/

چرا جیمز کلورلی در مقابل سپاه نمی ایستد؛ بریتانیا حماس و حزب الله را تروریست می داند اما حامی اصلی آنان را در لیست قرار نمی دهد!

نشریه بریتانیایی "اسپکتیتر" در مقاله ای با انتقاد از قرار ندادن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی از سوی بریتانیا و تاکید بر اینکه سیاست باز نگهداشتن درهای دیپلماتیک به هر قیمتی عملا به معنای چشم بستن بر نقض حقوق بشر در ایران است، نوشت: وقت و بهانه های وزارت خارجه رو به اتمام است. سپاه پاسداران ایران باید با تمام پیامدهای آن در فهرست سیاه قرار گیرد.

خواندن این مطلب 14 دقیقه طول میکشد.

نشریه بریتانیایی “اسپکتیتر” در مقاله ای با انتقاد از قرار ندادن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی از سوی بریتانیا و تاکید بر اینکه سیاست باز نگهداشتن درهای دیپلماتیک به هر قیمتی عملا به معنای چشم بستن بر نقض حقوق بشر در ایران است، نوشت: وقت و بهانه های وزارت خارجه رو به اتمام است. سپاه پاسداران ایران باید با تمام پیامدهای آن در فهرست سیاه قرار گیرد.

“جواد اقبال” گوینده و مدیر سابق اخبار تلویزیون در مقاله ای در نشریه بریتانیایی “اسپکتیتر” با انتقاد از رویکرد وزارت خارجه بریتانیا در مورد در فهرست تروریستی قرار ندادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می نویسد:” وزارت خارجه بریتانیا مرتکب اشتباه بزرگی شده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی قرار نداده است.

به گزارش فرانیوز، در ادامه این مطلب آمده است: آن سازمان ۱۰۰ هزار نفری، قدرتمندترین سیستم امنیتی ایران بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی تاسیس شد. آن سازمان برای چندین دهه مرکز حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم جهانی در خاک کشورهای خارجی از جمله در بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی بوده است. هم چنین، سپاه از گروه های شبه نظامی در سراسر خاورمیانه حمایت مالی و نظامی به عمل آورده است. با هر معیار و منطقی که تصور کنیم این گروه مصداق تمام اقداماتی است که طبق قانون تروریسم مصوب سال ۲۰۰۰ میلادی باید با آن برخورد شود.

با این وجود، علیرغم شواهد تازه از ام آی فایو (سرویس امنیت داخلی بریتانیا) مبنی بر وجود تهدید فزاینده از سوی سپاه برای بریتانیا، وزارت خارجه بریتانیا کماکان از اقدام ضروری برای تروریستی اعلام کردن سپاه اجتناب می ورزد. این سیاست باز نگهداشتن درهای دیپلماتیک به هر قیمتی به معنای چشم بستن بر نقض حقوق بشر در ایران در ماه های اخیر است. بریتانیا از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی به بیش از ۱۵ تهدید معتبر برای کشتن یا ربودن اتباع بریتانیایی یا مستقر در بریتانیا توسط رژیم جمهوری اسلامی پاسخ داده است.

جمهوری اسلامی به طور علنی خواستار قتل و بازداشت افرادی شده که در ایران هدف قرار گرفته و در برخی موارد اعضای خانواده آن افراد را بازداشت کرده یا مورد آزار و اذیت قرار داده است. حتی سال گذشته هشدارهایی مبنی بر هدف قرار دادن روزنامه نگاران ایرانی – بریتانیایی در لندن توسط عوامل ایران مطرح شده بود.  پاسخ وزارت خارجه بریتانیا به افزایش خطر حملات سپاه در داخل خاک آن کشور ناکافی بوده است”.

او در ادامه می نویسد:”در مجموع بیش از ۳۵۰ فرد و سازمان ایرانی در حال حاضر تحت تحریم های بریتانیا هستند. مشکل این است که اکثر افرادی که هدف قرار گرفته اند هیچ دارایی ای در بریتانیا ندارند یا هیچ گونه برنامه ای برای سفر به اینجا ندارند. اقدام کافی ، صحیح و آشکار آن است که بریتانیا عضویت در آن گروه، تامین مالی فعالیت های سپاه و ملاقات با اعضای آن و حتی نمایش پرچم یا لوگوی سپاه را در ملاء عام جرم قلمداد کند. این راهکاری موثرتر است. تردید در انجام این اقدام از جهات دیگر نیز چندان منطقی نیست. دولت بریتانیا پیش تر حماس و حزب الله را به عنوان گروه های تروریستی معرفی کرده چرا در مورد سازمانی (سپاه) که به طور گسترده تامین کنده مالی آن گروه های تروریستی است اقدام مشابهی انجام نمی دهد”؟

این فعال رسانه ای می افزاید:” این تصمیم همچنین بریتانیا را در تضاد با واشنگتن قرار می دهد. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد تصمیمی که بایدن از آن حمایت کرد. نمایندگان مجلس نمایندگان بریتانیا از سراسر طیف ها و احزاب سیاسی نسبت به موضع فعلی دولت بریتانیا در قبال سپاه ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان بریتانیایی در ماه ژانویه به طرحی در مجلس عوام رای مثبت دادند که از وزرای دولت بریتانیا خواسته بود تا اقدامی قاطع در برابر سپاه انجام دهد. بیش از ۱۰۰ نماینده پارلمان بریتانیا در ماه آوریل در نامه ای به نخست وزیر از اعمال ممنوعیت و اقدامات شدیدتر علیه سپاه حمایت کردند.  پس چرا وزارت خارجه بریتانیا به رویه فعلی خود ادامه می دهد؟ مشکلی که آن وزارتخانه با آن مواجه است این بوده که سپاه به قدری در ساختار قدرت ایران به بازیگری کلیدی تبدیل شده که تروریستی اعلام کردن آن عملا به مثابه تروریستی قلمداد کردن کلیت رژیم جمهوری اسلامی خواهد بود.

مقام های بریتانیایی نگران اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی در آن زمان برای مثال اقدام تهران به منظور اخراج سفیر بریتانیا از ایران هستند. دیپلمات های بریتانیایی هم چنین نگران کمبود بالقوه کسب حمایت از سوی اتحادیه اروپا در صورت تروریستی اعلام کردن سپاه هستند. در آن صورت بریتانیا ممکن است منزوی شود. کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان هم چنان علاقه مند به باز نگه داشتن گفتگو با رژیم بر سر توافقی هستند که تهران را از توسعه ظرفیت تولید سلاح هسته ای باز می دارد.

این سیاست باز نگهداشتن درهای دیپلماتیک به هر قیمتی عملا به معنای چشم بستن بر نقض اخیر حقوق بشر در ایران از جمله سرکوب وحشیانه اعتراضات داخلی علیه حجاب اجباری و هم چنین نادیده گرفتن فروش پهپادهای رژیم جمهوری اسلامی به روسیه برای حمله به اهداف غیر نظامی در اوکراین است. وقت و بهانه های وزارت خارجه رو به اتمام است. سپاه پاسداران ایران باید با تمام پیامدهای آن در فهرست سیاه قرار گیرد. این موثرترین راه برای ارسال پیام صریح به ایران است، مبنی بر آن که بریتانیا تروریسم دولتی را تحمل نخواهد کرد”.