افشاگری تازه از فساد مقامات حکومتی؛ واگذاری بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین اوقافی به احمد علم‌الهدی

وحید اشتری، فعال رسانه‌ای نزدیک به جناح اصولگرای حکومت فاش کرد که یکی از بزرگ‌ترین موقوفات مشهد با نام «گوهرشاد» از سال ۱۳۹۶ به احمد علم‌الهدی، امام جمعه منصوب علی خامنه‌ای واگذار شده است و ۱۰ درصد درآمد هنگفت آن به حساب او واریز می‌شود.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وحید اشتری که پیش‌تر نیز در مورد واگذاری زمین به عروس رئیس سازمان اوقاف افشاگری کرده بود در یک رشته توییت نوشت که موقوفه واگذار شده به احمد علم‌الهدی، بیش از هزار هکتار زمین در مشهد و پنج هزار و ۷۰۰ «رَقبه سنددار» در چناران استان خراسان دارد.

«رَقبه» به ملک و زمینی اطلاق می‌شود که برای بهره‌برداری تا آخر عمر به کسی داده می‌شود و در اصطلاح حقوقی به اموال غیرمنقول گفته می‌شود.

اشتری در اواخر خرداد امسال نیز از واگذاری یک موقوفه ۱۵۰ هکتاری متعلق به حسینیه امینی‌ها و یک دامداری هزار راسی با اجاره «ماهی یک میلیون تومان»، به مونا چایچیان، عروس مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، خبر داده بود.

او مستنداتی از جمله نامه رئیس اداره تحقیق و حسابرسی اوقاف و امور خیریه در استان خراسان را منتشر کرد و نوشت، در «بررسی‌ها» متوجه شده احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان و امام جمعه مشهد که پدر همسر ابراهیم رئیسی نیز است، «از ماه‌ها قبل از اردیبهشت ۹۶» به طور رسمی توسط این اداره به عنوان «متولی این موقوفه» شناخته می‌شود و «حق تولیت به حساب» او «واریز می‌شده است.»

این فعال رسانه‌ای نوشته که طبق وقف‌نامه ۱۰ درصد این درآمد هنگفت، به عنوان حق تولیت به «آقای علم‌الهدی» می‌رسد و ۱۰ درصد نیز جهت پرداخت دستمزد عوامل و کارکنان در نظر گرفته شده است.

وحید اشتری نوشته علم‌الهدی به‌محض اینکه متولی موقوفه می‌شود یک شماره‌حساب متعلق به خودش در بانک تجارت شعبه چهارراه لشکر مشهد برای واریز ۱۰ درصد حق تولیت معرفی می‌کند.

او در ادامه با بیان این‌که «مدیران مجموعه‌های زیر نظر رهبری در هر استان با اعلام نظر نماینده ولی‌فقیه در همان استان تعیین می‌شوند»، اعلام کرده که با «نظر مثبت آقای علم‌الهدی» در سال ۱۳۹۵ رئیس وقت اداره اوقاف خراسان تودیع و محمد جمشید احمدزاده جانشین او شد.

اشتری در ادامه تصریح کرد: «مدیر تازه‌وارد اوقاف به یکی دو ماه نرسیده یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان را (حالا قانوناً یا غیرقانونی) به نماینده ولی‌فقیه اعطا کرده است.»

او همچنین با انتشار تصویر وکالت‌نامه‌ای عنوان کرده که پس از واگذاری این موقوفات به امام جمعه مشهد، احمد علم‌الهدی در وکالت‌نامه‌ای، «اداره موقوفه و در واقع اجرای وقف‌نامه را» مجدداً به محمد جمشید احمدزاده، رئیس اداره اوقاف، سپرده است.

این فعال سیاسی در این زمینه گفته که «با یک حرکت ناپلئونی عجیب همان ناظر بر موقوفات، خودش مجری و پیمانکار» شده است و طبق وقف‌نامه، ۱۰ درصد از «درآمد هنگفت» این موقوفات به عنوان حق تولیت به آقای علم‌الهدی می‌رسد.

اشتری که مسئول پیشین تشکیلات بسیج دانشگاه تهران و عضو پیشین شورای مرکزی جنبش موسوم به «عدالت‌خواه» بوده است، در حالی فساد مالی علم‌الهدی را افشا کرده که در پرونده مربوط به افشاگری «سیسمونی گیت» به «دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هر نوع فعالیت در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مکتوب، و سخنرانی» محکوم شده است.

احمد علم‌الهدی از سال ۱۳۸۴ با حکم علی خامنه‌ای امام جمعه شهر مشهد شد و بعد از مرگ عباس واعظ طبسی نماینده خامنه‌ای در خراسان رضوی در سال ۱۳۹۴، رهبر جمهوری اسلامی علم‌الهدی را به عنوان نماینده خود در این استان معرفی کرد.