/

کیوسک امروز؛ ضربه دوم روسیه به تمامیت ارضی ایران/ مردم مقصر کیفیت پایین زندگی/ از غیزانیه تا ملاشیه؛ سریال ناتمام کم آبی در خوزستان/ نظام انتخاباتی معیوب/ کاهش ۶۰۰ هزار نفری تعداد شاغلان زن در ۴ سال گذشته

کیوسک امروز شنبه بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون خنجر خوردن ایران از روسیه درمورد جزایر سه گانه، مسئولانی که همیشه مردم را مقصر میدانند، تنش آبی در خوزستان، نظام انتخاباتی معیوب در ایران و کاهش تعداد زنان شاغل در ایران طی چهار سال گذشته پرداخته است.

خواندن این مطلب 22 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

ضربه دوم روسیه به تمامیت ارضی ایران

روزنامه آرمان امروز به حمایت روسیه  از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه پرداخته و نوشته است؛ “هنوز چند ساعتی از حمایت روسیه از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه نمی گذشت که صفحه رسمی وزارت خارجه روسیه در یکی از پیام های خود ضربه دوم را وارد و از نام جعلی خلیج عربی استفاده کرد. اقدامی که نشان داد حمایت آن ها از ادعای امارات در خصوص جزایر سه گانه کاملا عمدی بوده و آن ها به دنبال ضربه زدن به ایران هستند.”

این روزنامه در ادامه نوشته است؛ “چنین موضعی را چند ماه قبل، دولت چین هم اتخاذ کرد و به نظر می‌ رسد چین و روسیه به هیچ وجه نمی ‌خواهند رضایت جمهوری اسلامی ایران را به بهای از دست دادن رضایت کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به دست آورند.”

موضوع خنجر خوردن های از پشت از روسیه، چیز جدیدی نیست اما مقامات جمهوری اسلامی طی سالها از این خنجر خوردن ها رضایت داشته اند چون برخلاف حرفشان که مدعی حمایت از تمامیت ارضی ایران هستند، به راحتی حاضرند قسمت های مختلف کشور را در ازای پول به هرجایی بفروشند یا برای سالها اجاره دهند. تمامیت ارضی برای جمهوری اسلامی صرفا یک حرف و شعار همانند باقی حرفها و شعارهای به سرانجام نرسیده است.

نماینده مجلس؛ وقتی مسئولان نمیتوانند حداقل های زندگی را فراهم کنند مردم را مقصر نشان می دهند

روزنامه ابرار به نقل از یک نماینده مجلس نوشته است؛ بحث ها و صحبت هایی که از زبان برخی از مسئولان بیان میشود نتیجه اش جز ناامیدی و ناکارآمد قلمداد کردن مدیرانی که مسئولت بر عهده دارند نمی تواند باشد. احمد علیرضابیگی در گفت و گو با ایلنا، درباره این که این روزها برخی صاحبان تریبون ها توپ مشکلات معیشتی و اقتصادی را در زمین مردم می اندازند، گفت: “مطالبی که این دوستان بیان میکنند آدرس اشتباه دادن است و اساسا اگر از منابع کشور به درستی در مسیر اولویت ها استفاده نمی شود این تقصیر متوجه دولت است که منابع کشور را نمی تواند در مسیر آسایش و رفاه مردم به کار گیرد.”

 این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که دولت باید زیر ساخت های لازم را فراهم کند تا بتواند از امکان، توان و قابلیت های مردم برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور استفاده کند، عنوان کرد: متاسفانه زمینه مشارکت پذیری مردم در دولت وجود ندارد که این هم به نوع نگاهی که دولت در حوزه اقتصاد دارد، باز می گردد. دولت فکر میکند مشارکت مردم در حوزه اقتصاد، انتقال ضرر به مردم است و میتواند توجیه داشته باشد نه اینکه مردم از این مشارکت نفع و منفعت ببرند.

