/

بورل در گفتگو با امیرعبداللهیان همکاری ایران با روسیه بر علیه اوکراین را غیرقابل قبول خواند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۳ تیر از گفت‌وگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، درباره توافق هسته‌ای، آزادی زندانیان دوتابعیتی اتحادیه اروپا و همچنین همکاری تهران با مسکو در جنگ اوکراین خبر داد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جوزپ بورل با اشاره به گفتگوی خود با امیرعبداللهیان درباره اهمیت مذاکرات درباره برجام در توییتی نوشت: «تنش‌زدایی در برنامه هسته‌ای ایران و «همکاری [تهران] با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان اهمیت حیاتی دارد.»

رسانه های داخلی نیز درباره این گفت‌وگوی تلفنی نوشته اند که امیرعبداللهیان «با اشاره به اهمیت حفظ کانال‌های گفت‌وگو در مسیر تلاش برای دستیابی به درک مشترک میان ایران و اروپا، مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های اروپایی را صریح و سازنده توصیف کرد.»

به نظر می رسد منظور وزیر خارجه جمهوری اسلامی  دیدار علی باقری کنی، مسئول مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دوحه قطر است که در خصوص برجام مذاکره کردند.

جوزپ بورل در ادامه توییت خود نوشت: «در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان «من تاکید کردم که همکاری نظامی با روسیه غیرقابل قبول است، که زندانیان (با تابعیت) اتحادیه اروپا باید آزاد شوند و حقوق بشر می‌بایست رعایت شود.»

بنابر گزارش ها روز گذشته سفیر بریتانیا در سازمان ملل، بار دیگر تهران را در پیوند با جنگ اوکراین به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرد و خبر داد که نشست دوره‌ای شورای امنیت قرار است روز پنج‌شنبه ششم ژوئیه (۱۵ تیر) با این موضوع برگزار شود.

او گفت که «ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده در جنگ علیه اوکراین، این قطعنامه را نقض کرده است؛ بنابراین مسائل و نگرانی‌های زیادی است که ما به آنها در ۶ ژوئیه رسیدگی خواهیم کرد».

روزنامه بریتانیایی گاردین روز یازدهم تیر نوشت که بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی قصد دارند با تمدید تحریم‌ها علیه ساخت موشک بالیستیک ایران، برای نخستین بار توافق برجام را «نقض کنند». این تحریم‌ها بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شده، ۲۶ مهر به پایان می‌رسد.