هزار و ۵۹۳ واحد معادل ۲.۳۹ درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و این روند نزولی امروز شدت بیشتری پیدا کرد و با ریزش ۶۴ هزار واحدی، به زیر کانال دو میلیون واحد سقوط کرد و در جایگاه یک میلیون و ۹۵۶ واحد ایستاد.

این در حالی است که سقوط شاخص کل بورس تهران در ۱۸ اردیبهشت با افت بیش از ۱۲۷ هزار واحد، رکورد ریزش قیمت در تاریخ بورس ایران را شکست.

از آن زمان تا کنون بورس تهران در روند نزولی قرار گرفته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص بورس تهران طی یک هفته گذشته در حدود ۲۰۱ هزار و ۸۹۹ واحد و در طول یک ماه گذشته ۲۲۶ هزار و ۱۷۷ واحد سقوط کرده است.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی عنوان کرد: «واقعیت این است که اتفاقاتی که این روزها در بازار سرمایه شاهد هستیم، حاصل سیاست‌گذاری‌های اشتباه و غیرکارشناسی است که در بدنه دولت اتفاق می‌افتد.»

او توضیح داد که این مسئله باعث شده که نگرانی‌ها و ناامیدی‌ها بیش از گذشته باشد و تقریباً اکثر فعالان بازار، امیدواری خود را نسبت به بورس از دست داده‌اند و چه بسا نگرانی نسبت به آینده داشته باشند. در واقع به نظر می‌رسد تغییرات با اهمیتی در جهت بهبود اوضاع رخ نخواهد داد.

مقامات ایران توضیح مستدلی دربارهٔ جهش‌های ناگهانی و غیرطبیعی شاخص بورس و ریزش ناگهانی آن نمی‌دهند و گاهی مدعی می‌شوند که روند بورس صعودی است!

دو ماه پیش و در زمانی که شاخص بورس رکورد ریزش قیمت را شکست، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس مدعی عنوان کرد: «شناسایی سود توسط عده‌ای از معامله‌گران بازار سمت فروش را تقویت کرده است و هیچ دلیل اقتصادی و بنیادی ندارد.» او مدعی شد که روند کلی بورس صعودی است.

طی سال‌های گذشته کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که دولت، با دست‌کاری عمدی در شاخص بورس، مردم را تشویق و تحریک به سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌کند، اما چون ارزش سهام شرکت‌ها خصوصاً شرکت‌های دولتی دست‌کاری شده است، بعد از مدتی سقوط می‌کند.