وی یادآور شد در حال حاضر کشور ما به شدت درگیر بحران انرژی و به طور خاص برق است. در مواقعی که ما حتی امکان تامین آب را نداریم و مشکلاتی از این قبیل دامن گیر کشور شده است، چرا امکان مشارکت مردم در صنعت آب، برق و گاز فراهم نیست؟ چرا ورود مردم به بازار به نحوی اتفاق افتاد که جرأت نمی کنند در بازار سرمایه وارد شوند؟ این نوع نگاه دولت محور در حوزه اقتصاد اساسا مردم را از ورود به این حوزه دلسرد می کند یا آنها را دچار خوف و ناامنی میکند از اینکه بیایند در کاری وارد شوند که دولت پیشنهاد داده است.

از غیزانیه تا ملاشیه؛ سریال ناتمام کم آبی در خوزستان

روزنامه آفتاب یزد به تنش آبی در خوزستان پرداخته و نوشته است؛ ملاشیه در غرب اهواز با جمعیت ۸۰ هزار نفری یکی از مناطق پرجمعیت اهواز است اما هنوز خدمات اساسی و زیرساختی در این منطقه وجود ندارد و در اغلب خیابان ها خبری از آسفالت نیست؛ از سوی دیگر برخی از روستاهای بخش غیزانیه در ۵۰ کیلومتری اهواز که در خود بزرگترین میادین نفتی ایران را جا داده است نیز دچار بی آبی هستند. روستای مسلمیه و روستای غدیر السبع در کنار چاه های متعدد نفت، بیش از ۳۵ روز است که آب در آنها قطع شده است و ساکنان این روستاها هر چند روز باید منتظر تانکرهای آب بمانند تا به آب دسترسی پیدا کنند. در روستای شعیمط دو بخش غیزانیه وضعیت تفاوت چندانی ندارد، تاکنون آبرسانی به این روستا انجام نشده است. بسیاری روستا را ترک کرده اند، چرا که باید از آب کانالی که گوسفندان خود از آن مصرف میکنند بخورند یا در زمستان آب باران را جمع آوری و استفاده کنند.

پروژه طرح آبرسانی غدیر از ۱۰ سال گذشته با هدف انتقال آب رودخانه دز به غرب خوزستان و اهواز شروع شده است. کلان پروژه ای که در دولت های مختلف اعتبارات بسیاری به آن اختصاص داده شد اما تاکنون این طرح به سرانجام نرسیده است. آنچه در واقعیت رخ داده این است که اضافه بر آن که آب طرح غدیر هنوز به تمام روستاهای بخش غیزانیه نرسیده، بلکه همچنان برخی از روستاهای پایین دست این بخش از آب لوله کشی محروم هستند.

مهاجرت به دلیل بی آبی

حیدر نواصری، معتمد روستای شعیمط دو مندیل در بخش غیرانیه میگوید: “روستای ما همچنان فاقد آب رسانی است. پس از اعتراضات و اتفاقاتی که در سال های گذشته بر اثر بی آبی در بخش غیزانیه رخ داد، قرار شد به روستای ما هم آب رسانی شود، اما هنوز انجام نشده و بدون آب هستیم.”

وی افزود: “بیشتر اهالی به دلیل نبود آب از روستا مهاجرت کرده اند. مسئولان در روستا حضور پیدا میکنند اما تنها عکس سلفی میگیرند و وعده هایی میدهند و میروند و تا الان هیچ اقدامی نشده است. چون روستا دور افتاده است نمی خواهند کاری برای آن انجام دهند بلکه میخواهند مردم روستا را ترک کنند. در روستای شعیمط دو، بهترین و بزرگترین دامداری ها وجود دارد چرا با این اقدامات میخواهند مردم از روستا مهاجرت کنند و این تولید را از کشور حذف کنند؟”

رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب؛ نظام انتخاباتی ما معیوب است

روزنامه مردم سالاری به بحث انتخابات پیش رو پرداخته و نوشته است؛ مصطفی کواکبیان، رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران در پایان همایش نقش احزاب در انتخابات گفت: “ما باید از هر اقدامی که باعث افزایش مشارکت بشود استقبال کنیم، از هر اقدامی که میشود مشارکت را به بالای ۶۰ درصد و ۷۰ درصد برساند باید استقبال کنیم.”

