/

گروسی: همکاری تهران با آژانس در سطح و سرعت کافی پیش نمی‌رود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز نگرانی درباره «تداوم غنی‌سازی اورانیوم» در ایران گفت که همکاری‌های توافق شده میان تهران و آژانس، با سرعت و در سطح مورد نظر او پیش نمی‌رود.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، گروسی در گفتگوی با تلویزیون «فرانس ۲۴» گفت توافق برجام در شرایط بسیار بدی است و مذاکرات بین کشورهایی که برجام را امضا کرده‌اند متوقف شده است.

او همچنین با اشاره به مذاکرات دوجانبه‌ای که بین ایران و ایالات متحده در ماه‌های گذشته جریان داشته است گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این مذاکرات اطلاع دارد و از آن استقبال می‌کند.

گروسی با این حال تأکید کرد که «هرگونه توافق احتمالی سیاسی میان دو کشور باید از لحاظ فنی از سوی آژانس قابل راستی‌آزمایی باشد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مصاحبه همچنین سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه توافق ایران و آژانس کارآمد نبوده را رد کرد اما تایید کرد که همکاری‌های میان ایران و آژانس در سطح و سرعت مورد انتظار او پیش نرفته است.

او همچنین اضافه کرد که تداوم غنی‌سازی اورانیوم در ایران مایه نگرانی است و افزود: «از همین روست که به شرکایمان در تهران می‌گوییم که تنها راه آنان برای به دست آوردن اعتماد بین‌المللی، کار و همکاری با آژانس است، و بدون آن، هرچه بگویند مورد تایید نیست.»

گروسی در آخرین گزارش خود به شورای حکام آژانس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه‌ماهه گذشته به میزان یک‌چهارم افزایش یافته است.

او روز دوشنبه پانزدهم خرداد در گزارش خود به شورای حکام آژانس که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تنظیم شده، اعلام کرد که آژانس از دو سال و سه ماه پیش تاکنون قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منطبق با برجام نبوده است.

پیش‌تر گروسی درباره «ضربه مهلک» به توافق هسته‌ای با برداشتن دوربین‌ها توسط رژیم ایران هشدار داده بود.

مقامات جمهوری اسلامی اخیراً پذیرفتند در بعضی تأسیسات دوربین‌ها نصب شود اما آژانس به محتوای فیلم‌های ضبط شده دسترسی ندارد.