/

به دلیل استفاده نادرست از اطلاعات محرمانه؛ صلاحیت امنیتی رابرت مالی تعلیق شد

به دنبال انتشار اخباری ضدونقیض در خصوص برکناری رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، منابع خبری گزارش دادند که تحقیقات امنیتی در مورد رابرت مالی در جریان است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روز گذشته خبرهایی از استعفای رابرت مالی منتشر و برخی رسانه‌ها از غیبت طولانی مدت او از محل کارش خبر داده بودند.

به دنبال انتشار این گزارش‌ها سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته هشتم تیرماه اعلام کرد رابرت مالی در مرخصی اجباری فرستاده شده است و آبرام پالی موقتاً عهده‌دار وظیفه او در امور ایران می‌شود.

اما سی‌ان‌ان در جزئیاتی بیشتری از این مرخصی خبر داد و نوشت یکی از سرویس‌های امنیتی تحقیقاتی را در خصوص استفاده نامناسب رابرت مالی از اطلاعات محرمانه آغاز کرده و به همین دلیل صلاحیت امنیتی او به حالت تعلیق درآمد و به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است.

یک مقام آمریکایی نیز خبر داد که سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه در حال تحقیق در موضوع استفاده نامناسب مالی از اطلاعات محرمانه است.

همچنین مالی در گفت‌وگو با سی‌ان‌‌ان این موضوع را تایید کرد و گفت: «به من اطلاع داده شده که استعلام امنیتی من تحت بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من گذاشته نشده اما انتظار دارم که تحقیقات به زودی و به نحو مطلوب فیصله پیدا کنند. در ضمن، من در مرخصی هستم.»

مقام آمریکایی که سی‌ان‌ان با او گفت‌وگو کرده بود همچنین گفت که مالی بعد از آغاز تحقیقات وزارت خارجه از او تا مدتی در پست خود حضور داشت اما اجازه اما اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را نداشت.

هنوز مشخص نیست کشف چه موضوعی باعث معلق شدن مجوز امنیتی رابرت مالی شده است.

گفته شده که رابرت مالی از تلاش‌های دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به حاشیه رانده شده و دولت جو بایدن، برت مک‌گورک، از مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید را مأمور پیگیری این موضوع کرده است.

رابرت مالی ۶۰ساله در سال‌های اولیه دهه ۲۰۰ میلادی در تلاش‌های بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای میانجیگری روند صلح اسرائیل و فلسطین نقش داشت. پس از آن نیز در فعالیت‌های دیپلماتیک برای حصول توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های بزرگ با حکومت ایران مشارکت کرد، سرانجام در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به سمت نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور ایران منصوب شد.

گفته می‌شود که طرح اولیه برجام در مؤسسه تحقیقاتی «گروه بین‌المللی بحران» که دفتر آن در واشینگتن قرار دارد تدوین شده و در آن زمان نیز رابرت مالی رئیس و مدیر عامل این مؤسسه تحقیقاتی بوده است.

تلاش‌های فراوان او برای احیای برجام درنهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسید و مقامات غربی رسماً اعلام کردند که واشنگتن در احیای توافق برجام شکست خورده است.

پس از آن ایالات متحده رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و با آغاز مذاکراتی با هدف آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شدهٔ ایران و کاهش تنش با تهران، در صدد راهی برای آزادی شهروندان بازداشت شده آمریکایی در ایران و به موازات آن محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران برآمد.

در دی‌ماه گذشته نیز اخباری از کناره‌گیری جرت بلانک معاون رابرت مالی از مذاکرات برجام منتشر شد و سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلانک کارمند اداره ملی ایمنی هسته‌ای وزارت انرژی است که بعد از دو سال فعالیت در وزارت خارجه اکنون به اداره اصلی خود بازگشته است.