/

کیوسک امروز؛ رخ نمایی هیولای فرونشست ها/ وعده دولت در حوزه مسکن با تورم عمومی گران تر میشود/ غیبت بزرگان در زندان/ امنیت غذایی در معرض تهدید/ رشد اقتصادی چهار درصدی منفعتی برای مردم ندارد؛ طبقه متوسط هم فقیر شد

روزنامه های صبح امروز، شنبه دهم تیرماه ۱۴۰۲ به مباحثی پیرامون معضل فرونشست ها در ایران، افزایش قیمت مسکن، نبود امنیت غایی در ایران و فقر روزافزون در جامعه پرداخته اند.

خواندن این مطلب 29 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه میخوانید؛

رخ نمایی هیولای فرونشستها

روزنامه جوان در گفتگویی با محمد درویش، کارشناس محیط زیست به معضل فرونشست ها پرداخته است. به گفته وی، مسئولان خطرات فرونشست زمین را به خوبی میدانند. فقط کافی است که آنها گزارشهای منتشرشده از سوی سازمان زمین شناسی، سازمان نقشه برداری و شرکت مدیریت منابع آب را با دقت بخوانند و ببینند که وضعیت چقدر خراب است.

پیشتر علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در اولین جلسه شورای عالی آب که در مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شده بود، اعلام کرد که ایرانیان از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۹، ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بیشتر از آن جیزی که وارد سفره آب های زیرزمینی شده، برداشت کرده اند. موضوعی که خطرات زیادی از جمله فرونشست زمین را در پی دارد. حال با گذشت بیش از یک سال و نیم از آن جلسه، نه تنها این رقم کاهش پیدا نکرده، بلکه تراز منفی آب ها به ۱۴۳ میلیارد مترمکعب رسیده و افزایش یافته است.

به گفته این کارشناس محیط زیست، طبق آخرین آمار، بدترین اوضاع فرونشست را در اصفهان داریم. چرا که عمق آبخوان ها در اصفهان نسبت به فارس، کرمان و خراسان رضوی کمتر است. پیش بینی میشود تا سال ۱۴۰۹، کاملا آبخوان های این استان خالی شوند. ماه گذشته نیز، شش دکل برق فشار قوی در دشت مهیار به دلیل نگرانی از خطر فرونشست زمین، جا به جا شده اند.

آقای درویش با بیان اینکه متاسفانه زمین در اصفهان با سرعت زیاد در حال فرونشست است، میگوید: “سالهاست که متخصصان اعضای هیئت علمی، گزارشهایی را در این رابطه میدهند اما دریغ از اینکه برنامه ای برای مقابله با این فاجعه وجود داشته باشد. آقایان مسئول فقط دورهم می نشینند و درمورد این پدیده، ابراز نارضایتی میکنند.”

او متذکر میشود؛ در حالیکه امسال اصفهان پرآب ترین سال بارشی خود را در طول ۵۴ سال اخیر تجربه کرده است، اما باز هم میبینیم آب به تالاب گاوخونی نرسیده است. این نشان دهنده اوج بحرانیست که در اصفهان وجود دارد.

وعده دولت در حوزه مسکن با تورم عمومی گران تر میشود؛ نخستین افزایش قیمت مسکن در نهضت ملی مسکن

روزنامه اعتماد در این خصوص نوشته است: شورای پول و اعتبار در آخرین روز بهار ۱۴۰۲، سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم را افزایش داد. مشاهدات میدانی نشان میدهد افزایش مبلغ این وام هنوز به بانک ها اعلام نشده است. اما بر اساس این خبر، وام مسکن زوجین تا ۸۰۰ میلیون تومان و مجردها تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است. ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله بر همان مبلغ قبلی ثابت باقی مانده است. پیش از این وام مسکن برای زوجین تهرانی به علاوه وام جعاله ۴۸۰ میلیون تومان بود که به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین به مجردهای تهرانی ۲۸۰ میلیون تومان تعلق میگرفت که اکنون تا ۵۶۰ میلیون تومان رشد داشته است.

اما موضوع مهمتر در این میان، اقساط ماهانه وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن است که به حدود ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان میرسد. با این حساب کل بازپرداخت چنین وامی، دو میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان براورد میشود.

همزمان با کاهش قدرت خرید مسکن در جامعه، حالا اقساط وام مسکن نیز این پیام را به متقضیان تسهیلات میدهد که اصولا باید از کنار چنین وامی بگذرند. این درحالیست که دولت سیزدهم بزرگترین وعده خود را حول محور مسکن بنا گذاشته بود و قرار است طرح نهضت ملی مسکن، بخشی از عقب افتادگی ها در تولید مسکن را جبران کند. با این حال تورم عمومی بالا در کشور موجب شده تا هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز افزایش یابد.

بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن در خصوص افزایش بهای ساخت مسکن  نهضت ملی از متری ۴.۵ میلیون تومان به متری ۶.۵ میلیون تومان در گفتگو با “اعتماد” میگوید: دخالت و ورود دولت به امر ساخت و ساز صحیح نیست. چرا که در همه دنیا بخش خصوصی، تولیدکننده و سرمایه گذار مسکن است و قطعا پیمانکار برای ساخت و ساز با ۶.۵ میلیون تومان هم راضی نیست چرا که سود کافی را نمیبرد.

غیبت بزرگان در زندان

روزنامه آرمان امروز به حواشی پیش آمده از آزادی اکبر طبری پرداخته و نوشته: هفته گذشته “غلامعلی محمدی”، رئیس سازمان زندان‌های کشور در هفتمین روز از هفته قوه قضائیه با حضور در برنامه صف اول درباره پرونده “اکبر طبری”، مدیر کل اسبق امور مالی و اداری قوه قضائیه و معاون دفتر رئیس قوه قضائیه سابق و اینکه آیا این افراد شاخص مانند “محمدعلی نجفی” و “مهدی هاشمی” از امتیازات ویژه‌ ای برای گرفتن مرخصی‌های طویل المدت برخوردار هستند، گفت: هرگز زندانیان از هیچ امتیاز ویژه‌ ای برخوردار نخواهند بود، اما در طبقه بندی که به آن اشاره شد بخشی از طبقه بندی بر اساس شخصیت افراد است، ممکن است در زندان استاد دانشگاه یا افراد بسیار متشخصی داشته باشیم که این افراد را نمی‌توانیم در کنار یک زندانی شرور، سابقه دار و یا یک معتاد قرار دهیم.  اینکه افراد شاخص از امتیازات ویژه‌ای برخوردار باشند هرگز چنین چیزی نیست ضمن آنکه در خصوص مرخصی هم ما پیشنهاد دهنده هستیم.

محمدی در مورد وضعیت سه زندانی ذکر شده ادامه داد: “آقای طبری از مرخصی طویل المدت بهره ‌مند نشده است. اگر وی در زندان نیست به دلیل تصمیم مرجع قضایی است نه به لحاظ اعطای مرخصی. آقای نجفی هم نه از مرخصی بهره ‌مند است و نه در زندان به سر می‌برد، اما بر اساس تصمیم مرجع قضایی موجبات آزادی ایشان فراهم شده است. فکر می‌کنم ایشان رضایت شاکی خصوصی را گرفته باشد. زمانی که محکومی رضایت شاکی خصوصی را دریافت کند می‌تواند به موجب قانون از ارفاقات قانونی بهره‌ مند شود. موجبات آزادی آقای نجفی از تسهیلاتی که قانونگذار در حقوق کیفری پیش بینی کرده فراهم شده است. آقای طبری، آقای هاشمی و آقای نجفی به واسطه مرخصی طویل المدت خارج از زندان نیستند، اما در زندان هم نیستند، آزادی این افراد به واسطه تسهیلاتی است که قانونگذار تدارک دیده است و همه این‌ها در چهارچوب موازین قانونی آزاد شده‌اند.”

مرکز رسانه قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری نیز توضیح داده که اکبر طبری دارای عناوین اتهامی متعدد بوده که در بعضی از عناوین به ویژه ارتکاب بزه اعمال نفوذ به ۴۵ ماه حبس محکوم شده که این مدت حبس نامبرده با گذراندن دوران محکومیت به صورت کامل خاتمه یافته است‌.

امنیت غذایی در معرض تهدید

روزنامه تجارت آنلاین مینویسد؛ گروه اقتصاد کلان بانک جهانی چندی پیش گزارشی از امنیت غذایی منتشر کرده که در آن اعلام شده بود که ایران در رده پنجم جدول تورم مواد غذایی در جهان قرار دارد؛ آماری که با تورم ۷۱ درصدی بخش خوراکی تایید می شود؛ آن هم در شرایطی که تورم در دهکهای پایین جامعه بیشتر از ناحیه بخش خوراکیها بوده و با سهم ۳۰ درصدی فقرا از جمعیت کشور سفره های این جمعیت کم در آمد را کوچک تر کرده است. مرکز پژوهشهای مجلس چندی پیش اعلام کرد که نرخ فقر در کل کشور حدودا ۳۰ درصد است و در عرض یک دهه ۱۱ میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر کشور افزوده شده است؛ در حالی که جمعیت فقرا در ایران بیشتر شده به موازات آن کالری مصرفی و کیفیت غذایی آنها نیز کاهش یافته است. این همان هشداری است که در سالهای اخیر و همزمان با افزایش تورم و گرانی مواد غذایی نسبت به آن هشدار میدادند.

