/

موساد از عامل حمله تروریستی قبرس در «ایران» بازجویی کرد

سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد، مدعی شد که با ربودن فردی در خاک ایران و بازجویی از او، حمله‌ای علیه اسرائیلی‌ها در قبرس را خنثی کرده است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، موساد با انتشار بیانیه‌ای این فرد را «یوسف شهبازی عباسعلی‌لو» معرفی و عنوان کرد که عباسعلی‌لو را در «یک عملیات منحصر به فرد» در ایران دستگیر کرده و او در بازجویی به حمله برنامه‌ریزی شده، با ذکر جزئیات اعتراف کرده است.

به گفته موساد، اطلاعات گرفته شده از این فرد، منجر به برچیده شدن طرح ترور یک تاجر اسرائیلی در قبرس توسط نیروهای امنیتی این کشور شده است.

طبق گزارش موساد، ، شهبازی در بازجویی اعتراف کرده که «سلاح‌ها و دستورالعمل‌های دقیقی در مورد یک تاجر اسرائیلی که قرار بود در قبرس ترور کند را از پرسنل ارشد [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی] در ایران دریافت کرده است».

سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل همچنین ویدئویی هم از این فرد منتشر کرده که در آن از او اعتراف گرفته شده است.

در این ویدئو که توسط موساد پخش شده است، مردی را نشان می‌دهد که گفته می‌شود عباسعلی‌لو است و او در آن جزئیات ورود خود به قبرس و آماده شدن برای کشتن یک اسرائیلی، با کمک «پاکستانی‌ها» را بیان می‌کند.

یوسف شهبازی عباسعلی‌لو در ویدئوی اعترافات خود می‌گوید ورودش به قبرس شمالی از طریق حسن شوشتری زاده، عضو سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، انجام شد.

به گفته او، حسن شوشتری زاده گفته بود عوامل سپاه پاسداران که قبلاً نیز یک عملیات «مهم» ترور انجام داده‌اند، او را از قبرس شمالی به سوی دیگر قبرس می‌برند.

این عامل سپاه پاسداران در طول اقامتش، با عوامل ایرانی، پاکستانی و محلی سپاه پاسداران در تماس بود و با کمک آنها، اسلحه به دست آورده بود.

طبق نقشه، یوسف شهبازی عباسعلی‌لو قرار بود یک شهروند اسرائیلی را دنبال و در تاریکی شب و در مکانی خلوت ترور کند. او چندین بار با حضور در اطراف خانه این شهروند اسرائیلی، عکس گرفته، اطلاعات جمع‌آوری کرده و برای حسن شوشتری‌زاده فرستاده بود.

حسن شوشتری زاده پس از آنکه یوسف شهبازی عباسعلی‌لو تحت تعقیب سازمان‌های اطلاعاتی قبرس قرار می‌گیرد، به او دستور می‌دهد اسلحه‌اش را پنهان کند و به ایران بازگردد.

موساد همچنین تصویری از حسن شوشتری زاده نیز منتشر کرده است که در توییتر وزارت خارجه اسرائیل نیز منتشر شده است.

موساد مدعی است پس از بازجویی از این شخص و شناسایی جزئیات نقشه سوءقصد و همدستان آن، مقام‌های قبرس را مطلع کرده و آنها موفق به دستگیری اغلب اعضای گروه و خنثی کردن طرح ترور شده‌اند.

موساد معمولاً درباره اقدامات خود اطلاع‌رسانی نمی‌کند و انتشار اخبار درباره بازجویی از وابستگان ادعایی سپاه، آن هم در خاک ایران، می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از اهمیت ضربه تبلیغاتی به جمهوری اسلامی تعبیر شود.

در بیانیه موساد آمده: «هر کسی در هر جای جهان بخواهد علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان تروریسم را تحریک کند، دست ما به او می‌رسد، از جمله در خاک ایران».

رسانه‌های قبرس روز یکشنبه چهارم تیرماه از خنثی شدن طرح یک حمله تروریستی علیه شهروندان اسرائیل در این جزیره توسط نیروهای سپاه پاسداران خبر داده بودند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، عاملان این حمله با هماهنگی سرویس‌های اطلاعاتی قبرس، آمریکا و اسرائیل در عملیات نیروهای اطلاعاتی دستگیر شدند، اما آن‌ها نتوانستند مظنون اصلی سازماندهی این حمله را دستگیر کنند.