وی با ادعای اینکه “همه مردم نظام را دوست دارند” گفت: ما نباید کاری کنیم که مردم بیشتر دلخور و مایوس شوند و در نتیجه اعتمادشان کمتر شود و نهایتا منجر به مشارکت کمتر مردم در انتخابات شود.

او با بیان اینکه “یک مقدار نظام انتخاباتی ما قانونش معیوب است” افزود: “باید مقداری به این قانون نظام انتخاباتی هم بپردازیم؛ یعنی اگر قرار باشد که مثلا ما پارلمانی نباشیم، نیمه ریاستی نباشیم، تمام ریاستی نباشیم، ولی خود این قانون یک قانونی باید باشد که حقیقتا طرفداری از افزایش مشارکت مردم داشته باشد.” سوال اینجاست که با تمامی اتفاقات پیش آمده طی این سالها، آیا مقامات جمهوری اسلامی به مشارکت مردم در انتخاباتی که انتخابات نیست، امید دارند؟

تعداد شاغلان زن در ۴ سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت

روزنامه کار و کارگر به تشدید شکاف جنسیتی در بازار کار ایران پرداخته است. بررسی آمارهای رسمی از تشدید شکاف جنسیتی در بازار کار در چهار سال اخیر حکایت دارد، طوری که حدود ۶۰۰ هزار نفر از تعداد شاغلین زن کاسته شده و حدود ۵۰۰ هزار نفر به تعداد شاغلین مرد افزوده شده است.

درصد شاغلین زن از کل شاغلین کشور که همواره نسبت به میانگین جهانی پایین تر بوده و از شکاف جنسیتی در بازار کار ایران خبر میداد، طی این دوره پایین تر آمده و از ۱۸,۳ به ۱۵٫۹ درصد رسیده است. طبق آمار، در بهار ۱۴۰۲ جمعیت دارای شغل کشور به ۳/۲۴ میلیون نفر رسیده است و بیش از ۷۰۰ هزار نفر نسبت به بهار ۱۴۰۱ است. با وجود این افزایش قابل توجه، اما همچنان تا رقم ۴/۲۴ میلیون نفر که مربوط به بهار ۱۳۹۸ است فاصله ۱۰۰ هزار نفری دارد.

افزایش یک ساله شاغلین مرد در حدود ۵۵۰ هزار نفر و برای زنان حدود ۱۸۰ هزار نفر بوده است. جمعیت مردان شاغل به بیشترین اندازه خود رسیده و حتى نسبت به بهار ۱۳۹۸ نیز حدود ۵۰۰ هزار نفر بیشتر است؛ این در حالی است که تعداد شاغلین زن نسبت به بهار ۱۳۹۸ بیش از ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

همچنین تعداد شاغلین مرد در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱، حدود ۷/۲ درصد و نسبت به بهار ۱۳۹۸ نیز حدود ۲۳/۲ درصد افزایش داشته و این موضوع با کاهش درصد بیکاری مردان در مقایسه با هر دو دوره زمانی همراه بوده است. درباره زنان در بازار کار اما آمار نشان دهنده وضعیت نامناسب تری است. تعداد شاغلان زن در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ تقریبا ۵ درصد افزایش یافته اما همچنان نسبت به بهار ۱۳۹۸ حدود ۶/۱۳ درصد پایین تر است. این موضوع همراه با کاهش نرخ بیکاری در میان زنان حکایت از خروج گسترده زنان از بازار کار دارد.