سهم بخش های مختلف سبد خانوار نشان میدهد که در مجموع در تمام دهک های جامعه بیشترین سهم از تورم ماهانه در خردادماه به بخش های مسکن، خوراکی و درمان اختصاص دارد.اما به ترتیب، این سه بخش در دهک ها با تفاوت هایی همراه است. در دهک های پایین جامعه به طور عمده، بخش خوراکی ها بیشترین سهم را از تورم ماهانه خرداد به خود اختصاص داده؛ در حالیکه در دهک های بالایی جامعه، بیشترین سهم مربوط به مسکن است. در دهک های دوم، سوم، چهارم و پنجم بیشترین سهم از تورم ماهانه خرداد را، بخش خوراکی ها به خود اختصاص داده و مسکن و درمان در رتبه های بعدی قرار دارند.

البته ناتوانی در کنترل تورم به خصوص تورم مواد غذایی صدای نمایندگان مجلس راهم در آورده است؛ تا جایی که جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است دولت حتی توان مدیریت قیمت مرغ و نان را از دست داده است. او در این خصوص اظهار کرد: دولت در بخش هایی، مشکلات مختلف دارد که مجلس در بزنگاه ها به کمک او می آید. دولت نمی تواند نان و مرغ را مدیریت کند و این به نقطه ضعفی رسیده است که مدیریت این دو عرصه را از دست داده است.

رشد اقتصادی چهاردرصدی منفعتی برای مردم ندارد؛ طبقه متوسط هم فقیر شد

روزنامه ابرار اقتصادی به وضعیت معیشتی مردم با وجود نرخ ادعایی چهاردرصدی رشد اقتصادی پرداخته و به اظهارات مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران پرداخته است.

او معتقد است رشد اقتصادی چهار درصدی منفعت چندانی برای توده مردم ندارد و منتفعان رشد اقتصادی در ایران در اقلیت قرار دارند. در تازه ترین گزارش، بانک مرکزی اعلام کرده است:  بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حسابهای اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه به قیمتهای ثابت سال (۱۳۹۵) در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۵۹۶۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ رشد ۵.۳ درصدی را نشان میدهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۴.۷ درصد بوده است.

بررسی وضعیت سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی به قیمتهای ثابت سال (۱۳۹۵) مبین آن است که در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از رشد ۶۰۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است؛ به طوری که در دوره مورد گزارش رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیر بخش “ماشین آلات” و “ساختمان” به ترتیب معادل ۱۰.۶ و ۳.۲ درصد بوده است. در این گزارش تاکید شده است رشد تولید ناخالص داخلی در تمام فصول سال ۱۴۰۱ از روندی صعودی برخوردار بوده به نحوی که از فصل اول تا پایان فصل چهارم سال مزبور، میزان رشد اقتصادی کشور به ترتیب برابر با ۱۹ ،درصد ۳.۹ درصد، ۴.۹ درصد و ۵.۳ درصد بوده است. اما آیا آثار رشد اقتصادی به مردم میرسد؟

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با خبر آنلاین با اعلام اینکه مردم چندان متوجه مثبت شدن رشد اقتصادی نشده اند، به دلایل بروز این پدیده در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت پدیده رشد وقتی اتفاق می افتد که حجم اقتصاد ایران بزرگتر شود؛ باید پرسید آیا واقعا حجم اقتصاد ایران بزرگتر شده یا به واسطه پر شدن برخی ظرفیتهای خالی که در کشور وجود دارد، اقتصاد، رشد مثبت را تجربه کرده است.

 او در توضیح این مطلب افزود: طبیعتا گزینه دوم در ایران محقق شده است چرا که ایران با رشد منفی اقتصادی پس از تشدید تحریم ها روبرو شد و حالا در وضعیتی است که کاهش برخی سخت گیری های بین المللی باعث شده است که بتواند بر مشکلات غلبه کرده و ظرفیت های خالی موجود را پر کند. او گفت: طبیعتا این رشد اقتصادی نمی تواند تحولی در زندگی مردم ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: بحران اقتصادی ایران بسیار جدی است. باید در نظر داشت که پیش از سال ۱۴۰۰ دولت تشخیص داده بود شصت میلیون نفر باید مشمول دریافت یارانه باشند این بدان معناست که از جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، شصت میلیون نفر فقیرند. در موج تورمی دو سال اخیر بی تردید این جمعیت افزایش یافته است و این نکته را نباید از نظر دور داشت که در ایران حتی طبقه متوسط نیز در حال فقیر شدن است.