/

اسرائیل: در جنین با عوامل حکومت ایران می‌جنگیم نه فلسطینی‌‌ها

درگیری نظامی نیروهای اسرائیلی با نیروهای شبه‌نظامی در اردوگاه پناهندگان شهر جنین که از چند روز قبل آغاز شده، شب گذشته نیز ادامه داشت و اسرائیل اعلام کرده که در این شهر با عوامل حکومت جمهوری اسلامی می‌جنگد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این درگیری‌ها از روز یکشنبه آغاز شد و بر اساس گزارش‌های منتشر شده تا کنون ۱۰ نفر در جریان این حمله کشته شده‌اند.

خبرگزاری الجزیره گزارش داده که «صدها نفر نیز در حمله اسرائیل زخمی شده‌اند» و افزود که حداقل ۲۰ نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد که گفت: «تأکید می‌کنم ما با فلسطینی‌ها در جنگ نیستیم. عملاً با نیروهای نیابتی ایران در منطقه، حماس و جهاد اسلامی که هر دو سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران هستند، در جنگیم. هدف ایران تشدید تنش در منطقه است.»

کوهن گفته است که کشورش قصد ندارد این عملیات را به دیگر نقاط کرانه باختری گسترش دهد.

الجزیره نیز خبر داد: «اسرائیل گفته است که هنوز ۱۰ هدف در جنین دارد و عملیات نظامی آن تا زمانی که آنها را از بین ببرند ادامه خواهد داشت.»

به گفته یک مقام فلسطینی، از روز دوشنبه که نیروهای اسرائیلی عملیات نظامی بزرگی را در این منطقه آغاز کردند، حدود ۳۰۰۰ فلسطینی از اردوگاه آوارگان جنین گریخته‌اند. گفته می‌شود که در این اردوگاه ۱۸ هزار نفر ساکن هستند.

اسرائیل می‌گوید در این عملیات ضدتروریستی «زیرساخت‌های سازمان‌های تروریستی فلسطینی» هدف قرار گرفته‌اند و به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، این حملات ممکن است یک تا دو روز ادامه یابد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه در واکنش به حمله ارتش اسرائیل به جنین گفت: «ما از امنیت اسرائیل و از حق این کشور برای دفاع از مردم خود در برابر حماس و جهاد اسلامی فلسطین حمایت می‌کنیم.»

حمله به جنین در حالی صورت می‌گیرد که این شهر به خاستگاه نسل جدیدی از شبه‌نظامیان فلسطینی موسوم به «تیپ‌های جنین» تبدیل شده که متشکل از جوانان وابسته به گروه‌های مختلف مانند حماس و جهاد اسلامی است. تیپ‌های جنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تا آخرین نفس و آخرین گلوله با اشغالگران اسرائیلی خواهیم جنگید.»

روز گذشته نیز نتانیاهو با اشاره به اینکه نیروهای اسرائیل در این عملیات، چند تن از تروریست‌ها را کشته، تعدادی دیگر را دستگیر و مجموعه‌ای از سلاح‌ها و تأسیسات ساخت بمب را پیدا و منهدم کرده‌اند، گفت: «جنین در ماه‌های اخیر، به بهشتی برای تروریسم تبدیل شده است، ما به آن پایان می‌دهیم.»

او خاطرنشان کرد با اینکه این نیروها در یک منطقه پرجمعیت عمل می‌کنند، «این کار را با حداقل آسیب به غیرنظامیان انجام می‌دهند.»