/

جمهوری اسلامی مدعی شد برای توقیف نفتکش ریچموند وویجر حکم قضایی داشت

ارتش جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در مورد اقدام ناکام خود در توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز ادعا کرد برای توقیف نفتکش ریچموند وویجر «حکم قضایی» از مراجع قضایی هرمزگان داشته است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوزۀ، خبرگزاری ایرنا روز پنج‌شنبه، ‌۱۵ تیرماه، مدعی شد که حکم جلب قضایی برای نفتکش ریچموند وویِجر به خاطر برخورد با یک شناور ایرانی صادر شده است.

اما ادعای برخورد نفتکش آمریکایی متعلق به شرکت شِوران و اخطار ناو نیروی دریایی در حالی است که روز گذشته جمهوری اسلامی گزارش ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در رابطه با تلاش نافرجام برای توقیف دو نفتکش را از اساس رد کرده بود.

بر اساس این ادعا، نفتکش ریچموند وویجربا یک شناور ایرانی برخورد کرده و از صحنه متواری شده بود و از این رو ارتش جمهوری اسلامی به دنبال توقیقف نفتکش بود.

این رسانه دولتی در ادامه ادعای خود از قول سازمان بنادر و دریانوردی کشور نوشته است که نفتکش ریچموند وویجر با پرچم باهاما پس از برخورد با شناور ایرانی، «بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی و هشدارها و اخطارهای ناو نیروی دریایی ارتش با تغییر مسیر خود، وارد آب‌های عمان و متواری شد».

براساس این گزارش، در نتیجه برخورد یاد شده شناور ایرانی دچار آب‌گرفتگی شده و پنج خدمه آن دچار مصدومیت شدید شدند.

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد جمهوری اسلامی بامداد چهارشنبه تلاش کرد دو نفتکش را در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز توقیف کند و به سمت یکی از آنها حتی شلیک کرد.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده که در هر دو مورد، شناورهای نیروی دریایی متعلق به ایران پس از واکنش نیروی دریایی آمریکا عقب‌نشینی کردند و هر دو کشتی تجاری به سفر خود ادامه دادند.

تیم هاوکینز سخنگوی ناوگان پنجم فرمانده نیروی دریایی آمریکا درباره این رویداد گفت، جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هایی برای توقیف نفتکش‌های تجاری که به طور قانونی از آب های بین المللی عبور می‌کردند، انجام داد. او گفت: «نیروی دریایی ایالات متحده بلافاصله واکنش نشان داد و از تصرف آنها جلوگیری کرد.»

ناوگان پنجم آمریکا ساعتی بعد در روز چهارشنبه ویدئویی از شلیک از طرف یک ناو ایرانی به سوی نفتکش حامل نفت سعودی منتشر کرد.

نیروی دریایی آمریکا می گوید در دو سال گذشته ایران دست کم پنج شناور تجاری را توقیف کرده و برای چندین شناور دیگر مزاحمت ایجاد کرده است. بیشتر این اقدامات در تنگه هرمز صورت گرفته است.